Макиавели, "Изкуството на войната"
Какво се случва на българския пазар на труда и дали поостарялото клише „война за таланти" не звучи вече като „война за пари", например? Наистина, вълненията свързани с пазара на труда през изминалите години , като че ли съвсем се изостриха в първата година от членството на България в Европейския съюз и продължават с пълна сила още от първия ден на настоящата 2008-ма година.
Нивото на безработица постигна рекордно ниски нива, а обявената преди дни информация от НСИ за инфлация за декември 2007 спрямо декември 2006 от 12,5% породи допълнителни поводи за коментари и анализи сред бизнес средите в България. Наистина, първата година на България като пълноправен член на Европейския съюз бе съпътствана от невиждан от години растеж на цените на повечето стоки и услуги в страната.
Какво друго се случи? Докато аналитиците умуваха дали всъщност не става дума за „буря в чаша вода", България стана част от единния европейски пазар, включително и този на труда. Гладът за умни, квалифицирани и талантливи хора, който остава особено осезаем в някои сектори, бе засилен и от възникналата реална конкуренция с европейски работодатели. Обстановката бе допълнително нажежена от протестите на работещите в публичния сектор.
Всички тези фактори, безспорно родиха тезата за разгарянето на «война за пари». Като консултанти, работещи в областта на управлението и развитието на хора нека споменем, че за нас това все още си остава хипотеза.
И все пак, ако сте част от военни действия или се боите, че бихте могли да бъдете въвлечени в тях, спрете за миг и си спомнете, че както всяка война и ‘войната за пари' си има своите правила, придържането към които гарантира успех:
- Стоманата - вашите оръжия и боеприпаси
Ако се опитаме да преведем Макиавели на съвременния език на изкуството на „войната за пари", стоманата (или вашето основно оръжие) в процеса си остава адекватното и прецизно пазарно познание. То включва познаването на добрите практики за привличане и задържане на хора, професионалните проучвания за политиките на възнаграждение и мотивация, специализираните анализи и консултиране за адаптиране на пазарните данни към вашата организация.
И за да подходим съвсем практично - прегледайте оръжията си и анализирайте внимателно преди да вземете решение за повишаване на възнагражденията. В анализа, предхождащ преразглеждането на заплатите трябва да бъде отчетен, както вида на организацията така и бизнес средата, в която тя работи. За максимална точност на резултатите, той следва да предвиди повече от един разрез на пазара и така да предостави възможност за адекватно сравнение и точни заключения. И наистина, ако сте малка компания, не се опитвайте да се сравнявате с големите корпорации, някои от които дори определят политиките си на възнаграждение на глобално ниво. Пазарът в България е вече достатъчно разнороден и изисква много по-фокусиран поглед върху факторите от които зависи правилното сравняване с "противника" във войната за таланти.
- Златото и хляба - колко точно да платим?
Развитието на българския пазар в последните години, заедно с бумът в информационните технологии, направиха достъпа на информация по-лесен от всякога. Традиционно използваните и до днес ‘лични канали' за информация, както и подхвърлени в публичното пространство цифри, не биха могли да предоставят достатъчно надеждна информация, върху която може да се базира преразглеждане на възнагражденията, особено в период на криза. Българският мениджър вече има възможността да се възползва от надеждна информация, събрана и анализирана от специалисти в сферата, която представя не само общи пазарни тенденции, но и конкретни нива на възнаграждение в извадка от сравними компании.
- Хората, златото и хляба
Това, което нашата практика на консултанти ясно показва, е че в съвременната война за таланти, победата е функция от добрата стратегия за задържане на ключовите хора - тези, които са в основата на корпоративната сграда и без които и най-лекият трус би сринал граденото с години. Ето защо, не пилейте усилията си и насочете стратегията си в правилната посока. Добрите решения са конкретни, насочени към уникалността на отделната личност и често излизат от рамките на корпоративната схема.
Проучването на ЕЙМС Хюман Кепитал за 2007 год., показва, че организациите в България предпочитат да стъпят върху „твърди фактори", когато определят нивата и политиките на възнаграждение на служителите си, както и да обвържат този процес с индивидуалното представяне.
С други думи, по-голямо повишение се дава на заслужилите - Проучването на ЕЙМС отчита все по-голям фокус върху провеждането на обективна и надеждна оценка на представянето като основен критерий при определянето на финансовото възнаграждение, и като водещ фактор при очертаване плановете за развитие на уменията на персонала.
В целия калейдоскоп от оръжия, боеприпаси, злато и хляб, нека не забравяме, че успешна и трайна мотивация не се постига единствено с финансови облаги - винаги ще има конкурентна компания, която ще предложи по-високи възнаграждения. Хората градят съпричастността си към организацията и въз основа на цялостната корпоративна култура, политики и практики за управление (и на организацията и на хората й). В тази връзка, все по-голямо значение добиват допълнителните придобивки като повишаване на квалификацията на служителите, грижата за хората и техните семейства (напр., чрез медицинско обслужване), придобивки при майчинство, допълнително платена отпуска, финансиране на образователно-квалификационни степени и т.н. Сред добрата практика е и периодичното „измерване на пулса" на организацията чрез изследване мненията и нагласите на служителите. Именно този непрестанен диалог е една от гаранциите за успех.
И накрая нека напомним, че историята помни битки, в които малобройни части от добре организирани, обучени и мотивирани войни са побеждавали огромни армии - изборът на стратегия е във вашите ръце.