Производителите в Китай, изправени пред търговските бариери, издигнати от президента на САЩ Доналд Тръмп, използват всякакви ходове, за да задържат чуждестранните си клиенти - отстъпки, данъчни облекчения, намаление на работната сила и дори, понякога, преместване на производството в чужбина, разказва Reuters в свой материал.
Митата, които Вашингтон и Пекин въведоха, струват скъпо на много. Март донесе обаче някои окуражаващи новини за производителите. Индустриалното производство в Поднебесната империя се покачи с най-бързия си темп от средата на 2014 г. насам, а износът се възстанови до нива, надхвърлящи очакванията. Растежът на брутния вътрешен продукт също изненада икономистите положително.
Но все пак производителите, които зависят основно от американските продажби, все още са в незавидна ситуация. По време на панаир, проведен миналата седмица, те разказват, че ще се нуждаят от помощ, ако Пекин и Вашингтон не постигнат сделка.
Botou Golden Integrity Roll Forming Machine Co е загубила част от американските си клиенти заради митата. Сега компанията, която произвежда метални скелета и други, предлага 8 процента отстъпка. "Трябва да им дадем отстъпка, защото те плащат високи мита", казва Хоуп Хо, служител на компанията.
Cixi Fushi Machinery Co, която произвежда лагери, дава на дългогодишните си клиенти между 3 и 5 процента отстъпка. Но това се оказва недостатъчно, затова компанията спира работата на производодствена линия, която генерира $30 000 месечно.
Увеличение на цените
Базираната в Калифорния ACOPower е увеличила цените с между 10 и 15 процента на някои от произведените в Китай хладилници. "Нямаме избор. Трябваше да увеличим цената", казва основателят Джефри Танг. По думите му, преносимите хладилници, които получават енергия от слънчеви панели, не могат да бъдат произвеждани на достъпни цени в други държави.
Но ако САЩ и Китай не постигнат търговско споразумение и митата се покачат дори повече, това може да се промени. "Може би ще пренасяме всички компоненти във Виетнам, където те ще бъдат сглобявани", допуска той.
Aufine Tyre миналата година наели и напълнили склад в Калифорния в очакване на митата. Компанията скоро ще отвори и завод за гуми в Тайланд.
Обменният курс също има значение
Компанията Smarteye има и своите притеснения относно наемите и цената на труда, които в крайна сметка са довели до намаляване на персонала. Преди въвеждането на митата един долар е струвал 6,9 юана, а сега е 6,7. Притеснението е, че ще бъде достигнато и ниво от 6,5.
Anhui Light Industries International Co, която произвежда широка гама продукти, заявява, че е загубила над $140 милиона заради митата. И все пак представителят на компанията Хан Генг е оптимистично настроен за края на търговската война. "Тя не е добра нито за Америка, нито за Китай", казва той.