Трафикът на Дунав мост при Русе се е увеличил двойно само в рамките на една година. Това съобщи пред БНТ Венцислав Халаджов, директор на митницата в Русе.
"Наблюдаваме тенденция на постоянно увеличение на трафика. Преди да влезем в ЕС, когато имаше пълен митнически контрол, тежкият трафик беше около 500 камиона на денонощие. През последните години трафикът на тежки камиони достига 2000 - 4 пъти увеличение", каза Халаджов.
Забелязва се и сериозно засилване и на автомобилния трафик по моста.
За 2016 г. трафикът е бил около 750-760 хил. автомобила. За изтеклите почти 8 месеца от тази година трафикът е удвоен - 1 370 000. Увеличението се дължи основно на преминаващите все повече леки автомобили заради силния туристически сезон. Тежкият трафик е запазен като обем.
Обработката на документите на един камион отнема средно 2-3 минути, което е възможно благодарение на изцяло електронизираната система на митниците. Въпреки това задръстванията са ежедневие.
"Предприехме мерки като въведохме по-лесни заплащания. Агенция "Митници" обработват по-бързо и издават винетки. Работят много точно и организирано, но това не дава възможност да се намали трафикът. Задръстванията са почти ежедневни", посочва Галин Григоров, областен управител на Русе.
Според него е необходим още един мост при Русе. "Единственият вариант със задръстванията на Дунав мост е изграждането на паралелен мост, който да се свърже с АМ Русе-Велико Търново. Това е абсолютно необходимо", предложи Григоров.
Приходите на митницата също растат. Събрани са с 22 млн. лв. повече за първите 8 месеца на 2017 г. в сравнение със същия период на 2016 г. От митницата очакват да надхвърлят планираните приходи с 2.5 млн. лв.
Преминаването през моста действително е изпитание. Шофьори се оплакват, че им се налага да чакат с часове, за да преминат през съоръжението.
Задръстванията вредят и на местния бизнес. Транспортни фирми от района на Русе дори са прекратили превозваческата си дейност заради огромните опашки и бавното преминаване през моста.
"За последните 2 години над 20 транспортни фирми в района, които работят основно с Румъния и превозват товари, са се отказали да извършват тази дейност. Шофьорите реално не могат да си заработят надницата, защото през повечето време са по опашките", посочи Григоров.