Броят на руските петролни танкери, които изключват транспондерите на автоматичната система за идентификация, се е утроил от началото на военната операция на Русия в Украйна и налагането на мащабни икономически санкции спрямо Москва. Това съобщи британският в-к The Telegraph, позовавайки се на данни на компанията за анализи на пазара на морски превози Windward.

По нейна информация, броят на руските танкери, които изключват транспондерите си, за да избегнат евентуално задържане, е повече от 6 на ден.

В статията на изданието се цитират и данни на консултантската фирма Vessels Value, според които 112 петролни танкери, свързани с Русия, не са изпращали сигнали в рамките на автоматичната система за идентификация за повече от 8 седмици.

Каква е "ахилесовата пета" на руския петрол

Каква е "ахилесовата пета" на руския петрол

Ролята на застрахователите

Както пише британското издание, изключването на транспондерите противоречи на разпоредбите на морското право и става на фона на нарастване на случаите на прехвърляне на петрол от кораб до кораб, най-често в Средиземно море. Преди към такава тактика са прибягвали компании, превозващи попадащ под санкции венецуелски и ирански петрол.

Управляващият директор на Windward Ейми Даниел коментира, че транспортирането на руски петрол се е превърнало в "много, много печеливш" бизнес от началото на военната операцията на Русия в Украйна.

Същевременно той предупреждава, че тъй като ЕС все повече затяга контрола на износа на руски петрол с танкери, изключването на транспондерите може да помогне на танкерите да останат "невидими" за системата за един курс, но "в дългосрочен план това може да не е толкова добра идея".

ЕС спира  90% от покупките на петрол от Русия

ЕС спира 90% от покупките на петрол от Русия

България ще има отделен параграф, на който ще има дерогация специално за нас, до края на 2024 г.