Над 1300 компании ще се представят пред 60,000 посетители: те ще демонстрират телефони с 5 мегапиксела камери, мобифони с GPS системи, най-нови мобилни игри, бизнес приспособления и сложни софтуерни приложения.
Но истинската тема ще се разисква зад закрити врати: мрежовите гиганти и мега-онлайн марките се стараят да разпрострат влиянието си и върху мобилната мрежа.
Vodafone и Telefonica похарчиха милиарди за да получат 3G лицензи, с които да направят възможно ползването на интернет чрез мобилния телефон, а сега виждат приходите си заплашени от успешното настъпление на онлайн компании като Apple and Google.
Днес ще стане ясно, че 23 мрежови оператора с общо 690 милиона абонати работят с лондонската фирма Omnifone върху нова музикална услуга, предлагана за мобифон. Omnifone ще представи услуга за зареждане на музика, която ще изпревари настъплението на Apple към Европа, очаквано по-късно през тази година. Новата им услуга е наречена MusicStation и ползвателите й срещу 2 паунда седмично ще имат неограничен достъп до над 1 милион парчета.
Друга героична инициатива е предложението бордът на GSM Асоциацията да предложи оферта за изработване на търсачка за мобилен телефон, която да конкурира Google. Този потаен план някак си влезе в новинарските заглавия, но анализатори иронизират, че Google и Yahoo! ще са сред първите пет компании, които ще участват в спечелването на поръчката.
След като през миналата седмица се разбра за тесните връзки между Vodafone, MySpace, eBay и YouTube, се оказа, че въпреки големите думи за големи планове, повечето от компаниите членове на GSMA ще се стремят да разработват пазара на мобилния интернет самостоятелно.
Анализатори считат, че GSMA ще съобщи за нови 500 млн. ползватели на мобилни услуги през миналата година, което ще рече, че в световен мащаб 2.2 млрд. души ползват телефони с GSM и 3G стандарти.
(3G - трета генерация мобилни телефони, които предават както звук, така и незвукова информация - зареждане на информация, email и т.н. От маркетингова гледна точка, видео телефонията се счита за приложение-убиец за 3G).
Но ръстът се пада преимуществено на по-слабо развитите пазари в Индия и Китай, където мобифоните се ползват за глас и текст и 3G за повечето си остава далечна мечта. На практика се очаква GSMA да прецени ползващите 3G телефони в света на около 100 млн. души.
Според Арун Сарин, шефът на Vodafone, всичко това може да се промени. Според него бързината на трансфера на информация по 3G прави от мобифона нещо различно от средство за звукова комуникация и го доближават до „безжичния броудбенд бизнес".
Очаква се по време на Конгреса да се посвети немалко време и на стандарта HSDA, високоскоростна версия на 3G, изискващ относително евтин ъпгрейд на софтуера и доближаващ сърфирането в Интернет чрез мобилен телефон до традиционното PC.
На теория HSDA може също така да създава „генерирано от потребителя съдържание" като домашно видео, макар че и това може да се превърне в „приложение - убиец". HSDA ще позволи на потребителите да гледат клипове качени например от YouTube и MySpace през мобилната мрежа, без нужда видеото да се качва предварително на компютър, което има потенциал да увеличи значително приходния поток през мрежите.