Всички транзитните товари по море заобикалят нашите пристанища, дори голяма част от контейнерния ни оборот се обслужва от Солун, Констанца, но не и от Варна, Бургас. Това е основният извод от предпроектното проучване на транспортните връзки на българските пристанища с хинтерланда и региона на Черно море по проекта WATERMODE, който беше представен вчера на форум в грандхотел „Димят", пише в. „Черно море".

Това е втората национална среща по тази международна програма, заяви за „Черно море" Анна Натова, директор на дирекция „Европейски съюз, международни отношения и проекти" и ръководител на екипа на ИА „Морска администрация" - партньор по WATERMODE. В рамките на проекта ще бъде разработена виртуална карта на всички логистични центрове в Югоизточна Европа и на отделните страни. България участва с 12 такива центрове от общо 286 в региона, обясни Анна Натова.

Обичаме да се изтъкваме като кръстопът на Балканите, но това важи само за сушата, но не и за водните пътища, заяви Естислав Площаков, главен инспектор в ИА „Морска администрация" и координатор на един от работните пакети на проекта. Анализът показвал, че капацитетът на пристанищната ни инфраструктура е достатъчна за следващите 5 - 10 г. Само във Варна той бил запълнен над 60%, докато в останалите пристанища достигали едва до 30 - 40%.

Проблемът бил в модернизацията на портовете, за да отговорят на нуждите на съвременните интермодални превози. Едно от предложенията, което ще залегне в проекта WATERMODE, е развитието на варненския фериботен комплекс. Това е най-голямото фериботно съоръжение в Европа с най-дългата линия в света, но не се използва ефективно, констатира работният екип. Залага се и на ро- ро терминала, изграждането на дълбоководния терминал, без който е немислимо пренасочването на транзитни товари към порт Варна.

Нужна е адекватна политика и по отношение на транспортната схема на страната. Засега републиканската инфраструктура се развива приоритетно към Турция и Гърция, което стимулира интермодалните връзки с техните пристанища. В същото време се пренебрегва посоката изток - запад и особено линиите Варна - Бургас, Варна - София, жп линията Варна - Русе, категорични бяха участниците във форума.