Спешни мерки за подобряване на сигурността в железниците разпореди министърът на транспорта Николина Ангелкова. Това стана днес на съвет по безопасността в ЖП транспорта, след който бе даден брифинг за медиите.

Припомняме, че в миналия четвъртък на на жп прелеза в кв Обеля при пресичане лек автомобил бе ударен от локомотив при което един човек загина, а друг беше ранен. Ангелкова заяви, че последните данни показват, че пряко отговорен за инцидента е ръководителят движение в гара Волуяк.

Той не е подал сигнал до прелезопазачът на съоръжението в кв. Обеля, че трябва да спусне бариерите, малко след като преди това минал бързият влак за Банкя. На конкретен въпрос Ангелкова уточни че бариерите по време на инцидента не са били пуснати и че сигнализацията е показвала, че може да се премине през съоръжението.

Все още предстои да се изяснят конкретните причини за допуснатата грешка, която доведе до шестата смърт за тази година на прелезите.
По отношение на мерките, които трябва да бъдат предприети занапред Ангелкова заяви, че те са краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. До този петък ръководителите на Национална компания Железопътна инфраструктура, Холдинг БДЖ, БДЖ Пътнически превози и БДЖ Товарни превози трябва да представят план за действие.

В НКЖИ планът за действие трябва да включва програма за обучение на над 400 души в това да могат да работят със специализираната техника за сигнализация и комуникация между гарите и машинистите. Това става чрез двете звена - Автоматична локомотивна сигнализация(АЛС) и Влаковите диспечерски радиовръзки(ВДВР). В момента в АЛС трябва да има обучени 450 души, а са 303 в ВДВР трябва да има 380 обучени специалисти а в момента са 132.

В БДЖ мерките включват подобряване условията на работа на машинистите. Ангелкова заяви, че в някои от локомотивите липсва необходимата апаратура за взаимовръзка със НКЖИ. Освен това климатичните системи и седалките в кабините на машинистите трябва да бъдат изцяло подменен там където те не отговарят на изискванията. За целта БДЖ трябва да задели 1.5 млн. лв.

Тази програма за ремонт е била предвидена в двете компании но по незнайни причини не се е случвала, като в тази връзка са уволнени лицата в Пътнически превози и БДЖ Товарни превози отговарящи пряко за локомотивите, както и ръководителите на отделите за човешки ресурси. Ако до петък не бъде представена цялостна програма за осъществяване на предписаните мерки транспортният министър заяви, че ще уволни директорите на пътническото и товарното поделения на БДЖ.