„София се отказа от тайно повишените данъци", съобщава от първата си страница „Сега"
Една седмица след като избухна скандалът с грешно изчислените и тайно увеличени данъци на хиляди софиянци, кметът на столицата Йорданка Фандъкова най-после призна, че проблем има и се налага повишението да бъде отменено. Безпрецедентното решение за преизчисляване на налозите насред данъчната кампания бе съобщено на извънредна пресконференция вчера.
Кметът ще внесе в четвъртък в Столичния общински съвет доклад за отлагане с една година на новото зониране на София, което доведе до вдигането на данък сгради и такса смет в 19 района. СДС, ДСБ и БСП обаче настояват новото зониране да бъде не просто отложено, а изобщо отменено.
Така данъците на 123 000 столичани, засегнати от увеличението, трябва да бъдат преизчислени според старите зони и те да получат нови уведомления. Местните данъчни служби ще върнат или приспаднат от следващо плащане надвзетите пари на хората, които вече са платили данъците си. Данъчната кампания в засегнатите от новото зониране райони се замразява до 27 март, когато ще бъдат връчени новите уведомления.
"Фактът, че обявихме, че засегнатите столичани ще са около 100 000, а после тази цифра се увеличи, говори, че не сме се справили с данъците. Имаме пропуски, защото има хора с увеличение на данъците над процента, който обявихме", призна Фандъкова. Според нея общинските власти не са успели да обяснят достатъчно новото зониране, което е създало напрежение сред хората.
Още от статията на „Сега"
„По-високите данъци в София се замразяват до изборите", прогнозира от първата си страница „Дневник"
Само за седмица Столичната община се отказа от две непопулярни мерки - повишаването на данъците в големи квартали и скок на административните такси. Изненадващо вчера кметът Йорданка Фандъкова обяви, че новото данъчно райониране на града ще бъде замразено "за следващата година", т.е. за след местните избори. Това стана след настъпилия хаос, напрежение и масови оплаквания от граждани за драстичен скок на задълженията им към общината.
Фандъкова обясни, че всички засегнати ще получат нови съобщения с преизчислени данъци и такса смет. Тези, които вече са платили повече, ще си получат парите обратно. На плащащите разсрочено сумата ще бъде приспадната от следващата вноска. Засегнати от по-големите данъци са поне 120 хил. собственици на имоти и още неизвестен брой граждани, на които грешно са изчислени задълженията.
Още от статията на „Дневник"
„Бензин с капкомер", съобщава от първата си страница „Стандарт"
"Заредете ми... чашката с бензин, моля!" Така протече вчера първият у нас организиран в интернет протест срещу високите цени на горивата. Над 5000 шофьори от цялата страна се събраха по улиците и блокираха бензиностанции, улици и дори магистрала "Хемус" в знак на протест срещу постоянното повишаване на цените на безнина и дизела. Недоволни от високите цени шофьори носеха чашки, вместо да отварят резервоарите на колите си. Така те зареждаха на всеки час по 200 грама гориво за по-малко от 50 стотинки. Националният протест започна по различно време в страната, като в 13 часа всички участници надуха клаксоните в знак на протест. А мотористите поддържаха колегите си с ръмжене на моторите. "Ако цените не паднат, ще блокираме пътищата, така че цистерните да не влизат в страната и да не зареждат бензиностанциите", канеха се шофьорите.
"Тези цени са безобразие, за нашия стандарт горивото трябва да е към 1,80 лв. за литър. Ние имаме един автомобил и не смогваме да го зареждаме, само за да пътуваме до работата ни", коментира млада майка, която протестираше с детето си на задната седалка.
И докато в София шофьорите блокираха поред няколко кръстовища, като най-сериозно бе положението на Орлов мост, то колегите им от Шумен спряха движението по магистрала "Хемус". Над 100 души слязоха от автомобилите и хващайки се за ръце, спряха движението с жива верига. "Ако до края на месец март не чуем ясна позиция за намаляването на спекулата с горивата, ще повторим протеста, но вече в района на 5-и километър, където минава главният път София-Варна", обявиха шофьорите от Шумен. Колоната от близо 4 километра се изви по централните булеварди на града и поетапно предизвикваше задръстване в целия град. Същото бе положението и в София. Тапата в столицата тръгна от бул. "Тодор Александров" при паркинга на кино "Арена". Оттам шофьорите, свиркайки спряха движението на Орлов мост. Опашките по светофарите вчера бяха по-големи от тези в делничен ден.
Още от статията на „Стандарт"
„Забъркват ин витро в гаражи", четем от първата страница на „Монитор"
Всевъзможни кабинети у нас правят некачествени лабораторни анализи на бездетни двойки. Медици дори си позволяват да прилагат и методи на асистираната репродукция, без да имат условия за това. Никой не контролира как и къде се извършват тези процедури, което носи огромен риск за семействата без деца. Заради зле направени анализи техните здравословни проблеми могат да се задълбочат сериозно. Това съобщи д-р Мариела Даскалова от Медицински център „Надежда за репродуктив" в рамките на кръгла маса в Пловдив за стерилитета.
„За безобразните лабораторни анализи не успях да намеря по-силна дума. От години при нас пристигат ужасни спектограми, които решават съдбата на някое семейство. И мога да изброя по пациенти какви безумни неща са им направени и как няма никакъв контрол", каза д-р Даскалова. Тя уточни, че на мнозина пловдивчани без деца често им се налага да пътуват до Гърция и Турция, за да си купят евтини медикаменти за лечение. „Това е много странна практика за страната ни. За съжаление цените на лекарствата в чужбина са в пъти по-евтини", уточни тя. „Всеки сигнал за нерегламентиран кабинет ще бъде проверен", каза д-р Теодора Джалева, директор на Изпълнителната агенция по трансплантации.
Неправилното хранене и жестоките диети при момичетата, както и взимането на анаболи от момчетата водят до стерилитет. Закъснялото лечение на полово предаваните болести, пушенето, наркотиците и алкохолът сред подрастващите причиняват необратими поражения върху крехкия им организъм.
Още от статията на „Монитор"
„В очакване на българския милиардер", е заглавието на седмичния коментар за „Сега" на д-р по икономика Емил Хърсев
Едно от любимите ми икономически четива е годишната листа на милиардерите в сп. "Форбс". Тя е вярната галерия на бизнес славата, защото се пише с живи пари. Най-интересно в престижната сбирка е кой от какво е направил пари. И няма по-добро доказателство от списъка на "Форбс", че и днес е жива и реална светлата мечта на начинаещия бизнесмен - един ден да влезе в клуба на милиардерите, безапелационен белег за свръх успех.
Регистърът на "Форбс" не е просто опис, зад всяко име стои история, в която живеят милиони хора. Милиардерите в света са още преброимо малко, едва 1210 (това е нов рекорд, зад който има две причини - обезцененият долар и обнадеждаващият факт, че кризата е минало и светът се съвзема в депресия). Зад тези сто дузини имена стоят 4.5 трилиона долара нетен капитал. Толкова ли са важни милиардерите? Брутният продукт в текущи цени на света за 2010 г. се оценява на 62.2 трилиона долара, от тях 14.6 трилиона се падат на САЩ. На този фон капиталът на милиардерите изглежда обидно малко. Но значението точно на този, водещия капитал е неоценимо. Големите в бизнеса са като флагмани на армади от фирми, цели армии от хора, които работят с тях и за тях. Успехът на милиардера е просперитет за всички, които го следват; провалът му значи загуба на доход и пазар за цялата екосистема наоколо. А в историите на "Форбс" провалите са почти колкото и успехите: отворете "Форбс" отпреди 10 години да разберете колко тъпо и фалшиво е клишето, набито в главите ни - дето богатите ставали все по-богати, бедните все по-бедни. Зла и порочна лъжа е това. Манифест на пораженеца: беден съм, значи ще скърцам от глад и мързел, защото свише е отредено така и не е моя вината.
На богатите такъв им бил късметът, те нямат заслуга за богатството си, щото то сигурно е крадено. Гадните копелета само лежат, къркат шампанско и се чудят каква перверзия да намислят. И стават все по-богати. Този карикатурен образ върши чудна работа за (само) зомбиране на неудачници, а за малцинството мислещи, търсещи успеха хора е чиста отрова. За тези, които искат и чувстват, че могат да успеят: загасете телевизора, изхвърлете днешната преса и четете историите на успелите. В тях най-важното е да учим от пораженията, стига да можем.
Още от статията на „Сега"
„12% признават за "плащане на ръка" на пътни полицаи", сочи проучване, поръчано от „Класа"
Малко над една десета от активните шофьори у нас признават, че в последната една година са плащали пари „на ръка" на пътни полицаи, за да избегнат глоби и други наказания. Данните са от специалното национално-представително проучване на ББСС „Галъп интернешънъл" по поръчка на в. „Класа".
Миналата седмица публикувахме първите данни от специалното проучване на тема поведение на шофьорите по родните пътища. Според данните половината от активно шофиращите признават за един или друг вид пътно нарушение, като най-често признавано провинение беше карането с над 30 км/ч превишение на позволената скорост.
Въпреки че около половината шофиращи у нас признават за пътни нарушения, едва една пета са били глобявани от полицията чрез акт или фиш. 11% са били глобени с фиш, а 8% - с по-тежкото наказание - акт. Най-често глобявани през изминалата година са най-младите шофьори - между 18 и 25 години, жителите на малките градове, столичаните и високостатусните българи. Делът на глобяваните сред тези групи достига до около 23-25% (при средно за страната 19%).
Понастоящем около 14% от активните шофьори у нас признават, че са им отнемани контролни точки и разполагат с по-малко от пълния набор точки (39 при шофьори с достатъчно стаж зад воланата и 27 при т.нар. млади шофьори). Най-висок дял шофьори наказвани с намаляване на броя на контролните точки регистрираме сред мъжете, представителите на възрастовата група 26-40 години, както и т.нар. модерни българи.
Още от статията на „Класа"
"Връщат до 4 бона за стара кола", съобщава „Стандарт"
Около 2300 са подадените до момента заявления в митниците за възстановяване на надплатен акциз за стари автомобили. Това сочи статистиката на Агенция "Митници", предоставена на "Стандарт". Всеки, който е внесъл стар автомобил от ЕС в периода от 1 януари 2007 до 31 декември 2009 г. с мощност над 160 коня, може да поиска от държавата да му върне платения в повече акциз. Документите за това трябва да се подадат до края на юни. Подадените досега молби са най-много в столичната митница - 1383 броя, следвана от митницата в Пловдив с 399 бр., Варна - 293, и Бургас - 223 бр. Възстановеният до момента акциз по 562 искания е общо 2 197 689 лв. Между 3000 и 4000 лв. е средната сума, която получават собствениците, внесли стар мощен автомобил през първите три години от членството ни в ЕС. До връщането на сумите се стигна, след като съдът на ЕС в Люксембург реши, че акцизът за стар автомобил не може да бъде по-голям, отколкото за нов. Сега държавата възстановява платения в повече налог. Общо размерът на акциза, който ще бъде възстановен на подалите досега заявления, е над 6 млн. лв., пресмятат от Агенция "Митници". В бургаската митница акцизът, който ще се изплати на подалите досега заявления, е 611 982 лв., а във Варна - 890 000 лв., като очакванията са да достигнат 3,4 млн. лв. до изтичането на крайния срок.
Още от статията на „Стандарт"
"Брюксел ще храни бедните българи със спагети и сарми", съобщава „Сега"
Европейският съюз за четвърти пореден път ще раздаде храни на бедните българи. Лозови сарми, спагети, обикновени вафли, гриз, ориз, брашно и царевично нишесте ще има за 205 000 социално слаби у нас. Кампанията се провежда съвместно с Българския червен кръст.
От фонд "Земеделие" уточняват, че храни ще има за хората, които през изминалата зима са получили помощ за отопление. За първи път обаче фирмите няма да получат пари, а ще им се плати в натура. Така например доставчикът на сармите ще вземе като възнаграждение 3586 тона жито и 36 772 т ечемик, които се намират в складовете на европейската интервенционна агенция в България. Фирмата, която ще докара спагетите, ще получи в замяна 9302 т ечемик от запасите на ЕС в складовете в Словакия и т.н.
Още от статията на „Сега"
„Цените на житото и олиото обърнаха посока надолу", съобщава „Монитор"
Цените на пшеницата продължават да падат, а едновременно с това надолу тръгна и стойността на олиото. През изтеклата седмица се наблюдава успокояване на пазара на хранителните стоки. Това става ясно от данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, публикувани на сайта й.
Поевтиняването на житото е международна тенденция. Основна причина за нея са размириците в северноафриканските страни - Египет, Либия и Тунис, съобщава investor.bg. Една трета от световния износ се насочва към тези държави, но в момента там не се правят покупки заради размириците. Лек спад при цената на олиото отчитат експертите на ДКСБТ. Мазната стока се предлага на едро по 2,81 лв. на едро. В същото време цената на брашното се стабилизира около един лев. Своята равновесна точка търси и продажната стойност на захарта, като е отчетено минимално увеличение от 0,5-1% спрямо предходната седмица.
Цената на картофите обаче мина психологическата цена от 1 лев за кило на едро, при този зеленчук е отчетено поскъпване с 2 на сто за последните седем дни. Доматите поевтиняват с 4,5 на сто и вече се предлагат по 2,13 лв. за кило. Цената на краставиците обаче се качва с 2,2% до 2,81 лв./кг. Недостатъчното родно производство е причина страната ни да продължава да разчита на внос от близки и далечни държави. Зелето поскъпва с 6,5 на сто и вече върви по 0,82 лв./кг. Без промяна обаче остават морковите, които на едро се предлагат за малко под левче. Всички цитрусови плодове са поскъпнали, като увеличението е най-голямо при портокалите - с 3,6 на сто. Над 2% е увеличението и при кивито и бананите.
Още от статията на „Монитор"
„Отказът от реформи на практика задържа доходите ниски", казва в интервю за „Дневник" Кристофор Павлов, главен икономист на Уникредит Булбанк
Какви са очакванията ви за икономиката на България през 2011 г.? При приемането на бюджет 2011 нямаше как да се отчетат сегашните проблеми в глобален мащаб.
- В момента процесът на възстановяване продължава да бъде движен най-вече от външни за българската икономика фактори. Възстановяването на вътрешното търсене е в началната си фаза и все още е много крехко.
Темповете на растеж на БВП са под стойностите, необходими, за да се предизвика повишаване на доходите и заетостта. Високите нива на дълг в корпоративния сектор, макар и да представляват явление, изолирано едва в няколко отрасъла на икономиката, продължават да тежат на скоростта, с която възстановяването протича.
Абсорбирането на загубите в портфейлите на банките, резултат от спада в реалната икономика, още не е завършило и продължава да тежи на скоростта, с която ръстът на кредита се нормализира. Конвенционалните опции за ускоряване на растежа, свързани с провежданата фискална и парична политика, или са изчерпани, или имат много свито поле за маневри.
Според мен в този контекст не съществува бързо решение на проблемите, пред които стои българската икономика. Това, което трябва да се направи, е да се ускорят реформите, имащи за цел подобряване на конкурентоспособността, за да се създадат предпоставки за повече инвестиции, които да доведат до повече работни места и ръст на доходите.
Какво трябва да направи бизнесът, за да стане по-конкурентен, освен да поставя основателни искания към държавата. Не смятате ли, че голяма част от предприемачите не са свикнали сами истински да се конкурират?
- Ако намеквате, че в годините на прехода много предприемачи натрупаха пари от връзките си с политическия елит и че това прави трудна средата за правене на бизнес за всички останали, които искат да играят честно и почтено, аз съм готов да се съглася. Нещо подобно се случва и със секторите, които привличат много пари от черната икономика.
Представете си, ако имате малък хотел и трябва да се конкурирате с предприемачи, които просто не се интересуват от това точно колко печелят или губят, тъй като парите им са дошли от контрабанда с цигари или измами с ДДС например. В такава ситуация, независимо от това, че предлагате по-конкурентен продукт, няма как да изместите такъв играч от пазара просто защото за него пазарната логика не важи.
Всичко това още веднъж подчертава ангажимента на държавата да създаде среда и да регулира пазара по начин, който ще позволи той (пазарът) да играе успешно преразпределителната си функция, като насочва съществуващите ресурси по най-ефективен начин.
Как може да се реагира в сегашната ситуация - от една страна, увеличаващи се цени на горивата и бунтове в арабския свят, а, от друга - устойчиво покачващи се цени на основни храни в световен мащаб? И двата фактора не зависят от нас, но заплашват икономиката ни.
- Бунтовете в арабския свят ще повлияят на поведението на страните - износителки на петрол, в две посоки. Те ще започнат да харчат по-голяма част от приходите от петрол, защото ще има по-силен натиск това да се направи сега.
Това, разбира се, ще има положителен ефект за световната икономика поне в краткосрочен план и следователно ще даде възможности за повече експорт за арабския свят. При това повече експорт на потребителски стоки, а не на оръжие, където възможностите на България са малки.
На второ място, ще бъдем сведели на по-голям натиск да се инвестира повече в самите арабски икономики. Това е по-скоро отрицателно за България, тъй като капиталовите потоци от богатите на петрол страни към развиващите се пазари ще се редуцират. Ефектът за България се смекчава обаче от факта, че арабските страни традиционно нямат голяма роля като източник на преки чужди инвестиции.
По-високите цени на основните стоки са опасни за световната икономика, тъй като водят до преразпределение на доходи от страните вносителки към тези, които ги произвеждат и изнасят.
Проблемът е в това, че възстановяването в страните - консуматорки на основни стоки, е все още крехко и по-високите цени могат да ги тласнат обратно към рецесия. Затова възстановяването на световната икономика се нуждае от по-ниски цени на основните стоки, включително и на горивата.
Това се осъзнава от всички, въпросът е дали ще се стигне до поведение, наподобяващо кооперативна игра, или опитите за координация и сътрудничество ще се провалят и ще имаме по-лош общ резултат. Ситуацията не е нова за световната икономика, но това, както историята ни показва, не е гаранция за благоприятен изход.
Още от интервюто на „Дневник"
"Инвестициите в железопътния сектор тази година са прецедент", казва в интервю за „Класа" Камен Кичев, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Г-н Кичев, планираната стачка в железниците беше отложена, след като беше постигнато споразумение със синдикатите. Какво точно се разбрахте?
- С председателите на двата синдиката подписахме меморандум за разбирателство и за подкрепа на реформата в железопътния сектор. Основните параметри са свързани с приоритетните съкращения. Разбрахме се, че персоналът ще се намалява чрез пенсиониране и естествено текучество, а на мястото на напусналите хора няма да се назначават нови. Неслучайно под този меморандум стои и подписът на министър Тотю Младенов, защото чрез Агенцията по заетостта и с помощта на европейските програми част от персонала ще бъде преквалифициран. Постигнахме съгласие също за ваучерите за храна, за допълнителните социални придобивки, които имат железничарите, разбрахме се какво ще стане с неизплатените суми, направени бяха планове за изплащането им и т. н. Но според мен най-важното е, че социалните партньори подкрепят реформата, която е крайно необходима и без която железниците няма да могат да продължат да съществуват.
От стачните комитети имаха и не чисто синдикални искания, например пожелаха да видят какви инвестиции ще се правят. Как ги убедихте, че ще има средства за обновяване в системата?
- Два пъти повече от синдикатите искам да има инвестиции в железниците, за да е много по-добра услугата. Числата говорят сами по себе си, инвестициите тази година са прецедент. Над 140 млн. лв. е първият транш от заема на Световната банка и тези пари ще влязат в БДЖ като увеличение на капитала, т. е. превозвачът няма да ги връща. До голяма степен това е разликата с всичко, което се е случвало досега. Отделно държавата дава 170 млн. лв. субсидия. Планирани са също и 20 млн. лв. за нов подвижен състав и вече е подписан договорът за покупка на 30 чисто нови спални вагона. Има средства и за ремонт на повече от 100 вагона. За 2011 г. се отделят около 327 млн. лв. за изграждане и рехабилитация на жп инфраструктурата. Само държавната субсидия е 130 млн. лв. След като се написаха цифрите и се показа за какви средства става дума, по-нататък разговорът със синдикатите не беше труден.
Преди дни споменахте, че се забелязва повишаване на превозите, очертава ли се ясно тази тенденция?
- Има категоричен ръст на товарните превози с железница през януари в сравнение със същия период на 2010 г. Това е сигурен сигнал, че икономиката се развива. Сега не спирам да говоря на железничарите, че заради поскъпването на горивата, те имат много голям шанс да привлекат товари от автомобилния транспорт.
Още от интервюто на „Класа"