Изпълнителният директор на БДЖ " Пътнически превози" Георги Иванов пред Money.bg.

Г-н Иванов, пред какви проблеми са изправени БДЖ  „Пътнически превози"  през летния сезон?

Всеки летен сезон е доста натоварен. Търсенето на железопътната услуга е голямо, особено по дългите релации „ София - Варна", „София - Бургас" и обратно.

Най-големият проблем за нас в момента са честити планови и непланови ремонти на железопътната инфраструктура. Пълно прекъсване на движението има по пета линия в участъка „Черниче - Пейо Яворов".  Има нарушения по участъците, включени за рехабилитация по ОП „Транспорт, като такъв пример е отсечката между Нова Загора и Зимница, а в момента се работи аварийно на разделен пост Лозово, който е връзката за Бургас.

Пуснати ли са допълнително вагони, за да се поеме натоварения трафик?

В момента всички вагони, с които разполага БДЖ „Пътнически превози" пътуват в редовните си състави, като пуснахме и допълнителен влак от София до Варна.

Смятате ли, че пускането на цялото трасе на АМ „Тракия" ще се отрази на пътникопотока?

Железопътната услуга все още е търсена. Няма отлив на пътници. Времето за пътуването, което имат нощните влакове е предпочитано особено, когато се търсят и спални вагони.

Има ли интерес към тези спални вагони, които бяха въведени съвсем неотдавна в експлоатация?

За радост на БДЖ те се ползват на 100 процента в композициите от София до морето и между Варна и Пловдив. Всички 30 нови спални вагони са пуснати в експлоатация. Отделно се движат и 5 кушет-вагони, чийто места също се разпродават напълно.

Какъв е пътникопотокът за първото полугодие?

За шестте месеца на тази година пътникопотокът е намалял с 1% спрямо същия период на 2012 г. до 12, 983 млн. пътници при 13, 112 за периода януари-юни  2012 година .

Какво се случва с онлайн продажбата на билети?

Билето-издаващата система е приоритет на БДЖ Пътнически превози и се надявам до Нова година да влезе в експлоатация. Програмата беше разработена, а сега се преработва допълнително. По нея и в момента работят група специалисти.

Планирате ли да възстановите пътническите влакове до Гърция?

С гръцката ЖП компания направихме една среща. Те изявиха интерес за възобновяване на линията (до Солун - бел. ред) и заявиха, че ще направят цялостен анализ, чийто резултат още чакаме.

Какво става с картите за пенсионираните служители от железниците, както на тези, които в момента работят извън БДЖ „Пътнически превози"?

За пенсионираните служители въпросът за тази година решен и от 1 януари те имат своите карти. Със служителите в другите държавни компании в железниците водим поотделно разговори и съответно там ръководството за плаща таксите за своите служители,

Какво ще се случи по този въпрос през 2014 г.

Все още не сме дискутирали този въпрос.

Какви ремонти се извършват на подвижния състав?

За 2013 г. сме отделили бюджет от 23 млн. лв., който позволява да се ремонтират 177 пътнически вагона, както и да се възстановят  15 локомотива.

Предстои и усвояване на средства по капиталов трансфер за закупуване на нов подвижен състав - 30 нови мотрисни влака. Съвсем скоро предстои тръжната процедура по тази поръчка.

Те са от типа „Дезиро"  или друг подобен ?

Не. Става въпрос за влакове тип „шинобус". Те ще могат да се движат в опредени дестинации, където има по-малко пътници и да генерират по-малко разходи. Такива дестинации са примерно теснолинейното трасе „Септември -Добринище".

Колко ще струват тези мотриси и кога можем да очакваме първа доставка?

Капиталовият трансфер за тях ще е 120 млн. лв. който е разпределен за 6 години. Оптимистичните очаквания са,  че до 2014 г. ще можем да посрещнем първата доставка.