Небето над Стария континент е пълно с почти празни и замърсяващи самолети, чиито полети нямат почти никаква друга цел, освен да пазят ценните времеви слотове на някои от най-важните летища, пише Associated Press.

След Covid-19 превозването на хора от точка до точка се превърна в допълнение за хиляди полети. И изненадващо практиката обедини природозащитници и авиационни компании, които си сътрудничат в оказването на натиск над Европейския съюз — самопровъзгласен лидер в борбата с климатичните промени — да промени правилата за тези прословути слотове.

По-рано тази седмица новината за празните полети на Brussels Airlines предизвика и саркастичен коментар от Грета Тунберг. Самата компания казва, че ако Брюксел не предприеме мерки, тази зима ще трябва да изпълни около 3 хил. полета — само за да запази съществуващите си права на летищата.

Германският гигант Lufthansa пък съобщи, че ще предприеме 18 хил. "излишни" полета през зимата поради същата причина.

Слотовете за кацане и излитане по популярните маршути на някои от най-големите аерогари на Стария континент са изключително ценни за индустрията. За да ги запазят обаче, авиокомпаниите трябва да гарантират висок дял изпълнени полети. Именно заради това празните полети — които хем губят пари, хем замърсяват — продължават да се изпълняват.

Обичайно авиокомпаниите трябва да използват 80 процента от дадените им слотове, за да запазят правата си. Брюксел намали този дял на 50 процента, за да намали и броя на празните полети. В САЩ действията бяха по-резки и категорични: премахна изцяло това изискване до 26 март заради пандемията. Изключение са само шепа летища, включително Кенеди и Ла Гуардия в Ню Йорк и Реган Уошингтън Нешънъл във Вашингтон.

Миналия месец, когато все още имаше надежди, че пандемията вече започва да си тръгва, Европейската комисия потвърди правилото за 50-те процента, но заяви, че делът ще бъде увеличен до 64 процента в края на март.

Големите авиокомпании като Lufthansa, Air France и KLM се надяват на повече гъвкавост от бюрократите, включително намаляване на изискването — не само през лятото, но и в настоящия зимен сезон, според изявление на германския превозвач. KLM подкрепиха изявлението.

Така ЕС е в трудна ситуация: от една страната Брюксел иска да се увери, че слотовете са отворени за конкуренция и новодошли компании могат да се борят за тях, ако те не се използват пълноценно. От друга съюзът не иска празни замърсяващи полети. Ресорният комисар призна заплахата от омикрон, но засега няма и дума за облекчаване на регулацията.