"България К" АД е създадено през 1931 г. в град Казанлък. През над седемдесетгодишната си история дружеството развива производствената си дейност като се превръща в един от най-големите производители на конци на Балканския полуостров. Като повечето предприятия в България, в зората на демокрацията дружеството се преобразува и подготвя за приватизация. През 1997 г. държавата продава основния дял от дружеството. Конкурентни предимства Казанлъшкото предприятие се конкурира основно с фирми вносителки. Пред вносителите от Турция и Китай предимство на дружеството е високото качество на продукцията, а недостатък е по-високата цена. Превъзходството пред световноизвестни производители като Coats е по-ниската цена при някои продукти. БОРСОВА ТЪРГОВИЯ Борсовата история на "България К" АД е изключително скромна. Статистиката показва, че при нормална търговия с акциите на дружеството са сключени едва 32 сделки, чрез които общо са изтъргувани 23 329 акции. Средната цена, постигната при търговията, е 2.38 лева за акция. Най-ниската цена за книжата на казанлъшкото дружество е 0.50 лева, постигната през 2001 г., а две години по-рано, през 1999 г., е регистрирана най-високата цена при 17.30 лева след прехвърлянето на 500 бройки. Раздвижване по позицията има през миналата година. При сравнително слаби обеми на търговия книжата на текстилното предприятие повишават котировките си, достигайки до нива от 3 лева. Последната сделка по тази позиция е от 28 юли, когато3946 акции се прехвърлят на цена от 3.30 лева за бройка. В момента най-добрата оферта купува е на ниво от 3.50 лева за 200 акции, като в диапазона между 2.31 до 3.50 лева се търсят общо 1100 акции при средна цена от 3.16 лева за брой. ПРИВАТИЗАЦИЯ По линия на първата вълна на масовата приватизация в периода 1996 - 1997 г. държавата продава малко над две трети от капитала на дружеството. През 1999 г. Агенцията за приватизация продава пакет от 42 834 акции, представляващи 20% от капитала на дружеството, на работническо-мениджърското дружество "България 2000" АД. Цената за пакета е 200 млн. лева (неденоминирани). 10% от тази сума е платена в брой, а останалите 90% се разсрочват за срок от 10 години, като половината от тази сума е платима в левове, а другата половина в други платежни средства. Малка част от 6.6% от "България К" се заделят за продажба при преференциални условия, а други 6.4% за удовлетворяване на реституционни претенции. Към настоящия етап държавата остава с 4010 акции, представляващи 1.872% от капитала. Като част от седмия централизиран публичен търг АП пусна 500 акции, като пакетът се изкупи на цена от 3350 лева. Единичната цена за акция от 6.70 лева, постигната на приватизационен сегмент, е доста над последните пазарни цени. Бизнеспартньори и конкуренти Клиенти "България К" АД реализира продукцията си основно на външния пазар и съответно основните клиенти на дружеството са фирми от Германия, Англия, Франция, Швейцария, Сърбия, Гърция, Македония и др. Основните партньори на казанлъшкото предприятие са фирми като "Геско", "Целт" и "Мако текстил" от Германия, "Интекс комерс" от Македония и др. На местния пазар основни клиенти са "България текс" АД, което е и основен акционер в компанията, "Гаврилова ЕТ", "Никимекс" и др. Основни доставчици са "Яна" АД, Бургас, "Бултекс", София, и "Нератекс", Египет. Конкуренти Основни конкуренти са чуждите компании, а именно Coats - Великобритания, DMC, Франция, и "Дикташ", Турция, и фирми вносителки предимно от Китай. Пазарна позиция Основен предмет на дейност на "България К" АД е производството на конци. Дружеството е разположено в западната част на Казанлък на площ над 141хил. кв. м. Това е единственото дружество от този тип в страната и най-голямото на Балканите. Значителна част от продукцията на предприятието се реализира при износ, като през последните години се забелязва тенденция за нараствана на продажбите на външните пазари. За миналата година продажбите при износ формират 79% от приходите, а този процент за първото тримесечие вече е 83%. Трудно е да се прецени какъв е пазарният дал на компанията в страната. Според експерти при най-оптимистичен вариант едва ли е над 50%. Производственият процес на компанията се осъществява основно от три цеха ­ "Пресуквачен", "Багрилен" и "Навивачен". През миналата година дружеството стартира производството на хавлиени изделия. Продукцията на компанията има широко приложение в различни области ­ за ръчен шев, машинен шев, трикотажни, декоративни, за шев на бельо, за вътрешни шевове в обущаро-кожарската промишленост. През последните години дружеството запазва стабилна тенденция за нарастване на приходите. Към края на 2003 г. нетните приходи от продажби са 14.161 млн. лева, което е ръст от 11.6% спрямо година по-рано. За първите три месеца тези приходи са 4.131 млн. лева, а за полугодието вече достигат до 8.049 млн. лева. Основната част от приходите за миналата година ­ над 10.8 млн. лева, са реализирани от продажби при износ. Положителна е и тенденцията при активите. За тримесечието на т. г. дружеството има активи на стойност от 21.126 млн. лева спрямо 13.885 млн. лева към края на 2002 г. В случая обезпокоителен е фактът, че това нарастване на активите е за сметка на по-високите привлечени средства ­ основно краткосрочни пасиви. През 2003 г. дружеството купува линия, съставена от шест стана, за производство на хавлиени изделия. SWOT анализ Силни страни Значителен капацитет на производство; най-голямото предприятие от този род на Балканите; широка производствена гама и високо качество на продукцията; традиции в производството; високо технологично оборудване; висококвалифициран персонал; изградена дистрибуторска мрежа на вътрешния пазар; сертификат за качество ISO 9001. Възможности Разширяване на производствената гама и въвеждане в производство на нови артикули; достъп до крайните клиенти след влизането на страната в ЕС; разширяване на присъствието на пазарите в Източна и Централна Европа. Слаби страни Непълно натоварване на производствените мощности; силна конкуренция в сектора; нелоялна конкуренция от вносители - предимно от Турция и Китай; загуба на вътрешен пазарен дял през последните години; слаба рекламна политика на дружеството; липса на мобилност при малките и индивидуалните поръчки. Опасности Загуба на пазари след либерализирането на вноса от Китай през следващата година; нарастване на задлъжнялостта на дружеството.