Човекът винаги се е стремял да полети гордо в небето. Когато това станало възможно, неспокойният Homo sapiens веднага започнал да се "упражнява" в създаването на най-бързия, най-мощния и, разбира се, най-големия самолет на планетата.
През последните 7-8 десетилетия самолетостроенето се развива с мощни скокове. Много често всеки такъв "скок" в авиацията водеше до раждането на някакъв крилат гигант. Ето и седемте най-големи по товароподемност въздушни превозни средства.
Източник: GettyImages
Boeing B-52 Stratofortress
Този самолет влиза на въоръжение във ВВС на САЩ през 1955 година. Въпреки вече сериозната си възраст, модификациите на Stratofortress се използват и до днес. Самолетът с 56-метров размах на крилата може да вдигне 229 065 кг излетно тегло от земята. Максималната скорост на летене на самолета достига 1 046 км в час. В американската армия B-52 се използва като бомбардировач. Той може да транспортира и пуска както традиционни бомби, така и крилати ракети.
Източник: Снимка: istock by Getty Images
Ан-225 "Мрия"
Съветски самолет, построен за нуждите на космическата програма през 80-те години на миналия век. Дълго време "Мечтата" остава най-тежкоповдигащият се самолет в света. Максималното излетно тегло на машината "Антонов" достига 710 хиляди килограма! И това е с размах на крилата от 88,4 метра. На сметката на Ан-225 има много световни рекорди, пренася много уникални свръхтежки товари.. След разпадането на СССР самолетът, разработен и произвеждан в сегашна Украйна, уви , завинаги, слиза завинаги от арената на битките сред свърхтежките самолети. Според някои доклади цялата техническа документация за "Мечтата" е купена преди 10 години от Китай.
Източник: YouTube
Lockheed C-5 Galaxy
Огромен американски самолет, който се използва главно от ВВС на САЩ. Във въздушния флот "бастионът на демокрацията" се използва от средата на 70-те години на миналия век. До 1982 г. и появата на съветския Ан-124, американският C-5 Galaxy държи титлата на най-големия товарен самолет в света. С размах на крилата от 67,88 метра, този въздушен левент вдига тегло от 348 300 кг при излитане от земята.
Източник: Wikipedia
Aero Spacelines Super Guppy
За разлика от Ан-225, Super Guppy не е създаден преимушествено за космическа програма, но в крайна сметка е полезен всъщност само в нея. И военната, и гражданската авиация се отдръпнаха от скъпия самолет. Но той хареса на НАСА, която все още смята летящата машина с 47-метрови крила за един от най-добрите носители на компоненти на космическата ракета. Максималното излетно тегло на самолета е 253,8 хиляди килограма.
Източник: Wikipedia
Boeing 747 Dreamlifter
Американски товарен самолет, създаден в началото на 2000-те години. Подобно на "Mрия" и Super Guppy, Dreamlifter е създаден за транспортиране на големи компоненти за други летящи машини. Вярно е, че за разлика от изброените негови идейни предшественици, уникалният 747 транспортира предимно компоненти за други самолети Boeing. С размах на крилата от 64,4 метра, тази летящ гигант е способен да се откъсне земята с обща маса от 364 241 килограма.
Източник: Wikipedia
Ан-124 "Руслан"
Друг съветски въздушен гигант, проектиран в същото конструкторско бюро "Антонов" е Ан-124 "Руслан". Към днешна дата "Руслан" остава самолетът с най-голямо излетно тегло. От земята машината може да откъсне товар от 392 хиляди килограма. Размахът на крилата на АН-124 достига 73,3 метра, а максималната скорост се оценява на 865 км в час. След разпадането на Съветския съюз Ан-124 се използва, наред с други неща, за търговски полети. Самолетът превозва обемисти промишлени (и не само) товари.
Източник: Wikipedia
Airbus Beluga
Това е друг товарен самолет, който е създаден за транспортиране на компоненти, необходими за авиационната индустрия. По-конкретно, Airbus Belukha е специализиран предимно за транспортирането на така наречените "неформатни части". Максималното тегло при излитане на фона на други гиганти не е толкова голямо - 155 хиляди килограма. Размах на неговите крила е само 44,84 метра. Това, което е наистина запомнящо се за създаването на Airbus обаче, е изключително необичайната форма на фюзелажа.