Руснаците харчат все повече пари. Те са догонили германците по потребление на бира, а по покупка на перлани машини и мобилни телефони заемат първото място в Европа - сочат изследвания на компанията „Тройка диалог", цитирани от журналното издание ВЗГЛЯД.

Руският потребителски пазар разполага с голям потенциал и през 2011 г. ще стане най-големият сред европейските страни. Изследването установява, че през 2008 г. около 85 млн. руснаци ще имат достатъчен доход, за да се считат за активни потребители - хората, чийто ежемесечен свободен доход възлиза на не по-малко от $350 на човек.

В стойностно изражение Русия скоро лидер няма да стане, наясно са експертите. Но по физически показатели (абсолютни обеми) Русия става лидер на много пазари. През 2006 г. Русия заема първо място в Европа по продажба на перални машини и мобилни телефони, изравнява се с германците по пиене на бира и заема четвърто място по покупки на автомобили.

Към края на 2008 г. Русия ще стане най-големият потребителски пазар на Европа не само за евтини стоки, а и за по-скъпи вещи. В тази връзка експертите прогнозират ръст на сливанията и поглъщанията в сектора търговия на дребно.

Според прогнозите на министерството на икономическото развитие, в следващите три години доходите на населението ще нарастват с 8-10% годишно. В отчета се подчертават високите темпове на ръст на доходите и свързаните разходи на руските граждани.

По оценката на „Тройка", разполагаемите доходи ще нарастват с над 10% годишно и броят на руснаците с достатъчно високи разполагаеми доходи ежегодно ще се увеличава с 5 млн. души. При това в следващите четири години обемите на продажбите на потребителски стоки ще нарастват с 20-30% годишно.

Делът на разходите за скъпи стоки, отдих и развлечения към 2010 г. ще нарастне до 28% по сравнение с 21% ръст през 2005 година.

Анализаторът на „Тройка Диалог" Андрей Кузнецов счита, че постепенно ще спадне делът на тези, чиито доходи стигат „само за храна", тъй като ръстът на цените на стоките за първа необходимост е по-малък, отколкото на разходите като цяло.

Постепенно ще се формира средна класа.

В момента четири от петима руснаци се отнасят към средната класа. Равнището на образование в Русия е по-високо от средното за Европа, а по обем на разполагаемите доходи, 60% от населението се отнася към активните потребители.

По покупателна способност Русия засега отстъпва на развитите европейски страни, но лидира в БРИК (Бразилия, Русия, Индия, Китай). По оценка на МВФ, през 2008 година БВП на глава в Русия ще достигне приблизително 45% от нивото на страните в ЕС, или $15 хил.

Компанията ACNielsen прогнозира, че по стойност на потребяваните стоки, потребителският пазар на Русия ще стане най-големия в Европа през 2025 г.

Андрей Кузнецов коментира, че основната причина за увеличението на потребителския пазар е ръстът на икономиката като цяло, формираща и ръста на потреблението. При това потребителското кредитиране стимулира потреблението в определени сектори, в частност пазара на автомобили и на битова техника.

„На останалите сектори на пазара влиянието на кредитирането не е толкова значително", твърди експертът. Проблемите на банките, свързани с ликвидността, могат да окажат определен ефект на ръста на потребителското кредитиране.

„Като цяло дефицитът на ликвидност може да въздейства на ръста на потреблението, но надали това ще бъде значително" - убеден е анализаторът.

„Върху ръста на потребленеито оказват влияние и особеностите на манталитета", посочва Кузнецов. В Русия нормата на спестявания не е много висока. Заради високата инфлация (фактически на равнището на доходите) руските граждани не са уверени в утрешния ден и веднага харчат спечелените средства.