Китай ще намали митото на 187 категории продукти от средно 17.3 процента днес до 7.7 процента след 1 декември т.г., предава Bloomberg. Министерството на финансите посочва, че ходът ще подобри достъпа на потребителите до качествени стоки, които не се произвеждат масово в страната - от памперси до уиски.

Промяната следва новата политика на президента Си Дзинпин. Той призова да бъде подобрен стандарта на живот на китайците и да им бъде дадена възможност да купуват по-качествени стоки.

Освен домакинствата, от промяната ще спечелят и чуждестранните компании, които ще се радват на по-добри продажби сред средната класа в Поднебесната империя.

"Ходът цели три неща: да повиши потребителските разходи в Китай, да реформира икономиката чрез продължаващо отваряне към останалата част на света, и сигнал до останалите държави - и особено САЩ - че Пекин държи на подобряване на световната търговия", смята Шейн Оливър, AMP Capital Investors Ltd.

Устойчив ръст на потреблението е от увеличаваща се значимост за стабилността на втората най-голяма икономика в света в момент, в който тя се преобразува от модел, фокусиран върху инвестициите и износа, към сектор услуги. През първите три тримесечия на 2017 г. потреблението е допринесло за 64.5 от брутния вътрешен продукт, по официални данни.

Продуктите, чиито мито ще бъде намалено, съставляват около 30 процента от вноса на Китай през 2016 г., показват изчисления на Bloomberg.

Сред най-печелившите чужди компании най-вероятно ще са Procter & Gamble, която отчита, че 8% от всичките й продажби са в Китай. Основните й продукти включват бебешки памперси, продукти за лична хигиена и други. Тарифите за внос на някои бебешки млека пък са намалени до 0%. В резултат акциите на някои от местните компании тръгнаха надолу. Решението на правителството ще помогне на гиганти като Danone и Nestle да получат по-голям пазарен дял. Китайските родители, които се притесняват след серия от скандали с качеството на храната в страна, често избират чуждестранни марки.

Промяната в политиката ще помогне на Китай да отговори на критиците, сред които и президента Тръмп, за огромния търговски излишък.