Google създава широкообхватен монопол и фаворизиране на собствените си услуги за сметка на други, според антитръстовия доклад правителството на САЩ.

Според него така натечените Big Tech компании Google, Amazon, Apple и Facebook, се ползват с монополна власт и предлага на Конгреса да предприеме промени в антитръстовите закони, които биха могли да ги принудят да разделят части от бизнеса, пише CNBC.

"Доминиращият доставчик на общото онлайн търсене е Google, който обхваща около 81% от всички общи заявки за търсене в САЩ на настолни компютри и 94% на мобилни устройства", се казва в доклада.

"Google използва своето господство по отношение на търсачката и контрола си върху операционната система Android, за да увеличи своя дял от пазара на уеб браузъри и да облагодетелства останалите си бизнеси", се казва още в доклада.

"Безплатните продукти на Google катo search ,Maps и Gmail помагат на милиони и ние инвестирахме милиарди долари в изследвания и разработки, за да ги изградим и подобрим", казва от своя страна Google. "Ние се конкурираме справедливо в бързо развиваща се и силно конкурентна индустрия. Не сме съгласни с днешните доклади, които съдържат остарели и неточни твърдения от търговски конкуренти за Google search и други услуги".

Amazon

Според доклада Amazon има монополна власт над дребните онлайн продавачи в САЩ. Докладът документира случаи, в които компанията третира търговци от трети страни, така все едно са "за еднократна употреба", пише Bloomberg.

"Amazon функционира като портал за електронна търговия", се казва в доклада. Много продавачи се оплакват, че не могат да се обърнат към алтернативни пазари - независимо от цената за правене на бизнес в Amazon или как се отнасят с тях - тъй като компанията има много голям дял от онлайн пазаруването в САЩ.

Amazon вероятно прави повече от половината от онлайн продажбите в ключови продуктови категории. Това "й позволява и да поставя в неравностойно положение конкурентите по начини, които подкопават свободната и лоялна конкуренция", се казва в доклада.

Компанията разкритикува твърденията, като нарече неинформирано "регулаторно плюене" в публикация в блог. Amazon се сравни с по-широкия пазар на дребно, а не със сектора на електронната търговия в САЩ - обща тактика, която компаниите използват, за да се защитят срещу твърдения за монопол.

Facebook

Facebook е монопол, тъй като компанията вече притежава услуги, включително Instagram и WhatsApp, за по-силна конкуренция за социалната мрежа, отколкото за външни приложения като Twitter и Snapchat. Facebook не е позволил на Instagram да се разрасне до пълния си потенциал, въпреки че го притежава, ограничавайки броя на персонала и други ресурси, докато използва Instagram за насочване на трафика към основната социална мрежа на Facebook.

"Това беше тайно споразумение, но в рамките на вътрешен монопол", казва в доклада източник. "Ако притежавате две програми за социални медии, не бива да им се позволява да се укрепват взаимно. Не ми е ясно защо това не трябва да е незаконно. Можете да се споразумеете, като придобиете компания. "

Освен това Facebook възпира по-малките конкуренти, като наблюдава растежа им и измисля стратегии да ги купи или "смаже", понякога използвайки тормоз, според доклада. Без истинска външна конкуренция, "качеството на Facebook се е влошило с течение на времето, което е довело до по-лоша защита на поверителността на потребителите и драстично нарастване на дезинформацията на платформата му", заключи подкомисията.

Facebook твърди, че Instagram никога не би бил толкова успешен, ако бъде независим. Но комисията получи документи, показващи прогнози за приложението преди придобиването му. Цифрите показват, че Instagram е разполагал с ресурсите и достъпа до инфраструктурата, необходима за независим растеж без Facebook.

"Подкрепата на Facebook за растежа на Instagram след придобиването му е надценена", аргументира се подкомисията.

Apple

Производителят на iPhone е монополист, който използва своето господство, за да навреди на конкуренти и потребители, според доклада.

В него се твърди още, че Apple търси популярни приложения в App Store, за да ги копира и цитира съоснователя на Apple Стив Джобс, който казва, че "винаги сме били безсрамни в кражбата на страхотни идеи".