Докато европейската авиационна индустрия продължава възстановяването си от пандсемията, до която доведе Covid-19, авиационният сектор на Обединеното кралство продължава да изостава. И докато пътуванията в рамките на ЕС на къси разстояния вече са доста облекчени, то всички полети на кратко разстояние до Великобритания трябва да плащат за скъпи PCR тестове, които обезкуражават много хора да пътуват, пише в свой анализ Simple Flying.

Не е тайна, че базираните на Острова авиокомпании и летища искат промяна на строгите правила от правителството, а последните данни показват, че те най-накрая може да се справят поне с PCR тестовете, които вероятно ще бъдат отменени за напълно ваксинирани хора. Но могат ли промените да дойдат достатъчно бързо? Летищата и авиокомпаниите все още твърдят, че отговорът е не.

Световната авиоиндустрия едва ли ще се възстанови от кризата преди 2024-а

Световната авиоиндустрия едва ли ще се възстанови от кризата преди 2024-а

Това заяви Международната асоциация за въздушен транспорт

Каква е ситуацията?

Не можем да разглеждаме единствено броя на полетите, извършвани между страните от ЕС и от Обединеното кралство към ЕС, тъй като първите далеч надхвърлят вторите, дори без въздействието на COVID-19. Можем обаче да погледнем как цифрите се променят.

Нека започнем, като разгледаме възстановяването на авиацията в рамките на Евросъюза. През седмицата от 10 до 17 септември 2019 г. RadarBox.com проследява средно 24 485 полета вътрев ЕС всеки ден. През 2020-а полетите са 11 473, само 47% от тези през предходната година. Тази година обаче средната стойност е 18 917. Това означава, че трафикът в Европейския съюз в момента е на 77% от нивото си от преди пандемията.

Нека сега разгледаме полетите между Великобритания и ЕС. През въпросната седмица всеки ден са изпълнявани средно 4227 полета. Миналата година те падат до 1774. това са 42% от тези през миналата година и приблизително наравно с полетите в рамките на ЕС по онова време. Тази година цифрата е 2399, само 57% от нивото през 2019-а и цели 20 процентни пункта надолу от възстановяването в рамките на ЕС.

Какво е ситуацията при отделните летища?

Разгледахме общата картина, но как стоят нещата при отделните летища? През 2019 г. лондонското летище Heathrow беше най- натовареното в Европа. Според най-новите данни то загуби лидерското място, като отиде на трета позиция след аеропортите на Истанбул и Париж. След това падна до десето място. 

Средно за един ден през 2019 г. летище Heathrow обслужва 1389 ежедневни полета. В момента е на 55% от тази цифра, със средно едва 758 полета. Картинката е още по-лоша за второто най-натоварено летище във Великобритания. Лондон Гетуик се намира на 36% от трафика си от преди пандемията. Летище Манчестър се справя малко по-добре - то е на 57%.

Нека сега сравним цифрите с трите най-натоварени летища в ЕС преди пандемията. На първо място е летище Шарл де Гол в Париж. През 2019 г. то обслужва средно 1516 полета на ден. Със 888 дневни полета тази година трафикът му е на 59%. Това е приблизително сравнимо с най-натовареното летище във Великобритания.

Положението е значително по-добро в Амстердам. През 2019 г. летището е обслужвало средно 1485 полета на ден. Тази година цифрата е 1030 - 69% от 2019 г. Това е почти два пъти повече от процента на второто най-натоварено летище във Великобритания.

Heathrow падна от първо на десето място сред най-натоварените летища в Европа

Бившето най-натоварено летище в Европа вече е на десето място и обвинява за това властите

Броят на пътниците през август беше най-силен от началото на пандемията, но въпреки това е по-малък от този на летищата в Истанбул, Майорка и Атина

Какво може да се направи?

Правителството на Великобритания вече постигна голям напредък в улесняването на пътуванията на къси разстояния, като тези, които са напълно ваксинирани могат да избегнат карантина, когато идват от ЕС. Тези хора обаче все още са длъжни да си правят скъпи PCR тестове преди втория ден след пристигането си.

За сравнение, когато пътуват до Германия, напълно ваксинираните лица не трябва да се поставят под карантина, дори няма нужда да си правят бърз тест. И то независимо от техния произход и от мястото на ваксинация.