Проектът за Национален план за въвеждане на еврото в България вече е качен за обществено обсъждане. И един от въпросите, които логично изниква при подробния прочит на този проектодокумент, е защо в него никъде не е записан фиксирания със закон курс на лева спрямо еврото от 1.95583 лева за 1 евро? Това случайно недоглеждане ли е, или става дума за нещо съвсем друго?

Вярно е, че финансовият министър Асен Василев заяви, че при евентуалното въвеждане на еврото като единствено законно платежно средство у нас, левовете ще се заменят с европейските парични знаци по сегашния фиксиран курс, определен в Закона за БНБ. Но както се казва, думите отлитат, а само писаното остава. В случая думите на финансовия министър не са правно обвързващ държавен ангажимент. Такъв може да има само и единствено, ако във всички документи от тук нататък изрично е записано, че замяната на лева с евро ще става по сегашния законово-фиксиран курс. Както и че при предложение за друг обменен курс, българското правителство е длъжно да откаже влизане в еврозоната.

В този смисъл трябва да бъде и допълнено Решение на Народното събрание за определяне на условията за договаряне на централен курс на лева към еврото съгласно параграф 2.3 от Резолюция на Европейския съвет за установяване на механизъм на обменните курсове през третия етап на Икономическия и паричен съюз Амстердам. То бе взето на 30 януари 2020-а със 140 гласа "за", 2 гласа "против" и 66 "въздържали се". В него се казва, че при договаряне на централен курс на лева към еврото, съгласно параграф 2.3 от Резолюция на Европейския съвет за установяване на механизъм на обменните курсове през третия етап на Икономическия и паричен съюз Амстердам, министърът на финансите и управителят на БНБ се задължават да предлагат, поддържат и гласуват позиция за централен курс от 1,95583 лв. за едно евро. България не участва в Механизма на обменните курсове /Еxchange Rate Mechanism II/ при централен курс между еврото и лева, различен от 1,95583 лева.

Вярно е, че в предложения за обществено обсъждане проект за Национален план са записани следните изречения: "Според досегашната практика за приемане на държава членка в еврозоната, Съветът на ЕС взема решение за отмяна на дерогацията на държавата и за определяне на фиксиран обменен курс на националната валута към еврото приблизително шест месеца преди датата за членство. Превалутирането на парични стойности от лева в евро ще се извърши чрез прилагане на пълния цифров размер на фиксирания курс на преобразуване, т.е. използване на всичките пет знака след десетичната запетая и след това закръгляване на получената сума до два знака след десетичната запетая в съответствие с обичайните правила". Сам по себе си терминът "фиксиран валутен курс", без изричното споменаване на конкретна стойност, не значи нищо. Преди година и половина това стана повод за скандал, наложил гласуването през януари 2020-а на споменато вече решение на Народното събрание. Приемането му се наложи, защото от европейските документи, регламентиращи престоя на една държава в двегодишния валутно-обменния ERM II, още тогава се видя, че курсът на националната валута към еврото може да бъде променен без значение дали е фиксиран или не. Пак от европейските документи става ясно, също така, че когато една държава излиза от ERM II, за да влезе в еврозоната, курсът на националната и валута спрямо еврото, по който става обмяната, отново се договаря.

В проекта за Национален план пише: "Съгласно член 140, параграф 2 от ДФЕС (Договора за функциониране на ЕС) Съветът решава кои държави членки с дерогация изпълняват условията за въвеждане на еврото и отменя дерогациите на съответните държави. Съгласно параграф 3 от същия член, с единодушие на държавите членки на еврозоната и заинтересованата държава членка Съветът неотменимо фиксира курса между еврото и националната валута на съответната държава и взема останалите мерки, необходими за въвеждане на еврото".

Това фиксиране на пръв поглед се случва автоматично, но е възможно именно при него сегашният фиксинг да бъде променен във вреда на доходите и спестяванията на гражданите и фирмите, а някои хора да направят много милиони от подобен ажиотаж. И за да не се случи това, както в настоящия Национален план, който все още е в проектна фаза, така и във всички последващи документи по тази тема, трябва да бъде записан ясен ангажимент, че влизането в еврозоната ще стане само и единствено при сегашния фиксиран курс от 1.95583 лева за 1 евро - и при никакъв друг.

Точно по същите причини Решението на парламента от 30 януари 2020 г. е добре да бъде допълнено с текст, задължаващ БНБ и министъра на финансите, както и всички отговорни лица, да приемат влизането на България в еврозоната и обмяната на левовете с евро да става единствено по фиксирания курс от 1.95583 лева за 1 евро и да откажат това влизане при други валутни курсове. И не е лошо в националния план да има текст, който да вмени на парламента задачата да гласува такова допълнение. Може дори да се приеме ново Решение на Народното събрание в този дух, но в него, или в допълнението към старото, е добре да има текст, в който да се казва, че лицата, нарушили този ангажимент носят наказателна и имуществена отговорност. Защото вече има случай, в които изпълнителната власт е пренебрегвала изрични разпоредби на Народното събрание, записани в негови решения. Нищо, че тези решения имат силата на закон. Така се случи със затварянето на 3-и и 4-и блок на АЕЦ "Козлодуй", които бяха принесени в жертва на влизането ни в ЕС, въпреки че през 2002 година Народното събрание забрани на правителството да плаща подобна цена.

А тук вече не става дума за съществуването на енергоблокове, а за покупателната способност на населението и за неговите спестявания.

Добре е да се знае, че през 2015 г. с постановление N 168 на Министерския съвет от 3 юли е създаден Координационен съвет за подготовка на България за членство в еврозоната. Ето какво пише в Постановлението за задачите на този съвет:

"Чл. 4. Съветът изпълнява следните функции:

  1. организира и координира практическата подготовка на Република България за членство в еврозоната;
  2. предлага на Министерския съвет да определи целева дата за приемане на еврото;
  3. одобрява документи, дейности и инициативи, свързани с подготовката за присъединяване към еврозоната;
  4. разработва проект на Национален план за въвеждане на еврото в Република България, който да бъде предложен за приемане от Министерския съвет;
  5. след приемане на плана по т. 4 от Министерския съвет следи за неговото изпълнение и подготвя доклади до Министерския съвет за напредъка по подготовката;
  6. при необходимост разработва и предлага за одобрение от Министерския съвет актуализация на приетия Национален план за въвеждане на еврото в Република България;
  7. ръководи, организира и координира работата на експертните работни групи по чл. 10, ал. 1;
  8. предлага мерки за финансово осигуряване, за укрепване на административния капацитет, за реализиране на логистични и на информационно-комуникационни дейности, както и други мерки, необходими за подготовката за въвеждане на еврото в Република България;
  9. изпълнява и други задачи, възложени от Министерския съвет във връзка с подготовката за присъединяване към еврозоната".

И тук възниква въпросът къде е този Национален план, който създаденият с това постановление Координационен съвет е трябвало да разработи и да представи на Правителството? И какво пише в него? Има ли оценка за въздействието от влизането на България в еврозоната и какво пише в нея? Защото точно без такава оценка на въздействието, в която ясно и подробно да са аргументирани всички ползи и рискове от влизането на страната ни в еврозоната и замяната на лева с евро професионален дебат по въпроса е трудно осъществим. А е честно към гражданите на България той да бъде проведен публично.

При влизането в еврозоната: Цените в левове и евро една година

При влизането в еврозоната: Цените в левове и евро една година

Замяната ще бъде при курс от 1.95583