Нова железопътна връзка по направлението Ямбол - Елхово - Одрин ще бъде изградена в обща инвестиция между България и Турция. Това стана ясно, след подписване на Меморандум за разбирателство между двете страни. Документът предвижда изграждането на нов граничен железопътен преход с цел облекчаване на товарния трафик и улеснено преминаване между двете държави.
Прединвестиционните проучвания са започнати през март тази година, като вече са водени и разговори с ЕК за финансова подкрепа. Общият граничен пункт ще бъде в района на Лесово, обяви пред медиите министърът на транспорта и съобщенията Христо Алексиев.
"Мерките за облекчаване на трафика по границите водят до спестяване на 2 милиарда лева годишно на български, турски и европейски фирми", заяви Христо Алексиев.
Днес бяха открити и новите ленти за превозни средства на товари при специален температурен режим между България и Турция. През 2022 година през граничен пункт Капитан Андреево са преминали около 1 милион тежкотоварни камиони. Това прави общата ни граница с Турция една от най-натоварените в света.
Припомняме, че Европейската комисия одобри първата голяма инфраструктурна програма за България за периода 2021-2027 година. Брюксел отпуска 1.61 милиарда евро по програмата "Транспортна свързаност". Това е една от най-големите суми за българските програми за сближаване през програмния период.
Сред най-важните планирани инвестиции е изграждането и модернизацията на железопътни участъци по коридора Ориент/Източно Средиземноморие, включително железопътна връзка между България и Република Северна Македония. Ако се спазват предварително обявените срокове пътуването с влак от София до Скопие може да стане факт през 2027 година.
По програмата се планира и модернизация на железопътната линия София-Перник-Радомир.
Финансирано ще бъде и изграждането на магистрала Русе - Велико Търново. Общата планирана дължина на автомагистралата е 133 км и ще започва от бъдещ мост над река Дунав Магистралата ще дублира републикански път I-5 и по нея ще преминава Европейски път Е85.