Тази неделя се навършиха 28 години от представянето на предложението на британския физик и компютърен специалист Тим Бърнърс-Лий за създаването на World Wide Web (WWW), което слага началото на интернет такъв, какъвто го познаваме днес.

"Представях си, че мрежата ще бъде отворена платформа, която ще позволява на всеки да споделя информация, да получи достъп до различни възможности за партньорства независимо от географските и културни бариери", споделя Лий в своя публикация на сайта на Световния икономически форум.

"През последните 12 месеца обаче нарасна притеснението ми относно три нови тренда, с които мисля, че ще можем да се справим, за да бъде интернет инструмент, който да служи на цялото човечество", допълва той.

Ето и кои са трите предизвикателства пред глобалната мрежа според бащата на интернет:

1. Изгубили сме контрол над личните си данни и информация

Настоящият бизнес модел на много уебсайтове предлага безплатно съдържание срещу лични данни. Много от нас се съгласяват на тези условия, които са прекалено дълги и често не се четат, и не се интересуваме от информацията, която се събира за нас срещу услугите.

Така ние не забелязваме пропуснатите ползи, които можем да имаме, ако притежаваме контрола върху тези данни и сами да решаваме кога и с кого да ги споделим. Нещо повече, ние често не получаваме обратна връзка за това на кого компаниите представят тази информация.

Това има и друга страна - в партньорство или с използването на натиск върху фирмите, правителствата следят всяко наше онлайн действие, което нарушава законите и правото ни на личен живот.

2. Дезинформацията се разпространява прекалено бързо в интернет

Днес повечето хора търсят и намират новини предимно в социалните мрежи и в търсачките. Тези сайтове правят повече пари, когато отваряме техните линкове. И те избират какво да виждаме на база на алгоритми, които се изграждат на основа на личната информация, която се събира за нас.

Резултатът е, че сайтовете ни показват съдържание, което ще ни накара да кликнем върху него. Това също означава, че дезинформацията, или така наречените фалшиви новини, които звучат шокиращо, се разпространяват като пожар. И това може да се използва за финансова и политическа изгода.

3. Политическите онлайн реклами трябва да бъдат по-прозрачни

Политическите онлайн реклами бързо се превърнаха в сложна индустрия. Фактът, че повечето хора използват информация от само няколко платформи и ролята на алгоритъма за показването на персонализирано съдържание, означава, че за хората, правещи политически кампании, е много по-лесно да насочат рекламите си директно към потребителите. Пример за това бяха изборите в САЩ.

Има и предположения, че част от тази информация, в Щатите и в цял свят, се използва повече от неетично. Идеята е потребителите да се насочат към сайтове, ползващи фалшиви новини. Друг похват е гласуващите да бъдат "отказвани" да се включат във вота.