"Зората на Одисей" изгря над Либия", е водещото заглавие от първата страница на „Сега"
90 души загинаха, а 150 бяха ранени през първите 24 часа от началото на операция "Зората на Одисей". Коалиция от пет държави - САЩ, Франция, Великобритания, Канада и Италия, изстреля 112 ракети "Томахоук" по 22 цели в Либия. Муамар Кадафи реши да се брани, като въоръжи 1 млн. свои сънародници. България няма да се включи във военните действия.
Коалиционните сили планират операцията да премине през три етапа. Първият завърши вчера с удари по противовъздушната отбрана на Джамахирията. Следват атаки срещу бази на военновъздушните сили и резиденцията на либийския лидер Муамар Кадафи, а накрая ще бъдат ударени други обекти на армията. Председателят на Съвета на началник-щабовете на въоръжените сили на САЩ адм. Майкъл Мълън заяви, че коалиционните сили вече са успели да установят над Либия зона, забранена за полети. Той посочи, че военната операция няма за цел свалянето на Кадафи. Великобритания обаче не изключи възможността за предприемане на сухопътна операция срещу режима на либийския лидер Муамар Кадафи. 5-те западни държави нямат общо командване, съобщи АФП.
Междувременно силите на диктатора спряха офанзивата си срещу Бенгази, но навлязоха с танкове в центъра на западния град Мисрата, където се водят тежки сражения и се съобщава за голям брой загинали.
Още от статията на „Сега"
„500 българи заклещени в джамахирията", съобщава от първата си страница „Монитор"
Минимум 200 българи, живеещи в Триполи и Бенгази, се озоваха в капан след старта на съюзническата военна операция с кодово име „Зората на Одисей", която предприеха в събота САЩ и няколко европейски държави срещу режима на либийския лидер Муамар Кадафи. Външният министър Николай Младенов заяви пред „Монитор", че освен тях вероятно има още около 300 нашенци, които не са се регистрирали в посолството ни в Триполи. Оказва се, че общият брой на сънародниците ни, които все още се намират в Либия, възлиза на около 500 души.
От МВнР съобщиха, че евакуацията вече е невъзможна, тъй като небето на джамахирията, което кръстосват съюзническите изтребители, е затворено. Струпаните край бреговете на Либия кораби и подводници са наложили морска обсада, а извеждането на сънародниците ни от страната по суша би било твърде рисковано, уточниха от Външно. Посолството ни в Триполи обаче продължава да функционира, увери говорителят на ведомството Весела Чернева. Тя добави, че през последното денонощие никой от сънародниците ни не се е обръщал за помощ към мисията. От там поддържат постоянна връзка с половината от тях и на този етап нямат информация за пострадали.
В Либия има около 200 българи, които са регистрирани към посолството, но имаме причини да вярваме, че има повече хора, коментира по-рано през деня дипломат номер 1 Николай Младенов, който е в постоянна връзка с представителството ни в Триполи. Той увери, че страната ни има готовност да евакуира дипломатите от мисията ни при влошаване на ситуацията. Младенов препоръча на сънародниците ни да не мърдат от домовете си и да не се опитват да напускат страната по суша.
Още от статията на „Монитор"
„Юзди на бензина", четем от първата страница на „Стандарт"
Слагат юзди на цените на горивата. Бензин и дизел няма да поскъпват през следващия месец. Ще преговарям с шефа на ЛУКойл България Валентин Златев във вторник, обяви премиерът Бойко Борисов пред bTV.
Той смъмри икономическия министър Трайчо Трайков за изказванията му, че в другите държави имат по-ниски цени, защото купуват по-евтино от рафинериите си. Това е необосновано, отсече премиерът. Трима министри ще умуват два дни за още мерки за сваляне на цените.
Най-вероятно ще отпадне акцизът на биодизела. Кабинетът ще предложи да се направят отделни колонки за това гориво. Държавата ще поеме и половината от задължителните запаси, които петролните компании сега държат на склад.
Още по темата от „Стандарт"
„Туристическият бранш очаква по-силен летен сезон", съобщава от първата си страница „Дневник"
По-засилен интерес към българските морски курорти, увеличени ранни записвания, очаквания за по-добър сезон. Такива са нагласите на туристическия сектор след приключването на трите най-големи международни борси преди началото на лятото - ITB в Берлин, както и MITT и Intourmarket в Москва. Засега се отчита увеличение на записванията от всички пазари без Великобритания, като основната причина е раздвижването на икономиките в тези страни.
Освен външните фактори туроператорите казват, че по-позитивната прогноза е и заради добрата ценова политика на хотелиерите. Засега най-големи ръстове се регистрират при туристите от Германия и Русия, както и част от централноевропейските държави. По-добри са и прогнозите за скандинавските страни, казват туроператори. След две трудни години за туристическия бранш консултантите са на мнение, че през тази година повечето граждани на западноевропейските държави и на Русия ще започнат отново пътувания зад граница. Ситуацията в арабските страни обаче ще размести интереса им, като големият печеливш от проблемите в Египет и Тунис се очертава да бъде Турция, макар че се очаква двете африкански държави да възстановят част от туристическия поток.
Засилен интерес има и към испанските курорти, ръст регистрират още Гърция, Кипър и Хърватия. По данни на консултантската компания GfK през тази година германските туристи, които са и най-пътуващата нация в света, ще увеличат почивките в чужбина, като за момента има 18% ръст на резервациите.
Още от статията на „Дневник"
„Ройтерс: Петролът скача драстично заради военната операция в Либия", съобщава от първата си страница „Класа"
Стартиралата война срещу Либия ще повиши шоково цената на петрола през идната седмица, прогнозира Ройтерс в свой анализ. Според агенцията случващото се в джамахирията ще вземе превес над спекулациите, че заради земетресението в Япония и затягането на паричната политика в Китай ще има спад в стойността на суровината.
Анализаторите очакват цената на петрола сорт Брент днес да се покачи до 119,79 долара, което е най-високото ниво от февруари, спрямо 113,93 долара за барел от петъчната търговия. Американският суров петрол пък ще поскъпне с над 4%, сочат прогнозите.
Според Джонатан Барат, управляващ директор на Commodity Broking Services, „Близкият изток и Северна Африка са буре с барут, вързано с бавно горящ фитил." Атаката срещу Либия, проблемите в Бахрейн, които предизвикват напрежение в Саудитска Арабия и Иран, биха могли да предизвикат взрив, коментира той. По думите му най-важното е как Саудитска Арабия и Иран играят. Ако нещата се влошават, ще видите надмощието на Близкия изток много бързо. Подобен взрив ще повиши цените на суровините до рекордни стойности.
Напрежението в региона, което започна от Тунис и се разпространи в Египет, Йемен, Бахрейн и Либия, помогна цената на петрола да се покачи с 20% от началото на годината. Сорт Брент докосна 120 долара за барел, което го доближи до рекорда от почти 150 долара за барел, достигнат в средата на 2008 г. Само през март петролът Брент се е покачил с над 2% въпреки очакваното по-слабо търсене след земетресението в Япония.
Ръководителят на държавната либийска петролна компания National Oil Corp. Шокри Ганем пък заяви, че добивът в страната след ударите е вече под 400 хил. барела дневно при капацитет от 1,6 млн. барела, предаде „Блумбърг". Той изрази притеснение, че нежеланието на западните фирми да работят в страната може изцяло да спре добива. Според него това ще доведе до физически дефицит на суровината, тъй като Саудитска Арабия няма да успее да покрие изцяло недостига.
Още от статията на „Класа"
„Кабинетът замразява цените на горивата", информира „Сега"
Кабинетът "Борисов" се готви да замрази цените на бензина и дизела за 1 месец. Основната причина за крайното решение е войната в Либия, която ще доведе до повишаване на цената на петрола. Това стана ясно от изказване на премиера Бойко Борисов пред бТВ вчера. Решение за мораториума се очаква във вторник.
През уикенда пък се разбра, че държавата се готви да свали цената на дизела между 7 и 10 стотинки за литър като премахне изцяло биосъставката от него. Новината обяви финансовият министър Симеон Дянков през уикенда пред Дарик радио.
"В дизела в момента има биокомпонент, който го оскъпява и той или може да отпадне като цяло, което е възможно по европейски директиви, или по някакъв начин акцизът само върху тази част да се промени", обясни Дянков. Крайното решение ще бъде взето във вторник. България обаче има ангажимент от ЕС да намали с 10% до 2020 г. вредните емисии на въглероден диоксид, идващ от транспорта.
За премахването на биосъставката от седмици насам подгряват и превозвачи. "Тя е значително по-скъпа от обикновения дизел и допълнително повишава цената", коментира преди ден търговският директор на "Ромпетрол" Станимир Смилков. От Асоциацията на зърнопроизводителите обаче твърдят, че литър дизел с биосъставка излиза по-скъп с 3 ст. и то само поради факта, че самите рафинерии и дистрибутори оскъпяват производството.
Още от статията на „Сега"
"Икономисти: 2010-а беше загубена година за икономиката", съобщава „Дневник"
Държавата няма възможности да влияе на инфлацията, а непазарни мерки за поддържане на ниски цени ще се окажат дори по-вредни. Вместо това правителството може да започне реформи в законодателството и в държавните структури, които да повишат конкуренцията и в дългосрочен план да гарантират по-умерен ръст на цените.
Около това мнение се обединиха икономистите от коментарната група "Макроуоч". Звеното, което на всеки 4 месеца представя свои анализи по икономическото развитие на страната, включва Георги Ангелов, Георги Ганев, Георги Прохаски, Георги Стойчев, Димитър Чобанов и Лъчезар Богданов.
2010-а година беше загубена за българската икономика, растежът от 0.2% е в рамките на статистическата грешка, каза Георги Ангелов (институт "Отворено общество"). Като основни недостатъци той посочи липсата на реформи и тоталния отказ от приватизация. Според Ангелов най-важното дългосрочно предизвикателство пред страната, както и пред Румъния е да се справят с бедността.
Експертите обаче останаха на различни позиции дали инфлацията ще продължи да расте, или този път заради свитото потребление темпът й ще е по-бавен в сравнение с предишни ценови шокове. Георги Ганев (Център за либерални стратегии) заяви, че инфлацията не е повсеместна и се дължи на временен шок в предлагането на определени стоки. За разлика от 2007 и 2008 г. сега домакинствата се въздържат от потребление, тъй като доходите им не растат по-бързо от цените. Ганев разкритикува призивите на бивши управляващи за държавна намеса в ценообразуването.
"Намесата на държавата винаги е водила до още по-големи дисбаланси, затова не мога да си обясня как хора с управленски опит сега призовават за действия, които те самите не са си позволявали да предприемат", заяви той. Ганев визира изявления на бившия премиер Иван Костов (ДСБ) и на бившия министър Румен Овчаров (БСП).
Още от статията на „Дневник"
„Цените за полет с наши самолети без поскъпване", информира „Монитор"
Цените за полети със самолетите на български авиокомпании няма да се вдигат засега въпреки скока в цените на горивата, защото конкуренцията между превозвачите е ожесточена и поскъпването на тарифите на редовните превозвачи няма да повиши приходите им. Това заяви изпълнителният директор на националния превозвач „България ер" по време на годишната среща на Асоциацията на българските авиопревозвачи (АБА). Превозвачите отбелязаха, че в същото време се покачват цените на нискотарифните авиокомпании, тъй като те работят с много нисък марж на печалба и зависят пряко от затоварването на всяка машина. По някои дестинации офертите на евтините компании често надхвърлят тези на редовните превозвачи за един и същ период на пътуване, показват справки от сайтовете им.
За 2010 г. общият брой на пътниците, летели по международни линии, е нараснал със 7 на сто и от 3,3 млн. за 2009 г. е достигнал до 3,53 млн. за 2010 г. Делът на българските превозвачи обаче спада с 1,5 на сто. На практика е задържано нивото от миналата година, като роля за спада в общия брой на пътниците е изиграло изригването на исландския вулкан.
От асоциацията определят годината като трудна, но успешна за родната авиация. Ако догодина бъде въведено ниво 3Б за кацане при намалена видимост, това ще гарантира изпълнение на 90% от полетите, дори при традиционните зимни мъгли на летището, каза председателят на АБА Светослав Станулов.
Общият брой на превозените от чужди авиокомпании пътници за 2010 г. възлиза на 2,8 млн. или 79 на сто дял и това е ръст спрямо 2009 г. с 9%.
Още от статията на „Монитор"
"Фермери сменят картофите с маслини", разкрива „Стандарт"
Температурите в България ще се повишат с над 5 градуса, а валежите ще намалеят с над 15% до 2035 г. Това предвижда песимистичният сценарий за климатичните промени и валежите в анализ за бъдещите нужди от вода в страната, поръчан от екоминистерството. На базата на 9 анализа за водния сектор ще се развие Националната водна стратегия. Ако средните температури в страната се повишат значително, ще можем да садим маслини вместо картофи, коментираха фермери. Морските курорти пък ще се радват на по-дълъг сезон, а температурите в София ще са като в Солун.
Реалистичният сценарий за климата в страната обаче предвижда до 2021 г. температурата на въздуха да се повиши само с 1-1,5 градуса над нормите за 1961-1990 г., а валежите да паднат с 4-7%. След това до 2035 г. се очаква валежите да паднат до 9-14% под нормата, а затоплянето да бъде между 2,3 и 2,7 градуса. Уязвимите за вода зони обхващат все по-големи територии, сред тях са Софийското поле и Тракийската низина, голяма част от Черноморието, струмските общини, крайдунавският район от Лом до Свищов, Югоизточна България и т.н. В условието на климатични промени основен риск за управлението на водния сектор е неговата нереформираност, заяви Асен Личев, шеф на Дирекция "Води" в Министерството на околната среда и водите. Затова се предлагат три варианта за управление на водния сектор.
Още от статията на „Стандарт"
"С 20% ръст от началото на годината БФБ върви към стабилизиране", казва в интервю за „Класа" Иван Такев, изпълнителен директор на "БФБ-София" АД
Г-н Такев, след разпродажбите по световните пазари заради ситуацията в Япония индексите на родната борса претърпяха понижения. Какви са вашите очаквания за развитието на световния и родния капиталов пазар в следващите месеци и от кои фактори ще зависят движенията на индексите?
- Наистина в момента, в който световните индекси отбелязаха едни от най-големите дневни спадове, индикаторът на „Българска фондова борса - София" АД Sofix спадна с малко над 2%. Естествено може да се търси някакъв паралел между събитията в Япония и случващото се на нашия пазар само че понижението у нас според мен по-скоро беше инцидентно. Големият спад на индексите беше предизвикан от много разпродажби от страна на някои големи хедж-фондове, но такива в България нямат инвестиции. Определено, ако някой е тръгнал да разпродава след събитията в Япония, той по-скоро е бил местен инвеститор, който се е подплашил.
Относно нашия капиталов пазар се надявам положителният старт от началото на годината да се запази и към края на 2011 г. Свидетели сме на увеличени обеми, като от началото на годината регистрираме ръстове от 20% въпреки корекцията от последната седмица. Надявам се нарасналият инвеститорски интерес да не се изгуби и това естествено ще рефлектира върху ликвидността на борсата, която ще започне да се стабилизира.
Какви опасности крие инвестирането на чуждите борси в момента и какви са предимствата?
- От една страна, чуждестранните борси не са преки конкуренти на българската, тъй като се търгуват коренно различни компании. От друга страна обаче, ресурсите на инвеститорите са ограничени, тоест една борса може да представи по-благоприятна среда за инвестиции, отколкото местната, но може и да бъде обратното. От тази гледна точка те се явяват и като конкуренти. Общите опасности пред инвеститорите са тези, които касаят и нашата борса - това е рискова инвестиция и в различните пазари нивото може да е по-ниско или по-високо.
БФБ е набелязала 20 компании, които могат да станат публични. В кои сектори са тези дружества и доколко те имат интерес да се покажат на светло?
- Не сме се фокусирали в определени сектори, а в определени компании, които считаме, че биха имали перспектива и въобще има смисъл да говорим с тях за бъдещето им като публично дружество. Секторите са много различни, като сред тях са: търговия, лека промишленост, хранително-вкусова индустрия, химическа промишленост и други. Пак искам да подчертая, че ние не гледаме индустрията, а конкретните компании.
В настоящия момент обаче не бих казал, че някоя компания ще заяви интерес да се листне или поне докато пред нея няма малко повече сигурност от гледна точка на обкръжаващата среда и макроикономическите показатели. Никой от нас не си прави илюзия, че някое от набелязаните дружества ще дойде и просто ще се листне на пазара. Ние искаме да проведем предварителния контакт с тези дружества, да им обясним, че фондовата борса съществува, а не че искаме да се правим на инвестиционни банкери. Разбира се, ще подкрепим инвестиционните среди в по-нататъшни контакти с компаниите.
Още от статията на „Класа"