Ту-95 е един от най-разпознаваемите бойни самолети в света. Огромният турбовитлов ракетоносен бомбардировач е сред най-опасните оръжия в арсенала на Москва вече почти 70 години. Натовското кодово название на машината - "Мечка" (Bear), е харесвано и от руснаците.
Нищо случайно няма във факта, че след 1 юни 2025 г. за Ту-95 вече се говори предимно в минало време. Той беше главната цел на изключително сложната диверсионна операция на украинските спецслужби "Паяжина". В рамките ѝ десетки малки дронове унищожиха сериозна част от руската стратегическа авиация по летищата ѝ.
Военните блогъри правят препратки към Пърл Харбър или 22 юни 1941 г., но машините, горящи в авиобазите "Оленя", Белая", "Дягилево" и "Иваново", са най-малкият проблем на Москва. И, общо взето, най-евтиният.
Какво се случи
Това, за което Киев и Москва нямат разминавания в своите сводки, е, че дронове са атакували бази на руските ВВС. Украинските власти и лично президентът Зеленски твърдят, че операцията е планирана над година и в рамките ѝ 117 малки FPV дрона и толкова оператори са били вкарани в Русия и са действали координирано в рамките на 2 часа, преди успешно да напуснат страната.
Последното е важно уточнение, защото целите на атаките са из цяла Русия - "Белая" е на 5500 км от фронтовата линия, чак в югоизточната част на Сибир.

Кадри в социалните мрежи показват безпилотници, излитащи от камиони. Други видеа показват дроновете в действие - с удари по наредените като за изложба Ту-95.
Въпреки няколкото по-ранни атаки срещу база "Енгелс" (с повреди по базирани там Ту-95), очевидно руснаците не виждат необходимост да държат стратегическите си бомбардировачи в подсилени укрития. Според Зеленски самолетите са били подготвяни за масиран удар вечерта.
По отношение на резултатите от атаките интерпретациите, спекулациите и предположенията са най-разнообразни. Киев твърди, че 34% от руските ракетоносни бомбардировачи са извън строя, като са били унищожени и повредени 27 Ту-95МС, 4 от новите Tu-160, 2 Ту-22М3, самолети за далечно радиолокационно откриване А-50, поне един транспортен Ан-12 - общо 41 машини. По-късно украински представител заяви, че поне 13 от самолетите са напълно унищожени и има още голям брой с щети.
Руски блогъри потвърждават загубата на поне 10 самолета и отбелязват, че няма видео доказателства за унищожаването на самолети, различни от Ту-95.
Очаквано, на 1 юни активността на руските ВВС беше почти нулева. Ударите по Украйна бяха само от дронове и "Искандер".
Предстоят огромни харчове
Военният ефект от операция "Паяжина" е очевиден - Украйна срещаше сериозни трудности в отбиването на масираните ракетни атаки, които авиацията на агресора извършваше всекидневно. Един Ту-95 носи до 8 крилати ракети, така че 4 "мечки" могат буквално да наситят капацитета на противовъздушната отбрана - а обикновено тя си има на главата и ред други проблеми под формата на "ята" от дронове, балистични ракети с наземно базиране, изтребители-бомбардировачи с планиращи авиобомби и какво ли още не.
За Москва големият проблем не е, че няма да може да удря толкова тежко по Киев днес. Загубата на капацитет е с - в най-добрия случай!, средносрочен хоризонт. И това много ясно показва някои от дълбоките проблеми на руската военна промишленост.
Според информация от отворени източници, преди "Паяжина" далекобомбардировъчната авиация е разполагала с 58 Ту-95, 55 Ту-22 и 19 Ту-160. Около една четвърт от тях не са годни за полети. От всички тези самолети единствено Ту-160 е в производство - и то с изключително ограничен мащаб.
"Белият лебед" (условно наименование в НАТО: Blackjack) също е наследство от съветските времена, но през 2020 г. полетя модернизирана версия. За 5 години обаче са били произведени не повече от 4.
Голям проблем както за новите Ту-160М, така и за обновяването на по-старите самолети се оказа възстановяването на цялата верига на доставки. Някои от заводите години не бяха получавали поръчки за нови изделия и възстановяването на темпото и качеството отнеха много повече време от очакваното.
Допълнителен фактор е, че Русия не е изнасяла средни или тежки бомбардировачи за външни клиенти от времето на оригиналния Ту-22 (т.е. 60-те години на XX век) и в рамките на окрупнената военна авиоиндустрия на страната ресурсите и най-подготвените специалисти дълго време бяха насочвани към проекти с експортен потенциал като изтребителя Су-57.
Тъй като все пак машини слизат от поточната линия, можем да говорим за цена - около 270 млн. долара за бройка. Летящият радар А-50 е още по-скъп - около 350 млн. долара.
С Ту-95МС и Ту-22М3 ситуацията е по-сложна. Макар и непрекъснато модернизирани, двата самолета са произвеждани до началото на 90-те и днес буквално не съществуват поточните линии, а в някои случаи - и предприятията, произвели част от оборудването им.
Затова и когато се изчислява, че една "Мечка" струва около $100 милиона, трябва да се има предвид, че възстановяването ѝ може да струва много повече. Съдейки по Ту-160, чието връщане в производство отне над десетилетие в период без толкова строги санкции, ако Кремъл разпореди попълване на загубите, това ще е или също толкова бавно, или многократно по-скъпо.
Разбира се, Русия работи по стратегически бомбардировач от ново поколение - програмата ПАК ДА. Самолетът е отново на конструкторско бюро "Туполев" и е с кодово название "Посланик". За него се знае, че по стелт технология и трябва да замести Ту-95. Все още обаче даже не е показан прототип и по нищо не изглежда, че след 2 години ще има машини на въоръжение.
Ускоряването на програмата би изисквало гигантски усилия, а те - особено във време на война и санкции, струват прескъпо.
И до момента говорим само за замяната на унищожените самолети с нови. Операция "Паяжина" показа, че руската военна инфраструктура е изключително зле защитена и вероятно докато четете това някъде из Москва се обсъждат мерки за спешно подобряване на отбраната на летища, гарнизони, заводи, командни пунктове и други.
Внедряването на системи за радиоелектронна борба няма да е достатъчно - в украински медии се появи информация, че освен с дистанционни команди, дроновете са били насочвани и с намиращ се на борда чип с изкуствен интелект, "обучен" да разпознава чрез камерата различни видове самолети. Такъв безпилотник може единствено да бъде унищожен. А вероятно само Люксембург може да си позволи да пази с ешелонирана противовъздушна отбрана всеки свой стратегически актив.
Допълнителен въпрос е, че охранителните мерки от фронтовите области явно ще трябва да се разгърнат и в тила - а те ангажират хора и техника и струват още пари. Включително - заради потенциалното затрудняване на икономиката от проверки, КПП-та и т.н.
Украйна твърди, че щетите от "Паяжина" са за 7 млрд. долара, като и най-консервативните оценки са за "само" 1 млрд. долара. Даже и да приемем, че Русия не е понесла за ден удар на стойност 5% от целия ѝ военен бюджет, ефектите от него ще се усещат дълго. И скъпо.