На 28 май 2008 г. Държавната комисия по енергийно и водно регулиране все решения относно изменение на цените на електроенергията от 1.07.2008 г. Във връзка с това, домакинствата вече ще плащаме с 18% по-скъпа електроенергия.

Това непопулярно за потребителите решение на ДКЕВР не е по вкуса и на електроразпределителните дружества. Те считат, че разчетите за увеличението на цените са направени при признати разходи и инвестиции, напълно недостатъчни за дейността им и настояват да се премахнат условията за кръстосано субсидиране между клиентите на разпределителната мрежа.

В тази връзка EVN Bulgaria изрази следното становище: «Поставя се под въпрос развитието на сектора разпределение и снабдяване с електроенергия през следващия регулаторен период, както и започнатите след приватизацията стъпки за повишаване качеството на електрозахранване и сигурност на доставките».

Австрийската компания отбелязва, че в доклада на ДКЕВР са направени и положителни стъпки относно тарифната структура на цените на електроенергията, «към установяване на правилата на либерализирания пазар». Държавният орган е отразил и искането на EVN Bulgaria за еднакви цени на електроенергията за небитовите потребители независимо от нивото на напрежение, на което са присъединени техните съоръжения.



ДКЕВР въвежда нова тарифна структура на мрежовите услуги на електроразпределителните дружества - разпределение на електроенергия се разделя на следните две цени: цена за достъп до разпределителната мрежа и цена за пренос по разпределителната мрежа.

Само че в доклада на регулаторната комисия се наблюдават и редица «тревожни тенденции». Средствата за инвестиции на EVN Bulgaria се орязват с над 60%: компанията е предвидила над 661 милиона лева за следващите пет години, докато в доклада се предлага да бъдат признати само 260 милиона лева.

Освен това с над 44% е намален предложеният размер на условно-постоянните разходи  в годината до 01.07.2009 г. За сравнение, одобрените от ДКЕВР разходи през 2005 година са били с 15% по-високи от сега предложените в доклада. Накрая, разходите за амортизации в „ЕВН България Електроразпределение" АД са намалени от ДКЕВР с 56%.

«Ако така предложените в доклада стойности на разходите бъдат одобрени от ДКЕВР като база за определяне на цените за следващия регулаторен период, който започва от 01.07.2008 г., ЕВН България няма да бъде в състояние да удовлетвори нито изискванията на ДКЕВР за качество на предлаганите услуги, нито собствените си принципи за непрекъснатото повишаване сигурността на мрежата и на доставките, за подобряване на обслужването на клиентите и приложението на високи технологии за ефективно управление и контрол на мрежата».

Експертите на дружеството са категорични, че с разчетените в доклада разходи не е възможно да се поддържа дори постигнатото до момента качество на мрежата и снабдяването.

ЧЕЗ също са недоволни от предлаганите им цени, пише news.bg. При поскъпване на електроенергията за битови потребители едва с 18%, компанията ще претърпи загуби, тъй като тази цена не покрива само разходите за закупуване на електроенергия. Загубата от продажбата на един МВтч. достига до 3.5 лв., посочват представителите на ЧЕЗ. Всеки мегават произведена енергия в ТЕЦ Варна АД ще генерира 8.28 лв. загуба при посочените цени.

Предвидените от ЧЕЗ Разпределение България АД оперативни разходи за 2008 г. са в размер на 129 млн. лева, в това число 51 млн. лева разходи, свързани с персонала. Признатите от ДКЕВР разходи за ценообразуване за 2008 г. са в размер на 41 млн. лева. Чешкият инвеститор е видял, че при реално ниво от 73 млн. лева за амортизации, само 41 млн. се одобряват от ДКЕВР за 2008 г.

ЧЕЗ Разпределение България АД следва да компенсира, неизвестно от къде, оперативни разходи за 2008 г. в размер на 88 млн. лева, посочват още от компанията.

За да затруднят докрай ДКЕВР, в EVN Bulgaria имат  становище и относно изменението цените на топлинната енергия от 1.07.2008 г.

«Предложенията, направени в доклада относно цените на топлоенергията не създават необходимите условия за оздравяване на дружествата от сектора. В цените, предвидени за втората година на регулаторния период не е калкулирано очакваното повишение на цената на газа в периода след 1 юли 2008 г. Освен това разчетените според доклада приходи не дават възможност да се направят дори най-належащите инвестиции в ремонт и поддръжка на мрежата и съоръженията».

Подобна ценова политика продължава опасната тенденция за дестабилизация на сектора ... което поставя пред реален риск не само вече влошеното снабдяване с топлинна енергия на абонатите, но и в дългосрочен план на цялата сигурност на енергийната система на страната».