От доста време пред потребителите у нас стои въпросът дали ядат по-лоша храна от тези в Западна Европа. Много българи вярват, че едни и същи продукти са с различно качество в магазините в страните от нашия регион и в тези от останалата част на Европейския съюз (ЕС). И се оказаха прави.
Данните от проверка на Българската агенция по безопасността на храните (БАБХ), проведена успоредно в още няколко страни членки от Източна Европа, показва, че има разлики в качеството и отклонения в съдържанието на някои от хранителните стоки и напитките.
Оценката е направена на база на 31 продукта, закупени от пазарите в Германия и Австрия и същите продукти, предлагани от същите търговски вериги в България.
"В 24 от продуктите има пълно съответствие между обявената информация на етикетитe. В 7 от тях установихме различия", коментира зам.-изпълнителният директор на БАБХ доцент Тодорка Янковска в сутрешния блок на БНТ.
По нейните думи различия е имало в съставките на газирана напитка, на масла, както и на шоколадови десерти.
"Например при маслата съдържанието на мазнини е 82% при българския продукт, а 80% на немския", обяснява експертът.
Янковска добавя, че в това число влизат и съставките на един от изследваните шоколадови десерти, като продавания в Германия има повече мляко.
"По отношение на съдържанието на етикетите има разлики, както у нас, така и на другите два пазара, но те са в рамките на допустимите отклонения, т.е. няма нарушения", посочва още тя.
Зам.-изпълнителния директор на агенцията обаче успокоява, че при нито една от стоките няма никаква опасност за здравето на хората и разликата се отнася само до тяхното качество.
"При местните продукти проверихме дали няма подмяна на вида месо според обявеното - не се установи такова", казва още Янковска.
При млечните продукти и безалкохолните напитки също няма установено използване на вредни за здравето съставки.
По думите на експерта сега предстои данните да бъдат представени и обобщени от Министерство на земеделието и храните, а след това да бъдат изпратени на еврокомисаря по защита на потребителите.