Изкуственият интелект вече навлиза във всички сфери на дейност даже на индустриален гигант като Bosch и това неминуемо ще промени трудовия пазар: ще се появят изцяло нови професии, станали възможни чрез технологиите, докато много от сегашните позиции ще бъдат надградени и за тях AI ще се превърне в ценен инструмент - също както например е Microsoft Excel. Това коментира пред Money.bg генералният мениджър на Bosch Digital за България Синиша Джукич.
"Тук е основният въпрос - доколко човекът ще предаде своите управленски отговорности на софтуера, доколко ще му се довери. Всеки един софтуер е нещо, което не е безпогрешно - трябва да се действа много отговорно", категоричен беше той.
Автоматизацията на производственото планиране е в основата на един от мащабните проекти, по който работят десетки специалисти от Bosch Digital у нас, като целта е поточната линия да се свърже с останалите процеси по управление на складови наличности, поръчки и т.н. Това е важно както за стотиците заводи на Bosch по целия свят, така и за всички производствени организации, избрали да тръгнат по пътя на Индустрия 4.0.
Навръх 30-годишнината от стъпването на германския концерн у нас и няколко месеца след обединяването на IT услугите и AI и IoT проектите за групата на Bosch в новото звено Bosch Digital, той коментира, че българският IT пазар е зрял и в много аспекти неговите таланти са именно това, което западните компании търсят.
"На IT пазара най-важни са хората. Машините и заводите лесно се местят, днес са тук и утре са другаде - там разходите наистина има значение. Тук говорим за иновации и човешки капитал - нещо, което е доста дългосрочна инвестиция", подчерта Джукич.
Въпреки сложната икономическа ситуация по света и у нас, той очаква Bosch Digital да се върне по пътя на растежа още до края на годината.
Интервю на Явор Николов
Преди половин година в Bosch Digital обединихте проектите в областите на "Интернет на нещата" и изкуствения интелект с IT звеното на цялата група. По какъв начин се промени работата на отделните екипи. Какво научихте за тези 6 месеца съвместна работа вътре в Bosch Digital?
Това обединение започна в средата на миналата година и планираме да го приключим до края на тази година - така че в следващата 2024 г. да влезем вече с новия формат, организация и новите процеси. В момента сме малко след средата на процеса.
Обединихме две звена. Едното звено е доста голямо - около 10 000 души, които се грижат за всякакви дигитални и IT решения, необходими за функционирането на Bosch групата. Всеки един бизнес работи с тях по един или по друг начин.
Звеното Bosch.IO е с 1000 души - доста по-малка организация, която обаче имаше и вътрешен, и външен фокус. Изграждахме решения и за Bosch групата, и за външния пазар.
В момента сме някъде по средата на този нов общ път - променяме не само структурата, но и продукти и решения така, че да бъдат по-полезни. Променяме и начина, по който работим с клиентите. Целта ни е да въвлечем клиентите в процеса на вземане на решения, т.е. да не сме в схемата "клиент и изпълнител", а да сме по-скоро партньори на бизнеса. Нашите вътрешни клиенти - различните Bosch звена, да имат по-силен дума и глас какво влиза в нашето портфолио и как се управлява.
Групата Bosch вече 30 г. е в България и е един от големите чуждестранни работодатели в България. Bosch Digital пък може да проследи "българската" си история цели 25 години назад. Кои са най-големите предизвикателства на това да правиш тук бизнес с глобални амбиции?
Нашият бизнес е силно зависим от човешкия капитал - това е вярно за всяка IT компания, за всяка високотехнологична компания. IT талантите определено са горещата тема ежедневно и всяка една компания в България - местна или глобална, се среща с това предизвикателство.
България вече е един доста зрял IT пазар, не е като преди 20 години - беше една tabula rasa. Вече има много натрупан опит, много качество, много експерти... но, разбира се, пазарът на таланти е краен. Тук всички ние, целият сектор, виждаме най-голямото предизвикателство - как ще можем да задоволим нуждите, които имаме.
Как се отразява на Вашия бизнес икономическата ситуация? По какъв начин намалявате негативните ефекти от несигурността и инфлацията?
Може да гледаме два аспекта - какво се случва в България и какво се случва глобално чисто икономически и геополитически. Ако тръгнем от второто - това се отразява на всяка една компания, включително и на Bosch групата. Въпреки това, миналата година беше изключително успешна за групата глобално, а също и тук, в България, като растеж.
Тъй като работим предимно с фокус "вътрешен пазар", за вътрешните нужди, това, което се случва в България, не ни касае толкова много пряко. На нас България не ни е пазар за услуги и продукти.
Това, което, разбира се, ни касае, е инфлацията по отношение на разходите, по отношение на това как влияе на хората. Също трендът със заплатите, данъчно-осигурителната рамка, политическата нестабилност - това са тези малко по-косвени фактори, които ни влияят. Това влияе и на хората и на тяхната емоционална и физическа сигурност и тук е нашият ангажимент да се грижим за хората и да ги поставяме на първо място.
Bosch групата, бидейки независима от външните капиталови пазари, тъй като е частна собственост, действа с доста по-дългосрочна визия. Не гоним непременно краткосрочни печалби, не се отчитаме пред акционери и можем да мислим малко по-стратегически и дългосрочно.
Какви са плановете на Bosch Digital у нас през следващите месеци? Планирате ли да увеличите екипа си или по-скоро предстои оптимизация?
Миналата година беше изключително успешна за нас, нараснахме с около 30% - въпреки войната и икономическата нестабилност. Към момента сме близо 300 души в България. Тази година всичко това, което се е натрупало миналата година, се усеща в бизнеса - затова и я виждаме доста по-"полегата".
Очакванията ми са, че към края на годината или в началото на следващата година нещата ще се развият по-положително и ще продължим растежа. Това е включително в контекста на Bosch Digital - говорим за изключително широко портфолио от дейности, неща, които преди не сме правили в България.
Преди години имаше наратив, че чуждестранните компании у нас ще напуснат България в момента, в който стане възможно да развиват бизнеса си в Молдова, Северна Македония, Украйна или на друго място с по-ниски заплати. Защо това няма да се случи с Bosch Digital?
Мисля, че няма да се случи не само с Bosch Digital, но и с доста други компании от големите.
България вече отдавна не е евтина дестинация - има далеч по-евтини. Тогава идва въпросът "ОК, какво правят тези компании тук, в България, последните 10-15 години?". България има като конкурентно предимство този зрял пазар на труда на таланти, който носи със себе си един невероятен опит - това го превръщаме в производителност.
Ние сме доста близки до европейския пазар като култура, манталитет, комуникация, часова зона - това не е нещо, което може да се прехвърли в по-далечни страни. Ако погледнем малко по-близко в региона, пазарите на труда с изключение на Украйна и Полша, не са чак толкова големи. Те много бързо ще стигнат това насищане и ще се ускори темпът на разходите, както се случи в България.
В крайна сметка в IT пазара, в софтуерния пазар, най-важни са хората - машините и заводите лесно се местят, днес са тук и утре са другаде, там разходите наистина имат значение. Тук говорим за иновации и човешки капитал - нещо, което е доста дългосрочна инвестиция.
Bosch е знаково име в традиционната техническа сфера. Трудно ли е в такава компания да постигнеш чуваемост, когато говориш за авангардни технологии като AI?
Това е един синдром на всяка една голяма организация. В Bosch имаме над 420 000 души, 400 компании, стотици подразделения, работим на глобалния пазар във всяка една страна. Иновациите се случват навсякъде, понякога - паралелно и независимо една от друга. Най-голямото предизвикателство е тези неща да бъдат синхронизирани, за да не "откриваме топлата вода".
Групата ни е най-известна с неща, свързани с хардуер, с продукти, които могат да се пипнат. Това, което е по-малко известно, е, че зад тях стои ужасно голямо количество софтуер, иновации, AI , фундаментални изследвания и т.н. Дори в един винтоверт или една бормашина има софтуер - хората си мислят, че е един електромотор с батерия, но далеч не е така.
Чуваемостта сред хората се постига чрез превръщането на иновациите в реални продукти и обясняване на крайния потребител какво стои зад тези продукти.
Източник: Явор Николов
На DigitalK обявихте, че групата ще инвестира над 10 млрд. евро в дигитализацията си до 2025 г. Споменахте Индустрия 4.0, водородна икономика, екологична устойчивост. Със сигурност в момента в Bosch Digital работите по проекти в тези насоки. Можете ли да "вдигнете завесата" поне малко за някоя от тези перспективни разработки?
По отношение на Индустрия 4.0, темата е изключително голяма и стратегически важна за групата - имаме над 240 фабрики и автоматизацията на производството, логистиката и складирането са най-важни за всеки завод.
Едно от решенията, което разработваме в България заедно с колеги от други страни, се нарича ProCon - Production, Planning and Control. То цели да свърже самата поточна линия с управление на складови наличности, поръчки, логистика и т.н. Това са две неща, които са традиционно доста разделени и по средата между двата процеса стои човекът, който прави на ръка планирането. Една от целите на проекта е да дигитализира и автоматизира тези два процеса, за да се получи абсолютно непрекъснато производство - от заявка до доставка.
Това е изключително голям проект, който вече седма или осма година го реализираме. Стотина души работят по него и половината от този екип е в България.
По отношение на водородната икономика, Bosch инвестира изключително много с цел покриване на цялата верига - производството на "зелен" водород, съхранение, горивни клетки. Това е важно не само за електромобилността - водородът може да се използва и за отопление и производство на ток.
Един от продуктите, които ще излязат масово на пазара през 2024 г., се нарича SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) - това е стационарна горивна клетка с мощност от 10-ина киловата. Може да гори природен газ, биогаз или водород и да произвежда електричество. Това е един много важен компонент от водородната икономика, тъй като дава доста голяма автономност, например, на болници.
От експерти съм чувал коментари, че промените, които Индустрия 4.0 ще донесе, тотално ще пренаредят световната карта на производството. Може ли технологията да върне на Европа индустриалното лидерство?
Както САЩ, така и Европа вече осъзнават последствията от политиката си от последните десетилетия. Те инвестират и започват програми за производство на чипове на родна земя. Първите стъпки са направени, осъзнат е проблемът и има инвестиции, но ще отнеме време, за да се стигне до видим резултат.
Големи компании, включително Bosch, създават нови производствени мощности в Европа.
Всички днес говорят за генеративен изкуствен интелект. Има ли място той, например, в IoT решенията за енергетиката и промишленото производство? Как го прилагате вие в Bosch Digital?
Bosch Digital играе ключова роля във внедряването на генеративния AI в групата - лицензиране на технологиите, изграждане на вътрешна инфраструктура с всички аспекти на сигурност и конфиденциалност. Работим с всички бизнес звена в Bosch, като приоритет се дава там, където най-скоро генеративният AI ще постигне най-висок резултат за бизнес процесите.
В разработката на софтуер има огромен потенциал - създаване на код, писане на тестови случаи, транслиране от един програмен език на друг.
В индустрията един от проблемите е обучението на техници и хора на производствената линия - трябва да се справят с голям обем от информация как се работи с машината и как се сервизира. Генеративният изкуствен интелект може да бъде от голяма помощ.
Всяка организация работи с определен обем от документи - от продуктови документи, схеми, документация до неща като договори с доставчици. Работата с подобен обем от данни може да се улесни с AI.
Все още сме на много ранен етап в AI революцията и има доста притеснени хора. Притеснени за работата си, но и далеч не само. Колко вероятно е автоматизациите да доведат до вълна от нови безработни?
Аз не съм толкова черноглед. Всяка технологична революция е водила със себе си някаква промяна на пейзажа на професиите и някои професии са отпадали. В по-голямата част от случаите, обаче, те са се трансформирали - с използването на нови технологии вече са постигали по-различни цели. Появявали са се и напълно нови професии с помощта на новите технологии.
Според мен ще се случат две неща. Ще се появят професии, за които в момента ни е трудно и да си представим - както преди 6 месеца нямаше prompt инженери.
В същото време, за една немалка част от професиите ще се изисква ти да можеш ефективно да работиш с генеративен AI - както в момента без Excel не става счетоводството, въпреки SAP и другите системи. Разликата тук е, че на първо място ще бъдат ревизирани професии, които са били защитени от автоматизацията, защото са засягали интелектуален труд.
Трябва да се адаптираме и да се научим да използваме AI максимално ефикасно.
Много от решенията на Bosch се прилагат в наистина критични системи - какво гарантира, че AI ще работи по начин, който не застрашава човешкия живот?
Изкуственият интелект отдавна е навлязъл в много дейности от живота. Разликата е, че не му е била давана такава възможност да взема решения. При анализ на данни и изображения той отдавна е сред нас, но досега не сме му позволявали да взема решенията вместо човека. Това е една от горещите теми в автономното шофиране - в кой момент ще предадем управлението на софтуера?
Тук е основният въпрос - доколко човекът ще предаде своите управленски отговорности на софтуера, доколко ще му се довери. Всеки един софтуер е нещо, което не е безпогрешно. Трябва да се действа много отговорно.
Какви мерки в тази посока вземате в рамките на групата Bosch?
На първо място, от доста години се ръководим от нашия Етичен кодекс. Той постановява, че изкуственият интелект трябва да се обучава върху ясни и познати данни без предразсъдъци. Трябва да е ясно с какви данни захранваме моделите.
Алгоритмите, които използваме и решенията, които AI избира, трябва да могат да бъдат в последствие обяснени.
Мисля, че все по-силна роля ще играят модели и решения, базирани на отворен код и при които е абсолютно прозрачно върху какви данни е обучаван моделът.