В България все още има 3 телекома и десетки доставчици на интернет и телевизия, но, когато става въпрос за т.нар пасивна инфраструктура - шахтите, по които тези компании трябва да прекарат кабелите си до клиентите, пазарът е без ефективна конкуренция и значително въздействие има само един играч - Vivacom. Това е заключението на анализ на Комисията за регулиране на съобщенията, който тя публикува за обществено обсъждане.

По закон в населените места с над 10 000 жители у нас трасетата не могат да се разполагат въздушно, а т.нар канална мрежа е в голямата си част построена по времето на БТК и, съответно, наследена от Vivacom. През миналата година телекомът вече имаше сблъсък с регулатора, след като не получи разрешение да повиши сериозно цената за достъп до шахтите.

КРС не позволи на Vivacom да увеличи цените за достъп до шахтите си

КРС не позволи на Vivacom да увеличи цените за достъп до шахтите си

Това е още един фронт в конфликта в телеком сектора

В анализа си от КРС отбелязват, че "историческото предприятие" вече е направило разходи за каналната мрежа и може да я разширява по-бързо, по-евтино и с по-малък риск в сравнение с конкурентите си. Именно заради мащаба на необходимите инвестиции в подобни проекти "КРС счита, че е много малка вероятността за развитие на потенциална конкуренция на пазара на едро на достъп до пасивна (физическа) инфраструктура".

Така останалите на телеком пазара се налага да закупуват достъп. Сред тях според регулатора достатъчна пазарна сила притежава само A1 България, но и телекомът не е в позиция да упражнява натиск върху Vivacom, "тъй като не е налице алтернативна на ползваната към момента услуга".

Vivacom за решението на КРС: Безпрецедентна намеса на регулатора

Vivacom за решението на КРС: Безпрецедентна намеса на регулатора

Преди дни комисията не позволи на телекома да увеличи цените за достъп до пасивната си подземна инфраструктура

На този фон наследникът на БТК е "изцяло вертикално интегрирано" предприятие, което "би имало стимул да определи цени и условия за достъп до услугите си на едро, които да са в ущърб на своите клиенти (т.е. другите телекоми и доставчици - б.р.), с които се конкурира на пазарите надолу по веригата".

Затова и според КРС има основания на Vivacom да се наложи поне едно от разписаните в Закона за електронните съобщения задължения - за достъп до инфраструктурата, за прозрачност, за равнопоставеност и т.н.