Апелативна специализирана прокуратура (АСП) е изпратила отрицателно становище до Министерството на правосъдието относно Законопроекта за промени в съдебната власт. Това съобщават от пресцентъра на АСП. Становището е изготвено от административния ръководител на прокуратурата Ивайло Ангелов.

Като основен аргумент се посочва определеният срок от 14 дни за обществено обсъждане, който е крайно недостатъчен.

В становището от АСП изразяват несъгласие с предлаганото закриване на спецправосъдието. Изтъква се, че тези органи са създадени по препоръка на Европейската комисия, за да се борят с най-тежките престъпления. Специализираните звена са успели да заслужат международно признание за краткия си период на съществуване. В становището се съобщава, че цитираните статистически данни в мотивите към законопроекта, на първо място не отразяват действителното състояние на специализираното правосъдие, а на второ - не са верни.

Пуснаха за обсъждане закриването на спецсъдилищата

Пуснаха за обсъждане закриването на спецсъдилищата

Структурните и организационни промени по отношение на звената на специализираното наказателно правосъдие имат за цел да гарантират конституционния принцип за независимост на съдебната власт

Ивайло Ангелов подчерта, че некоректно се изтъкват констатации в Доклада по Механизма за сътрудничество и проверка от 2018 г. с критиката за: "липсата на последователни резултати в България, що се отнася до присъди по дела за корупция по високите етажи на властта".

Той добави и че всички критики за бавното правосъдие са насочени към магистратите, но основната причина за това е именно във формализма и злоупотребата с процесуални права от страна на обвиняемите и подсъдимите, а често и от защитниците им.

Друг аргумент на административния ръководител на АСП е, че Закон, с който се закрива съд ще попречи на Конституцията.

Правомощие да закрие съд, обаче, има единствено Пленума на ВСС (чл. 30, ал.2, т. 7 ЗСВ). Това е естествено, тъй като ПВСС управлява съдебната система и може обективно да прецени каква да бъде съдебната карта и дали е необходимо съществуването или не на едни или други съдебни органи. Закриването на спецправосъдието със закон е пряка намеса на законодателната власт в съдебната, още и ще подкопае и дебалансира цялата съдебна система.

В становището се споменава, че Законопроекта за промени в съдебната власт съдържа редица слабости, които трябва да се премахнат.

Кирил Петков отсече пред Гешев: Закриваме спецправосъдието

Кирил Петков отсече пред Гешев: Закриваме спецправосъдието

Специализираните съд и прокуратура се закриват заради слаби резултати в борбата с корупцията и организираната престъпност

Необходим е подробен анализ на постиженията и слабостите на специализираните звена. Законопроекта трябва да уреди запазването на постигната специализация на магистратите. Преназначаването на магистратите не е добре уредено. Следва да се уреди статута на членовете на ВСС. Следва да се коригират параграфите: § 44, § 45, § 46 и § 47 от ПЗР на ЗИД на ЗСВ. Също така не са добре уредени последиците от прекратяване на конкурсите, се казва в становището на АСП.

Заключението на Ивайло Ангелов е, че закриването на специализираното правосъдие ще е ще е грешка, която няма да може да бъде поправена по-късно.

Припомняме, че с подобно становище излезе и ръководителят на Специализирана прокуратура Валентина Маджарова. Тя също се обяви против готвените промени в Закона за съдебната власт и закриването на специализираното правосъдие.

Спецпрокуратурата с остри критики към проекта за закриване на спецправосъдието

Спецпрокуратурата с остри критики към проекта за закриване на спецправосъдието

Липсата на осезаем напредък по корупционните престъпления се дължи на остарялото наказателно законодателство