„Бизнесът най-после се опълчи срещу рекета на държавата", обобщава от първата си страница „Сега"
Търпението на бизнеса и синдикатите към правителството се изчерпа. Фирмите не само не са склонни да дадат 10% отстъпка за забавените плащания на държавата, но смятат и да си поискат сумите с лихвите. Очаква се това да стане официално на среща на социалните партньори с финансовия министър Симеон Дянков в петък, научи "Сега".

Срещата на лидерско ниво за критичното състояние на икономиката и на пазара на труда се организира от президента на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев. Социалните партньори искат точен график, по който държавата ще се разплати с бизнеса.

"8 месеца никой не говори с нас. Пращаме писма, нямаме отговор. Преди три месеца сме пратили официално писмо с предложението, ако Дянков не плати лихви и санкции, ние да не плащаме такива за дължими данъци и осигурителни плащания. Още нямаме отговор. Песимисти сме, че ще има чуваемост", коментира пред "Сега" лидерът на най-голямата работодателска организация - БСК, Божидар Данев. "Откъде накъде с 10% по-малко? Трябва да бъде поне с 20% повече заради забавянето", смята Данев.

Вчера БСК разпространи първите резултати от онлайн системата, в която фирмите доброволно декларират какви пари имат да получават от държавата. Само за месец 584 компании са обявили 350 млн. лв. несъбрани вземания от държавни и общински структури. В 99% от случаите става въпрос за забавени плащания по обществени поръчки, а в останалия 1% проблемите са свързани с невъзстановен данъчен кредит по ДДС, неразплатени средства по европейски проекти и др., анализират от БСК. Най-много подадени заявки има от строителството - 498 фирми твърдят, че чакат 291 млн. лв. от бюджета.

Според декларираното в системата на камарата най-голям длъжник е Агенция "Пътна инфраструктура", която бави 102 млн. лв. на 59 фирми. Следват Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което дължи 84 млн. лв. на 36 фирми, социалното министерство (39 млн. лв. на 172 фирми), екоминистерството (31 млн. лв. за 46 фирми) и Министерството на отбраната (10 млн. лв. на 16 фирми). Огромен длъжник са и общините, които общо имат да плащат почти 41 млн. лв. Средно просрочието е 245 дни.
Още от статията на „Сега"

„Влизате до година в Шенген, до 3 - в еврозоната", избира за заглавие на първата си страница „Монитор" прогнозата на председателя на Европарламента Йежи Бузек
Надявам се България да влезе в Шенген до една година и в еврозоната до три години - това е възможно макар критериите да не са лесни. Това заяви председателят на Европейския парламент Йежи Бузек след срещата си с премиера Бойко Борисов в Министерски съвет вчера. Бузек каза също, че се надява процедурите около затварянето на блокове 3 и 4 от АЕЦ "Козлодуй" да завършат напълно със 180 млн. евро подкрепа от Европейския съюз. Шефът на ЕП смята, че е възможно ЕС да намери средства и за други енергийни проекти у нас.

Той съобщи, че в момента ЕС подготвя изключително важен стратегически план за енергийните технологии, който ще се реализира на нивото на съюза като цяло. По време на криза това е изключително важна помощ за всички държави членки като цяло, коментира Бузек. Според него основен приоритет на Европейския съюз е икономическият растеж на страните членки до 2020 година, който предвижда развитието на научните изследвания, иновации и по-голяма конкурентоспособност, за което са предвидени средства в структурните фондове и в бюджета на ЕС. Резултатът от изпълнението на въпросния план трябва за разкриването на повече работни места и повишаването на икономическия растеж в еврозоната. Бузек каза, че днес въпросът за енергетиката е много важен за България и българското правителство прави всичко възможно за да осигури доставките на нефт, газ и електроенергия за българските граждани.

България има важно географско и политическо положение от гледна точка на политиката на ЕС на изток и юг, каза още председателят на ЕП и съобщи, че възможностите за сътрудничество в тази насока са били обсъдени на разговора с премиера Бойко Борисов. За мен беше изключително важно посещението ми да се осъществи на Националния ви празник, тъй като по този начин изразяваме солидарността си с България, а солидарността е ценност, върху който се градят отношенията в ЕС, каза още председателят на Европарламента. С такава подкрепа и приятелство България няма от какво да се притеснява в следващите години, отговори Борисов.
Още от статията на „Монитор"

„Забрана за строеж на ВЕИ върху ниви", информира от първата си страница „Дневник"
Ограничения за изключването на площи от държавния поземлен фонд и за промяна на предназначението им въвеждат подготвени от земеделското министерство промени в закона за опазването на земеделските земи. Проектът ще бъде внесен за обсъждане от правителството едва след като бъде обсъден с бизнеса, уточниха от ведомството.

Инвеститорите в проекти за възобновяеми енергийни източници(ВЕИ) изразиха остро недоволството си от предвидената забрана за изграждане или разширяване на ВЕИ централи върху земеделски земи от първа до четвърта категория, което на практика означава цялата обработваема площ, тъй като в пета и шеста категория са ливади и пасища.

"Целта е държавата да запази високопродуктивните обработваеми площи", обясни Лили Стоянова, шеф на отдел "Поземлени отношения и комасация" в агроминистерството. От ведомството казаха още, че промяната е с превантивен характер, насочена срещу спекулативното разрастване на ВЕИ- проектите, за които не е сигурно, че ще бъдат изпълнени, а целят земеделските земи да бъдат изключени от държавния фонд и впоследствие застроени.

От асоциациите на фотоволтаиците и производителите на екологична енергия обявиха мярката за дискриминационна, тъй като за други дейности такава рестрикция не се предвижда. "Не оспорваме желанието да министерството да пресече изключването на плодородна земя заради спекулативни цели, но вместо с административни мерки, това може да стане с икономически.
Още от статията на „Дневник"

„ЕК свиква спешна среща за по-строги финансови регулации", съобщава от първа страница „Класа"
Европейската комисия (ЕК) свиква утре спешна среща на представителите на най-големите европейски банки и национални финансови регулатори, на която да се обсъдят нови, по-строги регулации на пазара на кредитни суапове (credit default swaps) (CDS). Това съобщи агенция „Блумбърг", позовавайки се на анонимни източници. Брюксел иска да научи повече за ценовите механизми при търговия с деривативни инструменти и връзката с държавния дълг. „Законодателите са изправени пред огромен натиск за засилване на регулацията, особено след разразилата се криза с Гърция", заяви еврокомисарят, отговарящ за вътрешния пазар и услугите, Мишел Барние в понеделник. По думите му ЕС ще започне вътрешно разследване на сделките с финансовите инструменти за защита от банкрут.

Припомняме, че още при изслушването си за еврокомисар Барние си постави за цел създаването на нови регулационни правила в европейската финансова система. Той се зарече да сложи край на „ерата на безотговорността" и да управлява с „желязна ръка". Твърденията му предизвикаха негативната реакция на Лондонското сити, където основно се извършва търговията с кредитни суапове за защита от банкрут. Германия и Франция се обявиха за спирането на късите продажби на подобен род инструменти, тъй като според тях така се засилват атаките срещу Атина и някои други страни от еврозоната. Бюджетният дефицит на южната ни съседка в края на 2009 г. обаче се оказа четири пъти по-голям от максимално допустимия в еврозоната.

Вчера гръцкият премиер Георгиос Папандреу обяви новите икономически мерки в страната за постигане на икономии от 4,8 млрд. евро с цел намаляване на дупката в хазната. Половината от тази сума ще дойде от съкращаване на публичните разходи, а другата половина - от увеличаване на приходите. Икономическият план предвижа въвеждането на по-високи акцизи върху цигарите, алкохола и данъците върху продажбите, като стойността на ДДС се очаква да се покачи от 19 на 21%. Чрез тях правителството се стреми да налее нови 2,4 млрд. евро в бюджета, заяви заместник-министърът на гражданската защита Спирос Вуяс, цитиран от „Блумбърг".
Още от статията на „Класа"

„3 мола напук на кризата", обобщава на първата си страница „Стандарт"
Забиваме 3 мола в ковчега на кризата. Те ще отворят врати само за месец в столицата. Утре режат лентата на гигантския "София аутлет център", където ще се предлагат близо 70 световни марки с отстъпки между 30 и 70%. След 11 дни шопинг маниаците ще щурмуват най-големия мол на Балканите "Сердика център". Там очакват първите клиенти още в 8 часа сутринта на 16 март. На най-нетърпеливите ще бъдат раздадени 500 ваучера за специални отстъпки. В мола ще дебютират у нас 30 марки, които българите отдавна чакат. Рекордът за гигант на Балканите обаче ще му бъде отнет през април, когато ще заработи и огромният "Карфур Цариградско мол". Той е с обща площ 66 000 квадрата и 185 магазина. Ако кризата не провали плановете на инвеститорите, до края на годината у нас трябва да отворят общо 18 нови търговски центъра.

„Наемите в София за 1 година са паднали с 30%", информира „Сега"
Собствениците на жилища в столицата драстично са свалили цените на наемите за последната година. По данни на сайтовете за имоти от края на февруари наемането на двустайно жилище в София е с до 30% по-евтино в сравнение с края на февруари миналата година. Такъв драстичен спад като цяло няма в нито един от другите големи градове в страната.

Поевтиняването от почти 30% важи най-вече за апартаментите в центъра на София. Според данните на imot.bg в момента жилищата там се предлагат средно за 260 евро на месец, което прави 3.95 евро на квадрат. Само година по-рано тези апартаменти са се давали срещу 5.58 евро на кв.м месечно.

В квартали като "Гео Милев", "Иван Вазов" и "Студентски град", където традиционно наемите са високи, също се отчита понижение на офертите, но с около 20%. Например двустайно жилище в "Гео Милев" сега се предлага за около 245 евро на месец срещу 330 евро година по-рано. В "Студентски град" пък средният наем е около 4.12 евро на кв.м, а година по-рано е бил 5.11 евро на квадрат месечно.

В крайните квартали понижението на наемите се движи в по-широки граници. В "Дружба" 1 например има поевтиняване от 32.15%, показват данни от сайта. Наемът на двустайно жилище в района в момента излиза средно 190 евро на месец. В "Младост" пък наемите, които се предлагат в момента, са около 240-250 евро на месец, а миналия февруари са били около 280-290 евро месечно.
Още от статията на „Сега"

„Погнаха шофьорите за газовите уредби", разкрива „Монитор"
Шофьорите на автомобили със стари и ръждясали газови уредби масово ще бъдат проверявани. Акцията започнаха Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) и Пътната полиция в цялата страна от края на миналата седмица. Поводът е инцидентът от януари, когато при взрив на метанова уредба в колата се запали 20-годишно момче от Търговище. Оказало се, че металната бутилка била стара и ръждясала. Затова полицаи и технически експерти глобяват солено шофьорите, чиито коли са потенциални бомби на пътя. Екип на "Монитор" проследи един ден от инспекциите в столицата.

"Най-честото нарушение е липсващ стикер, което означава, че изобщо не е извършен преглед и тест за безопасност на уредбата. Хващаме най-често таксиметрови шофьори, които газят правилата", разказа инспектор Льотин, който ръководи един от екипите за проверка на неизправни газови системи. Според него повечето таксиметрови коли предпочитат да се движат на пропан-бутан, защото горивото е доста по-евтино и е удобно за градски условия. Обаче не само таксиджиите били немарливи при поддържането на газовите уредби. Освен с тях полицаите имат и други главоболия по време на инспекцията.

"Скоро спряхме един шофьор и колегите от ДАМТ му издадоха акт, защото няма стикер, че кара на газ. И на всичкото отгоре се оказа, че има 1,23 промила алкохол. Ами представяте ли си да изтича газ от бутилката, да запили цигара и да я изпусне на земята. Не стига че е опасен за останалите шофьори за това, че е пиян, но е и опасен за себе си - ако бутилката е стара и развалена, колата е бомба!", заяви Льотин. "От 100 до 2000 лв. глоба грозят шофьорите, нарушили правилата за регистриране и поддръжка на газовата уредба в колата", каза пред "Монитор" инж. Ваньо Бояджиев, началник на Регионалния отдел в София на ДАМТН. Той посъветва водачите да ремонтират и да извършват прегледи само в лицензирани центрове от агенцията.

Стандартен преглед трябва да се прави задължително всяка година. На всеки пет години трябва да се тества здравината на бутилката със специална машина за натиск. Така се разбира дали няма корозия по стоманената обвивка на газовата уредба. "Стриктно се следи за два стикера в автомобила - първият е залепен върху самата бутилка и показва къде е извършен последният преглед и кога трябва да се направи следващият", каза Бояджиев. Втората задължителна лепенка трябва да се постави в горната част на задното стъкло; тя има червен надпис "газ" и служи, за да предупреждава за опасност при инцидент на пътя. Ваньо Бояджиев подчерта, че шофьорите на газ трябва съвестно да поддържат и паспорт за своята уредба. Документът се издава още при монтажа и след това в него се вписват резултатите от всички проведени прегледи. В паспорта има и пълни инструкции за употреба и поддържане на уредбата. Всички тези документи ще се изискват при прегледа на газовата бутилка в колата.

Освен по пътищата инспекции има и в газостанциите, пунктовете за пълнене на уреди за бита и цистерните. Екип на "Монитор" проследи проверката в една от най-големите пълначни станции - тази на "Топливо" до металургичния гигант "Кремиковци". Там се зареждат бутилките за газ, които се дават под наем за домакинствата. Всеки празен уред минава през специална поточна линия. Първата машина проверява дали стоманата не е корозирала и дали се налага ремонт.
Още от статията на „Монитор"

„Наши вина обраха медалите в Париж", информира „Стандарт"
България обра медалите на престижното френско изложение "Винали Интернешънъл". Наши изби събраха 12 отличия, от които четири златни. Това е голям успех за страната ни и подарък, който винарите поднесоха на всички българи за националния празник, коментира Катя Гаргова, технолог на "Вила Любимец". "Розе Сира" на избата е сред наградените със злато на изложението в Меката на виното. Отличеното вино е от реколта 2009 г., разказа Катя Гаргова. Наградата е още по-значима, защото се получава точно във Франция - родината на сорта сира и на най-добрите розета, коментират енолозите. Отличеното вино е с елегантен цвят и аромат. Гроздето от сорта сира придава на напитката аромат на ягода и сметана. Изисканият вкус се допълва и от изящен кукленски бледорозов цвят, разказва Катя Гаргова. "Розе Сира" е перфектното вино за пролетта и лятото. То е идеално допълнение за почти всички видове ястия - както за риба и бели меса, така и за блюда от червено месо, което е характерно за добрите розета.
Още от статията на „Стандарт"

„Заплатите на властта скачат с 8%", съобщава „Класа"
С 8% скачат заплатите на депутатите, министрите, на премиера и на президента. От 2147 лв. на 2307 лв. се увеличава базовата заплата на един депутат. Председателят на НС по правилник взима 55 на сто отгоре - 3576 лв., а зам.-председателите - по 2307 лв., или 45% над заплатата на един депутат. Президентът ще получава 4614 лв., а премиерът - 3576 лв. Те взимат съответно 200% и 155% от депутатската заплата.

Увеличението е заради скока на средната заплата на работещите в публичния сектор, която е набъбнала от 714 лв. за ноември 2009 г. на 769 за декември миналата година. Заплатите на редовите народни представители пък са равни на трикратния й размер.

По време на посещението си в Рибново вчера шефът на РЗС Яне Янев насочи общественото внимание към портфейлите на народните избраници, като разпространи „скандална заповед, с която Цецка Цачева вдига заплатата си с 55%".

Проверка на „Класа" обаче установи, че става дума за регулярна заповед на председателя на НС, с която заплатите на заемащите политически длъжности в централната власт се актуализират на базата на средното възнаграждение на работещите в публичния сектор по данни на НСИ. Те се калкулират като функция от базовата на заплата на един депутат.
Още от статията на „Класа"

„Тръгна втора вълна на предоговаряне на кредити", разкрива „Дневник"
Втора вълна на предоговаряне и преструктуриране на кредити върви в момента, заявиха за "Дневник" банкери. Става въпрос преди всичко за фирмени заеми. Освен това се е оформила и друга тенденция - банките "подканят" своите клиенти в банкирането на дребно - потребителски и ипотечни заеми, към предоговаряне на условията, ако забелязват проблеми в обслужването.

Първата такава вълна беше през първата половина на миналата година, когато ефектите на кризата се усетиха и в България и "всички изпаднаха в шок". Тогава корпоративните кредити са разсрочвани за срок от няколко месеца например въз основа на съществуващите очаквания за продажби и приходи. Сега се оказва, че тези очаквания не се потвърждават и банките и фирмите предоговарят и преструктурират отново заеми. В това няма нищо лошо, тъй като условията на средата и бизнес цикълът налагат предприемането на такива мерки, посочват банкери.

Доскоро този процес при дребните заеми не е бил така активен, но от началото на годината банките всъщност посочват възможността на клиентите, че могат да се възползват от този вариант при временни затруднения. Ние подканяме и обясняваме на клиентите, че е добре да преструктурират кредита си, тъй като те или не знаят за това, или имат притеснение да потърсят помощта на банката, каза банкер от голяма банка.

В скорошно прессъобщение за промоционални условия по потребителски кредит на Банка ДСК се посочваше, че банката предлага за всичките си клиенти "гъвкави възможности за предоговаряне на условията по потребителски и жилищни кредити". Банкери обясняват, че по принцип преструктурирането на заем за физическо лице е по-трудно от това на фирмен кредит, тъй като те са много на брой в портфейла на една банка, клиентите не смеят или не знаят, че могат да отидат в банката и да инициират промяна в условията заради кризата.
Още от статията на „Дневник"

„Кредитните карти изместват потребителските заеми", обобщава „Монитор"
Напоследък се очертава тенденция кредитните карти да изместват потребителските заеми. Причина за това е, че пластиката дава достъп до паричен ресурс при значително по-улеснена процедура в сравнение с потребителския кредит, обясниха банкери пред "Монитор". Освен това лихвите по картите са близки до тези по потребителските заеми. Увеличеният интерес към картите се дължи и на факта, че клиентите могат да усвояват и връщат суми в зависимост от месечните си финансови възможности. Единственото изискване на банките е картодържателите да покриват минимално месечно плащане, което най-често е определен процент от усвоената сума, но не по-малко от определена фиксирана минимална сума.

Удобството на пластиката е, че внесената и неизползваната част от лимита е на разположение за повторно използване във всеки един момент, без да е необходимо да се кандидатства отново в банката. Не трябва да се забравя също така, че при кредитните карти се дължи лихва само върху използваната част от кредита, обясниха от Банка ДСК. При потребителски заем от Пощенска банка в размер на 5000 лв. за 5 години например, месечната вноска е около 250 лв. Същата сума ще трябва да внесе през първия месец и притежателят на кредитна карта с лимит от 5000, който е напълно изчерпан.

Малко над 45 лв. е месечната вноска по стандартен 5-годишен потребителски кредит в размер на 2000 лв., обезпечен с поръчителство от Банка ДСК. За аналогична сума по кредитна карта вноската е 2% от усвоения лимит - тоест 40 лв., обясниха от трезора за "Монитор". Предимството на пластиката е, че за всеки следващ месец дължимата вноска намалява. В най-голяма част от случаите дължимата минимална месечна сума е около 20 лв., казаха от Пощенска банка.

За заем от 2000 лв. е много по-лесно да получите кредитна карта, отколкото потребителски кредит, обясниха от Банка ДСК. При кредитните карти няма такси за разглеждане на искане за кредит или други такси, свързани с първоначалното отпускане и усвояване на заема, допълниха от трезора.
Още от статията на „Монитор"

„Нашенци прибраха 3 млн. от Страсбург", обобщава „Стандарт"
3 милиона лева прибраха от бюджета 61 българи. Парите са присъдени на нашенците, които са спечелили дела срещу държавата в Европейския съд за правата на човека през 2009 г.
Под 100 са случаите на процеси срещу България в Страсбург. 61 от тях са приключили с присъда срещу страната ни. От разгледаните дела 2 жалби са били обявени за недопустими, а други 20 пък заличени от списъка. По други две дела пък няма констатирано нарушение, обясниха от правосъдното министерство. Специалистите твърдят, че има положителен за България ръст при сключените споразумения с жалбоподателите. Те са за доброволно уреждане на спора. "Този подход се прилага при неоспорими факти и системно нарушение на Конвенцията. Затова съдът предлага на страните конкретна сума за справедливо обезщетение", обясниха експертите от правосъдното министерство. Основно такива са случаите през 90-те години, когато е имало куп нарушения по чл. 6, §1 от Конвенцията - "производство в разумен срок". Размерите на обезщетения, които предлагат магистратите в Страсбург, не са големи и съответстват на периода на забавяне на делата.

За сключените приятелски споразумения по жалби на граждани кабинетът ще трябва да плати 33 600 евро по 11 дела срещу България в европейския съд за правата на човека. 9 от жалбите са за прекомерна продължителност на съдебното производство. Ако гражданинът, който се жали, не иска споразумение, то кабинетът може да направи едностранна декларация. С нея правителството приема да заплати сума, която е равностойна на "приятелско споразумение". Така жалбоподателят се обезщетява за нанесените му имуществени или морални вреди. През 2009 г. Министерският съвет одобри предложението за сключване на 9 такива декларации. И при едностранната декларация, и при споразумението между страните делото веднага се заличава от регистрите на съда в Страсбург.
Още от статията на „Стандарт"

„Мисията в Афганистан не е финансово бреме за страната", казва в интервю за „Сега" министърът на външните работи Николай Младенов
Г-н Младенов, свикнахте ли с мисълта, че вече сте министър на външните работи, а не на отбраната?
- Свикнах, да.

Доколкото знам, при съставяне на кабинета е обсъждана и идеята в едно ведомство да се обединят външните работи и отбраната. Какви биха били предимствата на един такъв модел?
- Освен това аз да изпитам удоволствие да държа и двете министерства под ръка, не виждам друго предимство. Колкото и да изглежда логично, не е практично.

Защо?
- Работата е доста различна. И институционалната култура е различна. Много трудно ще стане събирането на проблематиката в областта на отбраната с нуждите на външната ни политика. Защото във външната ни политика имаме страшно много работа не само за това да се създаде по-положителен образ на България, което може би е най-лесното. По-сложният въпрос е България да може ефективно да използва инструментите, които има в НАТО, в ЕС, по принцип, за да създаваме възможности за българските граждани и бизнес. Докато в отбраната проблемите са по-скоро насочени навътре - как да организираме цялата структура на отбранителния ни сектор.

Във Външно влязохте с летящ старт заради общите теми като Афганистан, евентуално разполагане на ПРО в България. Имате ли информация как обществото реагира по тези две теми?
- Надявам се обществото да си дава сметка, че част от работата на всяка държава е да гарантира сигурността на своите граждани, както чрез военни, така и чрез граждански средства. Това означава в момента да се предпазим от онези заплахи за сигурността ни, които биха дошли до България, ако в Афганистан ситуацията не се подобри. Затова и участваме в операцията в Афганистан. Както и постепенно да изградим защитата си срещу нови опасности, които вероятно през следващите 10-15-20 г. ще бъдат реалност за нашия район. Каквито са все по-лесният достъп до ракети със среден обсег на действие. Особено в райони, които са характерни с нестабилността си. Затова мисля, че обществото си дава сметка, че ние трябва да се предпазваме от този нов тип заплахи. Но може би недостатъчно е воден разговорът в България за това как го правим. Още в отбраната аз поех един риск, за който много приятели добронамерено ме предупреждаваха. Казваха ми - стой далече от темата Афганистан, недей да я коментираш постоянно. Но аз смятам, че напротив, ние трябва да я коментираме постоянно. Хората в България трябва да знаят защо сме там, защо участваме в тази операция. Същото е валидно и за външната ни политика.

Как ще постъпите с евентуално поставяне на ПРО в България? Диалогът ви с хората ще предхожда официалното решение или по-скоро след това ще се опитате да обясните тази тема?
- Когато говорим за противоракетната отбрана на НАТО, трябва да сме наясно, че целта на новата система, която оттук нататък се изгражда, е да покрива територията на всички натовски страни, особено тези на юг и югоизток. Как се изгражда тази система, какво се разполага и къде от нея - е по-скоро технически въпрос. Затова за мен най-важният момент е категорично да защитим тезата, че с изграждането на тази система тя трябва да покрива и защитава и българската територия. Това е задължителната линия. Ако в един момент се стигне до преговори за евентуално разполагане на някакви елементи от тази система или за по-пряко участие на България в нея, това ще стане с мандат на правителството и със съгласието на НС, със съгласието на партньорите ни, с много сериозно обсъждане точно от какви рискове ние се предпазваме с тази система в България. Но дори нищо да не се разположи в България от нея, основният въпрос остава, че трябва да бъдем защитени от новата заплаха, срещу която се изгражда противоракетният щит в Европа. Може да сте сигурни, че обществото ще има достатъчно информация, преди да се стигне до подписването на каквито и да е спогодби. Пак казвам, че към този етап ние не сме преговаряли за разполагане на елементи на системата в България.
Още от интервюто на „Сега"

„Бизнесът може да кандидатства с проекти за 465 млн. евро през 2010 г.", казва в интервю за „Класа" Евгени Ангелов, заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма
Г-н Ангелов, кога ще се отпушат средствата по ОП „Конкурентоспособност"? По план трябва 2010 г. да стартират 13-15 мерки, а тепърва пуснахте първата.
- В момента работим ускорено по три-четири процедури - за технологично обновление на големи и малки предприятия. За стартиращи и иновативни предприятия ще е първата мярка. Подготвяме и една специфична мярка, която ще финансира компании, изпаднали в затруднение заради кризата. По план трябва да я пуснем през второто тримесечие на годината, за нея е предвиден 1 млн. евро.

От друга страна, вече три месеца няколко работни групи обобщиха всички предложения за промени по програмата. В общи линии екшън планът, който изготвихме, включва опростяване на административната тежест- съкращаване до минимум на необходимите документи, които се искат от кандидатстващите. Средствата трябва да са насочени към конкретни приоритети. Другата голяма промяна, която се отнася за цялото министерство, е нов подход за формулирането на икономическата политика - анализ на икономиката в момента, кои сектори се развиват добре, кои трябва да се стимулират и т.н. Бях учуден, че такъв анализ липсва. Към края на лятото вече ще имаме по-конкретни предложения.

Консултанти сигнализират, че ще има проблеми с усвояването на средствата за вече одобрени проекти, особено за технологичната модернизация на предприятията. Какво се случва?
- В момента има над 700 подписани договора в различен етап на изпълнение. Борим се със старите проблеми, има пропуски в документацията, а от друга страна, ние поемаме риска за изрядността на тези проекти. Важно е фирмите да са коректни. По някои проекти със сигурност ще има проблеми. Отчетността е тежка, но за стари процедури няма как да променим правилата, ще го направим за новите. Предвиждаме по новите процедури фирмите да подават отчети само при междинно и финално плащане. Досега изискването беше да се отчитат всеки месец. По отношение на вече подписаните проекти - в момента работим с всеки поотделно. Вече платихме на бизнеса първите 6,5 млн. лева в края на 2009 г., първата половина на февруари още 4 млн. лева при 200 000 лева, изплатени от 2007 г. до средата на миналата година. По план до края на 2010 г. ще стартираме 15 процедури за 465 млн. евро.

Кога ще стартира другата голяма мярка - за енергийна ефективност?
- Тук искаме да работим заедно с ЕБВР, като съчетаем кредитните линии, които те предлагат, с грантово финансиране. Ние настояваме за голям процент грантово финансиране - 35-40%, а банката иска то да е около 10-15%. Икономиката ни е енергийно неефективна и явно пазарът не се е справял с това. Компаниите трябва да бъдат стимулирани не толкова за ВЕИ и алтернативни източници на енергия, а за енергийна ефективност. Ако не стигнем до споразумение с банката, ние ще стартираме схемата сами с по-голям процент грант, а компаниите ще трябва да дофинансират със собствени средства или заем.
Още от интервюто на „Класа"

„Най-големият риск за евросредствата е липсата на проекти", казва в интервю за „Дневник" Добринка Михайлова, директор на Изпълнителна агенция "Одит на средствата от ЕС"
Добринка Михайлова стана изпълнителен директор на агенцията "Одит на средствата от ЕС" през септември 2009 г. след два отказа на Европейската комисия да даде положителни оценки за съответствие на системите за управление и контрол на оперативните програми. В средата на февруари Брюксел даде зелена светлина на плащанията по програмите. Михайлова има повече от 20 години стаж в областта на финансовия контрол в публичния сектор. Започва като ревизор в Главно управление "Държавен финансов контрол" и преминава през всички стъпала в Министерството на финансите. Ръководила е преговорния процес за членство в ЕС по глава 28 "Финансов контрол" и разработването на новото законодателство в областта на финансовото управление и контрол и вътрешния одит в публичния сектор. По европейски проект е участвала като консултант в създаването на вътрешния одит в публичния сектор на Косово.
Какво предстои на ръководената от вас агенция след получаването на положителните оценки по оперативните програми?
- Одитният орган има ключова роля в контрола на евросредствата. Във всяка държава членка Европейската комисия го припознава като свой партньор, който да предоставя на ЕК надеждна информация за законосъобразността и редовността на плащанията. Този орган трябва да бъде обективен и независим, свободен от политическо влияние и да е изграден на стабилна професионална основа от компетентни одитори, които прилагат международните стандарти.

Сега, след получаването на положителните оценки за съответствие, предстои по-трудната задача - да се ускорят темповете на усвояване на средствата в съответствие с правилата. Нашата работа е да проверяваме доколко съответните администрации и бенефициенти спазват тези правила. Неминуемо одиторската професия е свързана с установяване на пропуски, нарушения, нередности.

В такива случаи сме длъжни да реагираме с непопулярни мерки, като предложим финансови корекции, или с други думи - връщане на неправилно похарчените средства. Това е правилният и по-добрият подход, за да не загубим евросредства, от една страна, и от друга - доверието на партньорите ни. Когато българските институции сами установим нередности и слабости в системите ни вътре в България и възстановим средствата чрез финансови корекции, тогава тези възстановени пари остават в бюджета на програмата и могат да бъдат изразходвани за други проекти. Но ако санкциите са наложат от ЕК, средствата безвъзвратно се губят.

Как се определя размерът на финансовата корекция в конкретните случаи, има ли публични критерии за това?
- В момента се подготвя национална медотология за определяне на финансови корекции, която ще се приеме от Министерския съвет. С нея ще се въведат правила, по които управляващият орган налага финансови корекции по проектите, по които бенефициентите са допуснали нарушения при възлагането на обществени поръчки.

Принципното правило е корекцията да зависи от вида и тежестта на нарушението. Санкциите започват от 2% от стойността на проекта и могат да достигнат до 100%, т.е. да се загуби цялото финансиране. Например е трябвало да се направи открита процедура по възлагане, а договорът е сключен директно - тогава корекцията ще е 100%. До такава сериозна санкция ще се стига, когато не се спазват основните принципи на евродирективите, залегнали и в Закона за обществените поръчки: равнопоставеност, прозрачност, конкурентоспособност, недискриминиране на кандидатите.

Какви одити предстоят?
- Всяка година към 31 декември одитният орган трябва да изготвя за Европейската комисия годишен контролен доклад и годишно одиторско мнение по всяка оперативна програма. В мнението одитният орган се произнася доколко средствата, изразходвани през годината по съответната програма и сертифицирани и декларирани към ЕК, са похарчени законосъобразно.

То се базира на резултатите от извършените от нас одити на системите и одити на операциите (проектите). При първия вид одити ние проверяваме и оценяваме доколко системите за финансово управление и контрол в управляващите органи, междинните звена и в сертифициращия орган работят ефективно. Такива одити за пръви път бяха направени в края на миналата година. При одитите на операциите се проверяват самите проекти.

Примерно от 800 проекта, по които има сертифицирани към Брюксел плащания, се прави статистическа извадка и на случаен принцип се избират 100, които ще проверим. Ако се открият грешки, се анализират и се прави извод за цялата програма. Това може да коства много, особено ако грешката е системна, повтаряема. Така в момента определяме проектите за одити по "Човешки ресурси" и "Административен капацитет".

За съжаление по останалите програми нямаме достатъчно на брой проекти със сертифицирани разходи, за да направим статистическа извадка. Затова ще проверим всичките. Такива са "Конкурентоспособност" - 2 проекта, "Техническа помощ" - 17, "Транспорт" - 18 и "Регионално развитие" - 44. Одитите ще започнат на 22 март и ще приключат до 30 юни.
Още от интервюто на „Дневник"