Министерството на транспорта и съобщенията подписа дългоочаквания договор за 20 нови електрически влака за БДЖ. Те ще бъдат с минимален капацитет 300 пътници и възможност за развиване на максимална скорост от над 160 км/час, заявиха за Money.bg от Българските държавни железници. Мотрисите са на чешката Skoda ("Шкода"), а периодът на доставка е 24 месеца.  

Стойността на поръчката за подвижния състав е в размер на 511,4 милиона лева. Според очакванията, до две години влаковете вече ще се движат по българските железопътни маршрути. Все още обаче няма никаква яснота какво ще се случи с обществената поръчка за закупуването на още 42 нови влака по плана за възстановяване.

Частни влакове до поне 5 дестинации: Пловдивската "Пимк" със заявка да промени модела на жп превозите у нас

Частни влакове до поне 5 дестинации: Пловдивската "Пимк" със заявка да промени модела на жп превозите у нас

Конкурентът на БДЖ казва, че ще има по-модерни и по-бързи пътнически влакове. Кога ще потеглят?

Частният конкурент

Припомняме, че настоящият договор за превоз на пътници между "БДЖ Пътнически превози" и държавата изтича в края на тази година, а първата задаваща се конкуренция е в лицето на пловдивската компания "Пимк", която получи лиценз за жп превоз на пътници от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

"Ние ще имаме по-модерни и по-бързи влакове и ще направим този тип пътуване желано по начина, по който е в много европейски страни. Първата дестинация, която искаме да стартираме е от София до Бургас със спирки в Пловдив и Стара Загора, като имаме идея за още поне четири трасета в България", заявиха за Money.bg от пловдивската компания.

Снимка 639193

Източник: "Пимк"

Както от частното дружество, така и от БДЖ обаче уточняват, че въпреки наличието на нови, по-бързи и по-луксозни влакове, едва ли скоро те ще могат да развиват максимална стойност, заради инфраструктурата на българските железопътни релси, която просто не позволява това. Поне в началото. И все пак, скорост от 160 км/ч ще бъде възможна на определени участъци.

БДЖ пуска още нови бързи германски влакове. За колко време ще стигаме до морето?

БДЖ пуска още нови бързи германски влакове. За колко време ще стигаме до морето?

Чрез новата доставка държавните железници ще модернизира над 20% от подвижния си състав

Колкото до закупуването на новите влакове от страна на БДЖ, това е четвъртата поред обществена поръчка за доставка. Предните три бяха за push-pull влакове. Както Money.bg вече писа, в един момент обаче се стигна до смяна на вида влакове.

На новата процедура се явиха двама участика - "Шкода" и "Алстом" с оферти за доставка на машините при цена от съответно 511 милиона лева и 659 милиона лева. Офертата на "Шкода"  за поддръжка е при цена от 3,99 лв. на км.

Германските влакове

В началото на август от БДЖ обявиха, че пускат в движение още от новодоставените германски вагони на Deutsche Bahn. Те влязоха в съставите на бързия влак "Чайка", който пътува по направлението София - Бургас - София през Подбалканската железопътна линия.

Защо модернизацията за над 100 милиона лева, засягаща повече от 100 пътнически влака в България, беше прекратена

Защо модернизацията за над 100 милиона лева, засягаща повече от 100 пътнически влака в България, беше прекратена

Ще имаме ли скоро бързи и модерни влакове?

Припомняме, че българските железници закупиха на старо от Deutsche Bahn 60 пътнически вагона от салонен тип за пътуване във втора класа, 6 специализирани пътнически вагона за превоз на трудноподвижни лица и велосипеди, както и 10 вагон-бистра.

"Новозакупените вагони ще бъдат прикачени към влака от София до Бургас, който заминава от Централна гара София в 16:30 ч. и пристига в Бургас в 22:45 ч. В обратното направление, влакът тръгва от гарата в Бургас в 05:15 ч. и пристига в София в 11:39 ч.", уточняват от БДЖ.

Това е и доказателството, че все още сме далеч от развиването на високата скорост на много от влаковете в Западна Европа. Добрата новина е, че поне пътуванията следва да бъдат все по-комфортни.