Забавянето на членството на България в еврозоната удря сериозно по бизнеса у нас, като, ако погледнем данните за износа през 2023 г., оставането ни извън единната валута е било равносилно на пропуснато увеличение в експортния обем на стойност 2,6 милиарда долара. Това посочват в свой анализ от Allianz Trade.
Експертите от застрахователната компания за търговски кредити посочват, че износът се очаква да расте с 5,8% годишно след влизането в еврозоната, като търговията със стоки би се увеличила с 3,3%, а ръстът в сферата на услугите може да достигне 8,4%. Това е на фона на прогнозно редуциране на тарифните еквиваленти с 1,4% за стоките и 3,1% за услугите.
Освен това биха намалели и транзакционните разходи, от които в момента търпят вреди българските фирми.
Според Allianz Trade цялостният ефект върху БВП само от членството ни в еврозоната би бил ръст от 0,2% годишно.
А Шенген?
Ако за приемането на единната валута все още у нас няма дата, то вече от седмица е факт присъединяването ни към Шенген. Според авторите на анализа търговията с партньори от зоната за свободно движение още от преди 1 януари добавя около 1,5% към БВП годишно. Сега с отпадането на митническия контрол се добавя още един допълнителен ръст на икономиката с 0,17%.
Допълнителен ефект е и намаляването на тарифните еквиваленти с 1,7% за стоките и с 1,5% за услугите.
"Премахването на граничния контрол се очаква да намали времето за преминаване на граничните пунктове средно с около 20 минути. А когато се отчете насложения положителен ефект от едновременното присъединяване на двете държави, българският износ се очаква да нараства с 10,5% годишно, като при стоките ръстът ще бъде 8,5%, а при услугите - с 12,5%.", прогнозират експертите на Allianz Trade.
И отбелязват, че ако всичко това се беше случило преди 2 години, обемът на търговията е щял да бъде с поне 3,3 млрд. долара по-висок.
"Присъединяването към Шенген, както и бъдещето членство в eврозоната се очаква да засилят експорта и да насърчат външнотърговските активности на българските компании. Това от една страна носи възможности за нови партньорства и разширяване на пазарите, но от друга винаги налага и повишено внимание към риска от забавени плащания и лоши вземания", предупреждава Камелия Попова, управител на Euler Hermes за България, която вече развива дейност под търговската марка Allianz Trade.