„Борисов се отрече и от военната си реформа", информира от първата си страница „Сега"
45 минути бяха нужни на президента Георги Първанов, за да убеди премиера Бойко Борисов да се отрече от цялата военна реформа, горещо защитавана от ГЕРБ. Държавният глава обяви, че ще наложи вето върху военния закон заради ограничаването на правомощията му на върховен главнокомандващ, заради забраната военни да купуват жилища и разсроченото изплащане на обезщетенията им при пенсиониране.

Идеолог на закона е сегашният шеф на МО Аню Ангелов. Първанов призна, че възраженията му са именно заради "ограничените правомощия на държавния глава като върховен главнокомандващ на армията". Според поправка в закона, приета преди две седмици от депутатите, началникът на отбраната вече не е подчинен на президента. Първанов смята, че липсата на йерархическа зависимост може да попречи на функциите му и да възпрепятства ефективното управление на армията, особено при кризи. Философията на новите изменения бе да подпомогнат осъществяване на интегрирания модел в МО. Затова се въведе и нова фигура - постоянен секретар по отбраната, която ще е най-висшата административна длъжност с ранг на началника по отбраната. Ако НС се съобрази с искането на Първанов, ще се сложи край на интегрирания модел на армията.

"Договорихме се с министър-председателя, който прояви разбиране текстът за правомощията да бъде възстановен", обяви Първанов след срещата. Премиерът пък се съгласи от раз, тъй като винаги е смятал, че "не бива да се ограничават президентските правомощия в рамките на мандата". И се аргументира - някой ден и ГЕРБ може да има президент. Борисов не поясни защо депутатите му изобщо са гласували промяната. Вместо това съжали, че невинаги съумява да се включи в дебатите в НС заради интензивната работа на кабинета.
Още от статията на „Сега"

„Борисов сконфузи още трима министри", пише на първата си страница „Дневник"
Премиерът Бойко Борисов изненадващо подкрепи намерението на президента Георги Първанов да върне за преразглеждане законите за отбраната и за митингите. Така той постави в крайно неудобно положение двама от министрите си - външният Николай Младенов - вносител на промените във военния закон като ресорен министър, както и приемника му Аню Ангелов - съавтор на текстовете.

След демонстрацията на синхрон с президента Борисов отбеляза, че заради интензивната работа на кабинета невинаги съумявал навреме да се включи в дебатите в парламента. Депутати от ГЕРБ бяха изненадани от маневрата на лидера си. Някои от тях признаха, но неофициално, че не им е приятно да прокарват през парламента спорни предложения или "на крак" да ревизират току-що взети решения. Подсказаха обаче, че ще изпълнят задачата.

Политиците вчера научиха и че премиерът налага мораториум върху нападките срещу съдебната система. Това се случи след срещата му с Висшия съдебен съвет, когато той скръцна със зъби на вицепремиера и вътрешен министър Цветан Цветанов. Поводът са думите му в интервю за в. "24 часа", че трябва съдии от Европа и САЩ да упражняват мониторинг над българските магистрати. Борисов каза, че "нервността на Цветанов е оправдана", но на заседанието на правителството ще обясни с твърд тон, че "това повече не трябва да се прави".

Вчерашните изяви на министър-председателя потвърждават тенденцията той да променя заявени позиции, да преразглежда решения, минали през кабинета и дори през парламента, да действа, без да се съобразява с екипа си. Те са в духа на изказванията му "решенията взимам само аз" и бяха разчетени дори от съмишленици и партньори като ходове, говорещи за непредсказуемост.
Още от статията на „Дневник"

„Антония подлива вода и на Кристалина", разкрива от първата си страница „Монитор"
Евродепутатката Антония Първанова подлива вода и на новия ни кандидат за еврокомисар Кристалина Георгиева, съобщиха нейни български колеги. Затова още вчера алармираха и от партии, представени в Европейския парламент. Първанова тайно подготвяла евродепутати либерали с неудобни въпроси към Кристалина, чието изслушване в Европарламента предстои. Целта на натиска от страна на Първанова била отново да бъде окепазен нашият кандидат за еврокомисар и по този начин да се изложи правителството на Бойко Борисов. „Знаем за нейните действия, наблюдаваме внимателно какво се случва, ще реагираме подобаващо", заяви евродепутатът атакист Димитър Стоянов, който днес заминава за изслушването в Брюксел. Негови колеги евродепутати не изключват този път самата Тони Фарма да не присъства на изслушването, за да не се стигне до пряк сблъсък с Кристалина Георгиева и да не бъде обвинена за атаката. Евентуалното повторение на подобна конфузна ситуация със сигурност би дискредитирало Първанова окончателно. Част от нашите представители в Европарламента вече работели върху етичен кодекс, който искали да се прилага за нашите евродепутати, за да не се получават дискредитиращи страната изцепки, при това правени не от чужди, а от наши сънародници. Очевидно било обаче, че на практика нямало как да спрат Тони Фарма да действа подмолно, тъй като тя представлявала корпоративни интереси на играчи у нас. Те били свикнали да печелят обществени поръчки под масата, а сега щяло да им се наложи да играят според правилата, въведени от ГЕРБ. Кристалина Георгиева, като представител на Световната банка и икономически съветник на премиера, била трън в очите им. И затова трябвало да се направи всичко възможно да бъде издънена, ако не сега, то по време на мандата є на еврокомисар. Ако все пак Първанова присъства на изслушването и се опита да провокира кандидата ни за еврокомисар, нашите депутати са решили да изкарат нелицеприятни факти от нейното битие, които тя криела. Както да посочат неопровержими факти за конфликт на интереси, в които тя влизала с една от фирмите си и от която тя не се оттеглила своевременно.
Още от статията на „Монитор"

„БАН фалира", съобщава от първата си страница „Стандарт"
БАН фалира. В академията са останали пари за плащане на ток и парно. Средства за това има само до края на февруари. От март енергото може да дръпне шалтера на научните институти, ако спешно не бъдат осигурени пари поне за плащане на сметките. За тоталната липса на финанси алармира вчера председателят на БАН акад. Никола Съботинов пред Общото събрание на академията. Той отправи молба към всички шефове на институти да търсят начини да съберат средства, включително и по външни проекти, за да могат да си платят тока.

"Държавата ни дава пари само за заплати, те на практика не покриват нищо друго", заяви Съботинов. Общият бюджет на академията е 74 млн. лева, след като депутатите в последния момент отрязаха от него 10 млн. и ги прехвърлиха на земеделието. От тези средства държавата превежда всеки месец 1/12 на академиците. "Замразили сме всякакви командировки, както и всички видове международна дейност. Не пътуваме навън, не обменяме учени, не участваме дори в международни проекти, които са обект на правителствена спогодба", оплака се Съботинов.

Според него, ако институтите не успеят да икономисат още някой лев до началото на март, академията ще се принуди да моли министър Симеон Дянков за целеви субсидии. В противен случай ще спрат да функционират всички лаборатории, за чиято поддръжка са нужни пари. "Вече няколко пъти сме молили държавата, поставям този въпрос при всяка наша среща. Дадоха ни единствено пари да не спрем отоплението на Ботаническата градина, както и 3,8 млн. лева, за да пенсионираме 500 учени, които са достигнали нужната възраст. На тяхно място обаче назначаваме млади хора, не закриваме щатове, така че са ни нужни пари за техните заплати", уточни Съботинов.

Сагата между академията и финансовия министър Симеон Дянков започна, след като той се обяви за закриване на повечето институти от академията и нарече работещите в нея "феодални старчета". Академиците се засегнаха и дадоха остър отпор на изявлението им, но месец по-късно предложиха проект за реформиране, съгласно който БАН ще намалее от 69 на 42 института.
Още от статията на „Стандарт"

„Слагат 5,8 млрд. лв. от фискалния резерв на депозити за по-висока доходност", информира от първата си страница „Класа"
В търсене на свежи пари кабинетът в един ден използва два различни фискални инструмента. По предложение на финансовото министерство вчера Централната банка промени общите условия за откриване на депозитни сметки в БНБ във връзка с доходността и срочността на депозитите. Считано от 1 февруари 2010 г., МФ преструктурира около 5,8 млрд. лв.(от общо 7 млрд. лв. държавен резерв), като ги насочи към депозити с различна срочност.

От тях 1,3 млрд. лв. - седмични депозити, 3,9 млрд. лв. - месечни депозити, 0,3 млрд. лв. - двумесечни депозити, и 0,3 млрд. лв. - овърнайт, съобщиха от ведомството на Симеон Дянков.

Очакванията са заложените средства да донесат за година в хазната между 8 и 10 млн. лв. допълнителни приходи от лихви. На практика до края на 2009 г. лихвените нива по депозита на правителството бяха нулеви, но от началото на 2010 г. по-активното управление в БНБ вече носи доходност. Министерството на финансите ще изготвя всяко тримесечие информация за състоянието и доходността на фискалния резерв с оглед прозрачност при управлението му, коментираха от ведомството.

„Липсата на активна политика към момента е довела до пропуснати ползи, измерващи се в милиони", заяви заместник-министърът на финансите Ана Михайлова. Според макроикономиста Георги Ангелов съществуват много средства за набиране на свежи пари в бюджета, но реформите в много сектори на икономиката все още не са напреднали достатъчно. „Държавата е голям собственик на активи и акции от предприятия и може чрез приватизация и концесиониране да привлича средства. По-големият проблем е, че администрацията не е на нивото да прилага бързо реформаторските идеи дори когато има политическа воля за тях", коментира Ангелов пред „Класа".
Още от статията на „Класа"

„Фалстарт на пенсионната реформа - да се готви втори дубъл", анализира икономическият съветник на премиера ЛюбомирХростов в „Дневник"
Адмирации заслужава администрацията на премиера Борисов за това, че се захвана с пенсионната реформа още в началото на мандата си. Промяната в правата на пенсиониране няма да донесе аплодисменти и популярност. Но пък известният от няколко години факт, че първият стълб е фалирал, беше някак си замитан под чергата досега.

Вече не. Ясно е, че още през настоящата 2010 г. първият стълб ще се нуждае от 4 млрд. лв. бюджетни средства, равни на драматичните 60% от разходите.
Конструктивен беше и подходът на Министерството на труда - нека експертите по въпроса се произнесат по това какво може и трябва да се направи. И те се произнесоха. Консултативният съвет по пенсионната реформа към министъра на труда и социалната политика публикува предложенията си за реформа в пенсионната система и ги предложи за обсъждане.

Обсъждането започна и... няма да доведе до резултат. Причината е, че документът на Консултативния съвет е незавършен или, по-точно, зле заченат. Той съдържа набор от предложения за мерки, по някои от които се рапортува консенсус между експертите и вариантност на други мерки, по които експертите не са постигнали съгласие. Т.е. документът е набор от мнения. При обсъждането срещу тези ще се изправят други мнения. Изборът на мнение ще е произволен и може да бъде наложен само силово. Или въобще няма да бъде наложен.

Какво е необходимо

Първо, ясно и изрично формулиране на целта на пенсионната реформа днес. Целта задава и критерия за оценка на вариантите - постигат ли я, или не я постигат и ако я постигат - кога? Такава цел може да бъде дългосрочно балансиране на приходите и разходите на първия стълб на пенсионната система. Целта си заслужава, защото, ако не бъде постигната, има два вида риск: или пенсионните доходи на бъдещите пенсионери стават несигурни (държавата няма да изпълни обещанието си), или бъдещите бюджети са заплашени от продънване с произтичащите от това последици (например при следваща криза).
Още от статията на „Дневник"

„Масовите съкращения забавиха ход", съобщава „Сега"
Към края на януари в бюрата на Агенцията по заетостта са подадени заявления за масови съкращения от 24 работодатели за 1096 души. Това е близо три пъти по-малко от януари 2009 г., когато заявките са били за над 3000 души. Според шефката на АЗ Росица Стелиянова в българската икономика наистина се наблюдава съживяване, най-вече заради подобряването на икономиките в страните, които инвестират у нас - Германия, Франция и др. Тя е категорична, че в края на месеца безработицата в България няма да мине 10 на сто. Най-много продължават съкращенията в строителството, машиностроенето, шивашката промишленост и администрацията, има заявки и в преработвателната промишленост.

В същото време от над 300 000 безработни, регистрирани в бюрата по труда у нас, едва 100 000 са със средно и по-високо образование. Статистиката е направена във връзка с подготвения старт на операция "В помощ на предприемачеството". В рамките й до края на февруари ще бъде направено проучване за нагласите между отговарящите на условията безработни готови ли са да развиват частен бизнес и какъв. Едно от условията е да са поне със средно образование.

 

От днес в бюрата по труда се приемат заявления за две други операции - "Адаптивност" и "Отново на работа". За първата е предвиден бюджет от 90 млн. лв. и ще се реализира до 2012 г. Очаква се към 42 000 души, преминали на половин работен ден, да придобият нова квалификация. Схемата трябваше да тръгне още м.г., затова заявления се приемаха от лятото. Оказа се обаче, че нито един от подалите до момента заявления 144 работодатели не отговаря на условията.

Втората схема, за която се приемат заявления, е "Отново на работа". Тя е за безработни, които ще се грижат за бебета от 1 до 3 г. Бюджетът е 64 млн. лв., с действие също до 2012 г. Надеждите са да се обхванат 8000 безработни. С предимство са педагози и работили в здравеопазването, хора в предпенсионна възраст. Родителите пък могат да подават заявки да ползват човек, нает по проекта. Досега интерес са проявили 781 семейства, а 1065 безработни са кандидатствали за работа. По тази схема се плаща минимална работна заплата плюс осигуровките.
Още от статията на „Сега"

„Бойко поправя белите на свои", информира „Стандарт"
Гафове на свои започна да поправя Бойко Борисов. Той първо прие ветото на президента Георги Първанов по два закона, наложени от ГЕРБ - за отбраната и за митингите. После стопли обтегнатите отношения между МВР и магистратите, като обяви мораториум върху нападките между институциите.

Близо час Бойко Борисов разговаря с президента Георги Първанов за поправката на двата закона. "В рамките на шегата ще кажа на колегите от ГЕРБ да не орязват правомощията на президента, защото може да имаме ние представителство в тази институция", заяви Борисов. Държавният глава пък побърза да отговори, че двамата не са обсъждали този въпрос. Повод за изказването на премиера станаха точно ограничените правомощия на държавния глава като главнокомандаващ на войската. Измененията предвиждаха началникът на отбраната да е на прякото подчинение на военния министър, а не на президента, както бе досега. След разговора обаче Борисов склони длъжността отново да носи името "началник на щаба на армията" и да се отчита пред стопанина на "Дондуков" 2.

Първанов и Генерала се договориха още военните да продължат да получават накуп 20-те си заплати при пенсиониране. Приетият от парламента закон предвиждаше военното министерство да им ги изплаща разсрочено - според възможностите на бюджета си. Възстановява се и още една от привилегиите на войската - да могат да закупуват ведомствените си жилища. Ексминистърът на отбраната Николай Младенов спря евтините апартаменти за армията с аргумента, че има недостиг от над 16 хиляди такива жилища. Веднага след Борисов при президента влезе и новият военен министър ген. Аню Ангелов, който също се запозна с новостите.
Още от статията на „Стандарт"

„Купиха Телефонната палата в София за 22,5 млн. евро", съобщава „Монитор"
Ирландската група компании за инвестиции в недвижими имоти West Incorporated подписа договор за покупка на сградата на Телефонната палата в София. Сделката е на стойност 22,5 млн. евро, а планираните инвестиции в проекта ще надхвърлят 100 млн. евро, съобщиха от купувача. Постигнатата цена на квадратен метър излиза 1293 евро. Сградата на ул. "Гурко" 2-4 в София е първата телефонна палата, построена в страната. Тя разполага с 6 надземни етажа, разположени върху обща площ от 17 401 кв. м, и се счита за една от емблематичните сгради в столицата. На този етап от инвеститорите не желаят да разкриват бъдещото є предназначение, но компанията работи с екип от европейски и азиатски специалисти, който вече 6 месеца проучва възможностите и начините да я превърнат в уникален културен и социален център, както в България, така и в цяла Източна Европа. Твърдо съм решен да разширим бизнеса, за да увеличим инвестициите на нашите клиенти. Покупката на Телефонната палата е огромна стъпка в правилната посока, казва Брайън Конийли, собственик и изпълнителен директор на групата West Incorporated. Ирландският бизнесмен е категоричен, че името и фасадата на Телефонната палата ще останат непроменени. Според Конийли проектът не само ще разкрие много нови работни места и ще създаде една отлична работна среда, но ще бъде един значителен източник на приходи за местната и национална икономика. Екипът от експерти, който работи върху проекта, е решен неговото изпълнение да използва всички полезни практики за опазване на екологичното равновесие, като енергоспестяващи и рециклиращи производства и технологии за преработка на отпадъци. В момента проучваме различни варианти за дизайн и развитие на сградата, но нашата основна цел и намерение са да превърнем прекрасната сграда на Телефонната палата в място, с което българите ще се гордеят, каза още Конийли. Място, което ще рефлектира върху миналото на България, но в същото време ще е средище на най-доброто от модерния свят - световна кухня, космополитни брандове и съвременни забавления, добави той.
Още от статията на „Монитор"

„Продават кола за дълг от хилядарка", предупреждава „Стандарт"
Данъчните ще конфискуват колата на рецидивисти на пътя, които не плащат глобите си на КАТ. Ако дължите над 1000 лв. от актове на КАТ, санкции на общински или горски инспектори или на инспекцията за контрол на общественото здраве, банковата ви сметка може да бъде блокирана, а колата продадена. Националната агенция за приходи стартира кампания за събиране на всички малки дългове на граждани и фирми към държавни органи. Това е решено на национална среща на шефове на НАП от цялата страна във Велинград, на която присъства и вицепремиерът Симеон Дянков. От 2010 г. Агенцията за държавни вземания се вля в НАП. В резултат НАП наследи от АДВ над 6,5 млрд. лв. несъбрани вземания - данъци, мита, глоби, такси и много други. Близо 1 милион изпълнителни дела, по които няма плащания, са предадени в НАП. Един публичен изпълнител в АДВ се е занимавал с от 3000 до 7000 изпълнителни дела едновременно. В резултат малките дългове към държавата не са плащани. Има огромен брой изпълнителни дела за борчове до 20 лв. Събирането им би струвало повече от дълга. Затова НАП предприема нови мерки за събиране на дълговете. Първо всички държавни органи ще трябва да предават данни за длъжниците по електронен път, а не на хартия. Нова схема на НАП за събиране на глоби e прихващането им от суми за възстановяване. Например, ако при подаване на годишната данъчна декларация за доходите са ползвани облекчения и държавата има да връща пари, от сумата ще бъдат приспаднати дължимите на хазната глоби. Стартът на трети нов подход ще бъде даден от март. Гражданите с неплатени глоби ще бъдат информирани от НАП по телефона, с SMS или по електронна поща за задълженията.
Още от статията на „Стандарт"

„Трудно някой ще получи разрешение за засяване с ГМО", казва в интервю за „Сега" министърът на екологията Нона Караджова
Госпожо министър, ясно ли е с каква сума правим корекция по оперативна програма "Околна среда", след като твърдите, че с петте проблемни общини все още се водят преговори за прекратяване на договорите им?
- Във връзка с писмото, получено на 8 януари, изпратихме много подробна информация какво сме направили, за да преодолеем проблемите, за да не се допуска повече одобрение на подобни проекти, т.е. въвеждане на ясни правила и критерии. И второ, какви мерки предприехме, за да направим преглед на тези проекти и където е възможно, да бъдат коригирани. Вече оповестих кои са проблемните проекти, какви са предприетите възможни стъпки от наша страна - анексиране на договори, при някои преминаваме към спиране. Силно се надяваме, че ЕК ще бъде във висока степен удовлетворена от предприетите мерки, за да не се налагат финансови корекции.

Най-драстичните нарушения са в Своге, Каолиново, Стралджа, Дулово и Кърджали. Кое е обединяващото между тези общини, освен че почти всички са на ДПС?

- Не мога да кажа, че общините са нарушители, тъй като изискванията към тях, определени от МОСВ през 2008 г., са позволявали те да предлагат проекти според собствените си представи за ефективност. Откровено да ви кажа, не съм си правила труда да изследвам кои общини са на ДПС. Ето например в с. Люляково кметът е от ГЕРБ, а на Дулово - от ДПС. Не влагаме нищо политическо в проектите. В с. Люляково сега анексираме договора за изграждане на канализация и водоснабдяване и намаляваме сумата с 25%. Освен това общината се съгласи, че пречиствателната станция е с техническо решение, което е много скъпо, и прие да стартира нов търг.

Шефът на ГД "Регионално развитие" Дирк Анер очаква информация за директно договаряните проекти по ИСПА. Колко са и каква ще бъде съдбата им?
- Тук става въпрос за прословутото писмо от 23 февруари м.г., изпратено от ЕК до финансовото министерство, с което се изисква одитното звено на МФ да направи преглед на проектите, които са преминали от открита процедура към процедура на пряко договаряне по ЗОП. Става дума за процедури, проведени от МОСВ. Тогава МФ не е предприело никакво действие по поискания от ЕК одит. През септември 2009 г. одитният орган се зае да направи оценка на съответствие на петте оперативни програми. Едновременно с това започна и анализ на проектите за пряко договаряне. Той ще бъде завършен до края на месеца и представен в ЕК до средата на февруари.

В какво се състои проблемът според комисията?
- Прякото договаряне е регламентирано в закона като възможност, но по-скоро като изключение, а не като правило. При тези договори комисията смята, че има системно нарушение. Общата им стойност е 96 млн. евро, а общият брой на договорите - 7. Много вероятно е след края на одита ние сами да си наложим финансова корекция между 10 и 20% от стойността им, за да ни бъде призната поне останалата сума. Ако е 10%, корекцията ще бъде в размер на около 10 млн. евро.
Още от интервюто на „Сега"

„Българчетата са на 14-о място в света по обща култура", казва в интервю за „Монитор" психологът Иван Игов
Г-н Игов, завърнахте се от срещата на Европейската мрежа на психолозите в системата на образованието в Брюксел? Защо България стана член на тази организация?
- Европейската мрежа на психолозите в образованието се събира от две години. Досега  в тази организация участваха 14 страни. Ние се включихме за пръв път и така станахме 15-ата страна. Известно е, че досега в образованието европейските регулаторни механизми са най-слаби. Тъй като образователните системи в отделните страни на Европейския съюз са доста различни, дълго време се смяташе, че регулацията, уеднаквяването на изискванията са невъзможни. Преди това трябва да кажем, че  Европейска мрежа на психолозите е консултативен член към Съвета на Европа и нейната основна задача е да създаде стандарти за работа с деца със специални образователни изисквания. Което означава по един и същи начин да се работи с  проблемните деца, които според данните, изнесени в Брюксел, както в България, така и в Европа  са между 8 и 12%  от всички младежи. Затова е необходимо да се създаде модел кои специалисти с каква квалификация и образование могат да работят с тези деца.

Това означава ли, че вече се въвеждат еднакви изисквания?
-  На срещата в Брюксел се прие да се въведе изискването за т.нар. европейска диплома по психология. Така специалистите, работещи с деца в образованието, да имат еднаква квалификация, еднакви дипломи, да бъдат на достатъчни високо ниво. Досега такава регулация нямаше и за съжаление разликите в отделните държави са много големи. Еталон в това отношение е Франция, където за проблемните деца се отделя изключително внимание. Включването ни в тази мрежа ще ни даде възможност да се оттласнем от дъното и да влезем в европейските изисквания и стандарти. Тази мрежа трябва да оказва натиск върху правителствата и изпълнителната власт бързо да въвежда необходимите промени, защото става дума за защита правата на децата и равното право на образование в цяла Европа.

Включването ни в тази мрежа означава ли, че и нашите училищни психолози ще са задължени с тези стандарти?
- Най-късно до две години  стандартите ще станат задължителни. В момента има само препоръки какво трябва да направи изпълнителната власт. Това е първата стъпка и опит за регулация в образователните процеси. Досега има само препоръчителни изисквания за компетентност. Досега нямаше изисквания как да се работи за професионално ориентиране на проблемните деца, а това е свързано с трудовия пазар. Това е от изключително значение и сега след излизането от световната икономическа криза.  В конференция в Брюксел участваха и Европейската федерация на синдикатите, Европейската асоциация на родителите, която е  мощна организация, както и Европейският форум на младите хора.

Ако Франция е върхът в тази област, ние къде се намираме?
- За съжаление страната ни е съвсем в началото. В България има и педагогически съветници, а от една година в масовите училища има и щатни психолози. Освен това има колеги, които са с много добра квалификация. С помощта на Министерството на образованието създадохме към Дружеството на психолозите 24 обучителни центъра. Сега ще си опитаме да обобщим каква е квалификацията, каква е степента на професионални умения на колегите. Около 800 са специалистите в България, които изпълняват такива функции. Те обаче покриват едва около една трета от по-големите училища в цялата страна. Искам да кажа, че например, докато у нас психолозите се назначават в училище,  в по-развитите държави се изграждат такива центрове на общинско равнище с идеята, че там и психолозите могат да бъдат по-полезни, и родителите, и децата могат да намерят по-лесно подкрепа в извън училищни институции. В същото време сега в новия закон за образованието ще влезе най-сетне изискване за психологическо обслужване в училище, което е голям напредък. В европейските институции вече започва процес за регулация на системите за образование, за синхронизиране на системата. И това също е добра тенденция.
Още от интервюто на „Монитор"

„До 2012 г. дигиталната информация ще скочи 5 пъти", казва в интервю за „Класа" Константин Стоилов, регионален мениджър на EMC за България
Г-н Стоилов, разкажете ни малко повече за работата на EMC?
- EMC България е дъщерно дружество на EMC Corporation, която е сред 10-те най-големи ИТ компании в света с 15 млрд. дол. оборот и 35 млрд. дол. пазарна капитализация. Фокусирани сме върху цифровата информация на нашите клиенти и партньори, която трябва да съхраним и да защитим от загуба (при форсмажорни обстоятелства като наводнение, пожар, земетресение или при грешка на служител или апаратура). Защитаваме информацията и от неправомерен достъп.

Колко клиенти имате?
- Световната корпорация е създадена през 1979 г. А в България сме активни от 2007 г. Основните ни клиенти са от големия бизнес - телекомуникационният сектор например или банките. В последно време все повече държавни институции мислят как да съхраняват надеждно информацията си.

А конкуренцията?
- Имаме и в България, и по света. Но в някои от дейностите ни си партнираме с компании, които в други проекти са ни конкуренти. Работим добре със софтуерните гиганти - с Oracle, с Microsoft, както и с компании като Dell и Cisco.

Споменахте виртуалната среда, стана дума и за дигиталната информация. Но защо имат бъдеще подобни тенденции?
- През 2008 г. цифровата информация е била 486 ексабайта. Ако трябва да го визуализираме по някакъв начин - това са 30 млрд. iPod-а, запълнени изцяло. В днешни дни за една година се създава толкова информация, колкото е била записана от зората на човечеството до днес - всички книги в библиотеките, рисунки, надписи и т.н. Според наше проучване с IDC до 2012 г. тази информация ще нарасне пет пъти. Всичко това променя начина ни на живот - социални мрежи, дигитално съдържание и т.н. В същото време бюджетите, които се заделят за съхранение на информацията, растат с по 1-2% на година. Единственият начин да не губим информацията е да можем да я запазваме по-интелигентно. 75% от нея се създават от индивидите, но 85% се пазят от организациите - от Google, работодателите и т.н. Миналата година беше първата, в която цифровото съдържание, което създаваме активно - т.е. снимаме, записваме, беше по-малко от това, което създаваме пасивно - докато теглим пари от банкомата и правим различни транзакции, докато търсим информация в интернет. Нашата цифрова сянка - т.е. записът на това, което правим, е по-голяма от съдържанието, което създаваме активно. Всичко това налага нуждата информацията да е архивирана правилно и интелигентно - да се добави онова ниво, което превръща данните в информация. ЕМС предлага такова решение: EMC Documentum е платформа за управление на съдържанието (content management), позволяваща цялата информация да се отдели в едно място, в нея да се търси лесно, да се налагат определени модели на обработка.

Съществуват ли някакви регулации, които да са свързани със съхранението на информацията?
- Да има такива регламенти, които рано или късно ще бъдат приети и в България. Парадоксално е, че компаниите полагат изключително много усилия за защита на финансовите си ресурси (оборотни средства, кеш и т.н), но не полагат достатъчно грижи за защита на информацията си. Като се замислим обаче, ако по някакъв начин парите свършат, остава бизнесът, който продължава да функционира. Краят на бизнеса настъпва, когато се загубят данните. Дори според изследвания, направени след атентата от 11 септември в Ню Йорк, повечето компании с офиси в двете кули, които не са съхранявали информацията си на друго място, така и не са започнали да работят отново.

Наистина за всяка компания информацията за нейния бизнес е един от основните й ресурси, а продължаваме да го подценяваме. Вече не е важно само да се поддържа цифров архив за определен период от време (например 10 години), но и информацията да се изтрива веднага, след като този период изтече. Запазването на данни за по-дълъг период от разрешения е сериозно нарушение. Да не говорим, че самото изтриване на цифрова информация е много важно, защото, когато натиснеш delete на компютъра, това не означава, че данните са безвъзвратно изтрити - те са недостъпни, но са записани в паметта на устройството или някъде другаде. EMC предлага и такава услуга, с която да изтривате окончателно информацията. Освен това с развитието на телекомуникациите информацията вече е мобилна - всеки през телефона си може да проверява служебния си имейл или да ползва фирмена информация. Много компании правят грешката да защитават само периферията на информационната система, а не нейното ядро. Затова EMC предлага и услуга информацията да се "криптира", т.е. да се защити в едно ядро още в момента, в който се създава.
Още от интервюто на „Класа"

„Централизираното финансиране е инструмент за натиск", казва в интервю за „Дневник" Прошко Прошков, кмет на район "Лозенец"
Столичната община има проблеми с бюджета заради намалените постъпления от данъци и такси. Какво е финансовото положение в район "Лозенец"?
- Не бих говорил за бюджети на райони, защото те включват парите за заплати и осигуровки от държавата, средствата за издръжка на сградата на администрацията и евентуално целеви субсидии за малкото ни делегирани дейности - като поддържането на междублоковите пространства, на няколко градинки и ако са предвидени инвестиции в ремонти на учебни заведения. Ако Столичната община се децентрализира някога, можем да говорим и за бюджети на районите.
Бюджетът на София за 2010 г. не е толкова малък, но е преразпределен за конкретни големи проекти като метрото. Увеличени са парите за транспортна инфраструктура, но за сметка на тези за ремонти. За нашия район те ще са същите или по-малко от миналата година, което означава, че ще кърпим дупки, вместо да правим цялостно улици. Намалени са парите за ремонти на учебни заведения. Все още няма справедливост в разпределението на средствата по райони.

Какво означава това?
- Под справедливост имам предвид равнопоставеност и обвързаност между плащаните данъци и получаваните услуги от общината в съответния район. Никой не може да обясни ясно защо инвестициите се насочват към един район, а не към друг.

Когато общината прави бюджета и капиталовата програма, допитва ли се до вас от какво имате нужда и след това взема ли предвид мнението на районите?
- Това е изискване по закон. Искат ни справки за това колко са необходимите средства за запълване на улични дупки, кои имоти искаме да отдаваме под наем, продаваме или да запазим. Даваме такава информация в края на всяка година, но много често тя не се взема предвид. При обсъжданията на готовия проектобюджет в работните групи към администрацията на Столичната община районните кметове не присъстват, за да защитят исканията си.
Така предложенията на районните кметове, които са избрани пряко от живеещите в района, се отхвърлят от висшестоящи чиновници, на които хората не са делегирали отговорности пряко. Това не е само мой проблем. Докато системата не се децентрализира, ще има съмнение как точно е направена инвестиционната програма и има риск цял район на града да стане жертва на това, че неговият кмет не е в благоприятни политически отношения с централната власт в София.

Какво трябва да се направи, за да имат районните кметове повече правомощия?
- За по-голяма децентрализация са нужни законови промени. Но дори и в рамките на съществуващите нормативни актове има възможност да се разширят правомощията - с решения на общинския съвет, със заповед на кмета или на главния архитект, и ние сме поставили въпроса на срещите си с централната администрация.

Какви правомощия искате?
- За нас е добре да поемем реално поддръжката на зелените площи, защото имаме проблеми. Например за отсичането на изсъхнали и опасни дървета трябва да се обърнем към дирекция "Зелена система", която бави нещата с месеци. А не можем да й влияем. Имало е случаи заради забавяне дърветата да паднат и да има щети. Държим да сме информирани и за договорите, които Столичната община сключва за нашите райони. Сега за нас те са недостъпни.
Още от интервюто на „Дневник"