Омбудсманът Диана Ковачева призова колекторите да не "подканват" гражданите да разсрочват погасени по давност задължения или такива с изтичаща давност.
Тя е изпратила препоръката си до председателя на Асоциацията на колекторските агенции в България Райна Миткова - Тодорова.
Става въпрос за колектори, които притискат гражданите да подписват споразумения за признаване на задължението си. По този начин фирмите за събиране на вземания заобикалят промените в Закона за задълженията и договорите, с които се регламентира 10-годишната давност на физическите лица.
Препоръката на обществения защитник е по повод сигнали до институцията от граждани, пострадали от подобна практика, включително сигнал и от Асоциацията за защита на потребителите.
Омбусманът подчертава, че е сезирана за случаи, в които от вземането на хората се прехвърля чрез цесия само главницата. По този начин колекторските фирми търсят от длъжника освен главницата също лихви и разноски.
Тя посочва, че са зачестили оплакванията на граждани от увеличаване на натиска върху тях от колекторските фирми. Гражданите са "подканвани" да извършват плащания по дълговете си, както и да подписват различни документи, които включват оформяне на погасителен план и съответно разсрочване на задължението като им се обещава договарянето на евентуална отстъпка, пояснява Ковачева в писмото си.
Омбудсманът изтъкна, че съгласно промените от Закона за задълженията и договорите изтичането на давностния срок не погасява дълга, ако той е разсрочен или отсрочен.
По тази причина по нейни думи подписването на споразумения за разсрочване ще доведе до нова давност, за което обаче гражданите не са информирани от колекторите, а това се отразява на възможностите им за защита, които новите разпоредби им предоставят. Този подход може да доведе до злоупотреби с недостатъчното познаване на законите от страна на гражданите длъжници, подчертава Ковачева.
Тя настоява да се предприемат мерки за повишаване на информираността на хората за действието на новоприетите разпоредби.