Като част от мащабния строеж на пътища в цялата територия на страната, Румъния планира да изгради поне 70 магистрални тунела в следващите 10-20 години, информира hotnews.ro. Това обхваща актуалните официално одобрени планове и по всяка вероятност в бъдеще към тях ще се добавят още.

9 тунела ще бъдат изградени на минаващата през Карпатите автомагистрала Сибиу-Питещ, като най-дългият от тях ще бъде 1,7 км. Най-много тунели - 61, ще се наложи да бъдат построени на магистралата от Търгу Муреш в област Трансилвания до границата с Молдова.

Липсващият участък от Дева-Лугож също ще допринесе за общия брой на съоръженията с 2 "мечи" тунела. Те бяха наречени така, тъй като изграждането им е наложено от екологично споразумение и целта им е да запазят транзитните коридори за големите бозайници на повърхността непокътнати. Най-дългият планиран към момента тунел, около 3 км, ще бъде изграден на магистрала Трансилвания.

Снимка 679418

Източник: iStock

Засега Румъния има само един магистрален тунел с дължина 340 м, намиращ се на магистрала А1, Сибиу-Оращие, се казва в материала. Той обаче е реализиран не чрез пробив, а по метода cut&cover.

В процес на строеж е първият

Към момента е в процес на изграждане съоръжение с дължина 1,35 км с две отделни галерии, като всяка от тях има по две ленти за движение. То е част от магистралата Сибиу-Питещ. Освен двете галерии са предвидени и три връзки между тях - две пешеходни алеи в случай на авария, както и една по-голяма, през която при нужда да преминават автомобили от едната в другата посока.

Това на практика представлява и първият тунел, реализиращ се по най-често използвания метод в съвременното строителство - чрез пробив. За неговата реализация е ангажирана австрийската фирма PORR, а към момента вече е проправено трасе за над половината от общата дължина на съоръжението.

Съгласно плановете целият участък 4 от магистралата ще бъде готов до март 2027-а, но напредъкът показва, че е възможно пътят да е готов още в края на 2026-а.

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Изпълнителният директор на Института за икономическа политика Ясен Георгиев пред Money.bg