Представете си триплана Fokker на "Червения барон" - Манфред фон Рихтхофен. Интересна, но и наистина примитивна машина от края на Първата световна война. Сега си представете как същият този изтребител от 1917 г. продължава да е една от най-важните машини в авиацията на не коя да е държава, а САЩ.

Звучи абсурдно, но всъщност нещо подобно иска да постигне може би най-значимият модернизационен проект в историята на американските ВВС. Те ще инвестират близо 50 млрд. долара в модернизация на стратегическите бомбардировачи B-52 с цел машините, произведени в началото на 60-те години на XX век, да останат в строя до... 60-те години на XXI век.

Дългата ръка на Вашингтон

B-52 Stratofortress е най-известният американски стратегически бомбардировач. Той се появява още в края на 50-те години и през цялата Студена война въоръжените с ядрени бомби машини носят бойно дежурство в готовност да ударят СССР.

Американси бомбардировачи B-52 излитат от базата Феърфорд във Великобритания.

Използвани са широко и във Виетнам, като именно там се вижда, че развитието на зенитно-ракетните комплекси и свръхзвуковите изтребители затруднява значително ролята им на летящи високо в небето "бомбовози", които просто прелитат над целта и я засипват с тонове взрив.

Снимка 449407

Източник: GettyImages

Това, обаче, не е краят на пътя за B-52. Огромната машина се оказва изключително добра платформа за изстрелване на крилати ракети извън обсега на вражеската защита и именно в тази роля бомбардировачът изпълнява стотици мисии по време на кампаниите срещу Ирак, Югославия, талибаните и "Ислямска държава".

Сега американските ВВС планират да запазят B-52 за още 36 години - поне до 2060 г. В същото време, през следващото десетилетие ще бъдат "пенсионирани" самолетите, които трябваше да заменят Stratofortress - B-1 и "невидимия" B-2. Те се оказаха много по-скъпи за поддръжка.

Снимка 214869

Източник: ЕПА

B-52 ще изпълнява стратегически задачи заедно с новия стелт бомбардировач B-21 Raider, който тепърва влиза в производство.

Пълна промяна

Последните произведени B-52 от H варианта са напуснали завода през далечната вече 1962 г. Тогава очакванията са били, че ще останат в строя не повече от 20 години. Технологичната и политическа промяна по света обаче промени тези планове. Факт е, обаче, че в момента бомбардировачите са машини от друго време.

B21 Raider - новият американски ядрен стелт бомбардировач полетя за първи път

B21 Raider - новият американски ядрен стелт бомбардировач полетя за първи път

USAF планират да закупят 100 от броя от него

От общо 744 произведени самолета между 1954 г. и 1962 г. около 10% все още са в експлоатация - 76 самолета. Реално годни за полети към 2022 г. обаче са били едва 59% от тях. Причините са много, като сред тях е фактът, че много от оборудването на B-52 идва от доставчици, които междувременно са спрели да произвеждат съответните компоненти или въобще са напуснали бизнеса.

Снимка 449409

Източник: GettyImages

Затова и модернизацията обхваща буквално всяка система на самолетите. Те ще получат нови по-икономични и по-надеждни двигатели Rolls-Royce F130, нов радар, модернизиран колесник, дигитален кокпит и възможност за използване на нови типове въоръжение. Така ще се появи изцяло "нова" модификация - B-52J.

Според експерти "невидимите" B-21 ще се използват за навлизане дълбоко над вражеска територия и нанасяне на прецизни удари, като B-52 ще ги подпомага с удари от голяма дистанция. За целта вероятно в арсенала на Stratofortress ще влязат хиперзвукови ракети. Пробните пускове са правени именно от този самолет.

Те обаче няма да са единственото въоръжение. "Ако нещо може да бъде хвърлено или изстреляно от самолет, вероятно B-52 го е правил", коментира пред Defense News командирът на Осма въздушна армия ген.-майор Джейсън Армагост.

Снимка 413476

Източник: iStock

Първият B-52J трябва да започне изпитания през 2028 г., а модернизацията на останалите ще стане факт през следващото десетилетие.

Какво може да се обърка?

Идеята за тотална модернизация и удължаване на живота на бомбардировачите с още близо 4 десетилетия звучи много добре, но реалността крие много рискове. B-52 е грамаден самолет, който през голяма част от времето стои на открито - на полярни и пустинни температури и при тропическа влажност. Това, заедно с дългата експлоатация, създава рискове от корозиране, умора на метала и всякакви други проблеми.

Преди 10-ина години подобна програма за обновяване на големите транспортни самолети C-5 Galaxy се превърна в много неприятно "приключение" за американските ВВС, след като се оказа, че много от машините са в лошо конструктивно състояние и се налага допълнителна работа извън подмяната на двигателите им. Това "изяде" от бюджета и в крайна сметка по-малко бройки бяха модернизирани.

Снимка 237555

Източник: GettyImages

В случая на B-52, освен това, паралелно се случват няколко големи проекта - нови двигатели, нов радар, нови електронни системи, на практика нов колесник и т.н. Според някои експерти американските ВВС трудно ше могат да координират толкова сложна програма в срок.

А тя трябва да се случи - през 90-те възприятието за "край на историята" след Студената война доведе почти до изоставяне на B-1 и до рязко намаляване на поръчаните бройки B-2. Сега американската бомбардировъчна авиация отново се готви за потенциален конфликт, в който няма да лети в спокойни небеса като тези на Афганистан. А може да разчита само на най-старата и на най-новата от машините си.