Възстановяването на световната икономика от миналогодишния спад приближава към сложен кръстопът, пише The Wall Street Journal.

Централните банки в Съединените американски щати и в останалата част от света се опитват да начертаят план за премахване на извънредните стимули за икономиките, с който да успокоят инфлацията, но да не задушат растежа.

Повишеното потребителско търсене в САЩ през последната година — подкрепено от трилиони долари стимули — рикошира и предизвика проблеми в световните доставни вериги, които се влошават и могат да продължат през 2022 г., казват минджъри. Резултатът е по-високи цени и трудности при осигуряване на суровини и работна ръка, което увеличава натиска над компаниите и големи икономики като германската.

В същото време Китай се намира насред амбициозно усилие за реформиране на икономиката, включително за намаляване на задлъжнялостта на домакинствата и корпорациите и особено на жилищния пазар. Пекин наложи мерки и срещу технологичния сектор, а в същото време гони и амбициозни климатични цели — фактори, които могат да забавят растежа и там, и по света.

Като резултат световното възстановяване, макар и все още стабилно, се намира в опасен момент, в който рискът от грешки е огромен.

"Това е трудната част от възстановяването", посочва Нийл Шиъринг, главен икономист в Capital Economics в Лондон.

Ако централните банки затегнат паричната политика твърде бавно, инфлацията ще продължи да се покачва — а по-високите цени ще започнат да подхранват повишение на заплатите, което пък от своя страна ще продължи да вдига цените. Но ако затягането е твърде рязко, икономическият растеж ще бъде задушен в момент, в който световните икономики имат огромен дълг.

"Много, много е трудно да се правят прогнози и не е лесно да се определя политиката", заяви председателят на Федералния резерв Джером Пауъл в сряда, когато централната банка съобщи, че започва да намалява ежемесечните покупки на облигации. "Инфлацията е по-висока от очакваната, а проблемите в доставните вериги са повече и по-постоянни".

Някои централни банки изненадват инвеститорите.

В четвъртък Банката на Англия взе решение да не увеличава лихвите, което предизвика най-значителното движение в доходността на британските облигации от години. В същия ден чешката централна банка пък повиши лихвите с повече от очакваното, до 2,75 процента от 1,5 процента.

Едва една пета от компаниите по света смятат, че най-лошото от кризата в доставните вериги е преминало, сочи изследване на Oxford Economics от октомври. Една трета от респодендентите смятат, че проблемите ще се запазят до края на следващата година или дори след това.

Предизвикателствата са особено големите в САЩ, където фискалните стимули на стойност почти $6 трлн. повишиха потребителските разходи с 9% над предпандемичните нива, а проблемите в доставните вериги допринесоха за 5,4% ръст на инфлацията, 13-годишен връх.

На пристанищата и на източния, и на западния бряг обемът контейнери е с почти една пета по-висок спрямо нивата от 2019 г. през второто тримесечие на 2021 г., по данни на Fitch Ratings. "През пролетта бях почти сигурен, че нещата ще започнат да се успокояват през есента. А то стана по-зле", казва Ларс Микаел Янсен, директор в гиганта A.P. Moller-Maersk. "Затова спрях да правя прогнози".

Икономиката на САЩ създаде над половин милион нови работни места през октомври, съобщи Департаментът по труда в петък. Около четвърт милион повече работни места са създадени през август и септември, отколкото бе изчислено по-рано. Средната почасова надница в частния сектор расте с 49, процента — около двойно средногодишния ръст за последните 15 години преди пандемията.

В Китай растежът вероятно ще се забави до анюализиран темп от 3-4% през следващите няколко тримесечия, според Nomura. Втората най-голяма икономика в света страда от недостиг на енергия и суровини, а правителството се насочи с ограничителни мерки върху някои ключови индустрии като недвижимите имоти.

В Югоизточна Азия броят на новозаразените с Covid-19 намалява и заводите отварят отново, възстановявайки част от връзките в доставните вериги. Но регионът все още е изправен пред недостиг на служители, високи цени за транспорт и заразени с вируса.

Германската икономика, най-голямата в Европа, също ще се забави през следващите месеци, тъй като споменатите проблеми във веригите за доставки тежат над мощния производствен сектор и особено на автомобилната индустрия. През септември производството бележи спад от 10 процента под предпандемичните нива.

Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз се свиха с почти четвърт — най-слабия месец от 1995 г. насам.