Някои от тях за опасни за сигурността на движението и състоянието на автомобила. За съжаление грешки от незнание, немарливост или бързане допускат и професионалните монтьори. Експертите на zr.ru съветват за какво да внимавате при смяна на зимните гуми с летни и как да избегнете неприятности.
Забавена смяна на зимните с летни гуми
През пролетта шофьорите не бързат толкова да сменят "обувките" на колата си, както през есента. Тогава, с първия снеговалеж, всички шофьори едновременно се втурват към сервизите. През пролетта няма опашки. Колата се държи на пътя както обикновено и изглежда, че можете да отделите време.
Но има няколко добри причини да не отлагате смяната на обувките. Протекторът на зимните гуми е от мека гумена смес, ето защо те се износват по-бързо, а и са по-несигурни при по-топла пътна настилка.
Допринася за това и ръстът на средните скорости за движение през пролетта и лятото.
Закъснелите със смяната на гумите са застрашени да се сблъскат с автомобил, на който водачът вече си е сменил гумите. При положителни температури спирачната ефективност на зимните гуми е значително по-ниска дори от евтините летни гуми. И ще бъде много разочароващо, когато десет сантиметра не са ви достигнали за безопасно спиране зад колата пред вас.
Източник: БГНЕС
Гумите не са прегледани внимателно
Караме по-бързо през лятото, отколкото през зимата. Следователно целостта на гумите трябва да се третира с необходимото внимание. Ако гумите са без джанти, тогава трябва да ги проверите за вътрешни нехомогенности, драскотини и изпъкнали остри предмети, които може да не са напълно забележими отвън. А когато преглеждате отвън, не забравяйте да прецените височината на протектора - ще има ли достатъчно грайфер за сезона?
Разглеждаме внимателно за по-големи разкъсвания и най-лошото, излезли нишки от стоманена корда. Ако има такива, гумата трябва да се смени. Също така е необходимо да се отстранят камъните и особено стъклените фрагменти от каналите на протектора, режещи протектора до кордата, което води до попадане на влага там.
По какъв начин ги поставяте
Трябва да решите кои гуми да поставите на предната ос и кои - на задната. Препоръчително е поставите най-добрите гуми отпред. Факт е, че не всеки шофьор може да се справи с разкъсване на предното колело при движение с не малка скорост. Затова поставяме най-добрите гуми, както по отношение на състоянието (поправки, срязвания), така и по отношение на остатъчната височина на протектора, отпред.
При покупка на четири нови гуми по едно и също време е добре всеки сезон да ги "въртите" - предните на задната ос, а задните - на предната, за да се поддържа равномерно изтриване на грайфера.
Деформация на праговете
Често в сервизите за смяна гуми работниците, за да спестят време, повдигат колата в средата на прага, така че две колела да се откъснат от земята наведнъж. Ако колата ви е стара и корозията е отслабила каросерията, такова повдигане е противопоказно. Предупредете за това работниците в сервиза, за да не се налага по-късно да се търси кой е виновен за деформацията и какво да правите с нея.
Източник: iStock
Не оглеждате другите детайли на колата
Смяната на гумите е добра причина да оцените техническото състояние на автомобила. В края на краищата, при свалени колела се виждат почти всички компоненти и части на окачването, кормилното управление, спирачната система и задвижванията на колелата.
Проверете внимателно всички изброени системи сами или помолете за това служителя на сервиза (макар и срещу малка такса). Въпреки нашите разбити пътища на окачването и кормилното управление не обръщат много внимание. Но ще бъдете по-сигурни, че спирачните накладки не са износени, частите на каросерията не ръждясват, калниците и калниците не са загубили крепежните си елементи.
Дори течовете на масло или други течности от двигателя или трансмисията могат да се видят по-добре при свалени колела.
Не помните къде са секретните болтове
Ако сте загубили или не знаете къде е ключът за секретните ви болтове, тогава е по-добре да отидете в добър сервиз, за да ги премахнете. При монтажа на гуми могат да възникнат проблеми с развиването на особено упорити секретни гайки (болтове). Рискът монтажниците на гуми да повредят скъпите и красиви алуминиеви джанти е по-висок.
Но това не са всички проблеми, които "секретните" могат да създадат. Не забравяйте, че секретните болтове се разхлабват първи и се затягат последни. И е по-добре да направите това с динамометричен ключ, като спазвате въртящия момент на затягане не по-висок от разрешения за тази кола. Веднага напуснете работилницата, ако видите, че се опитват да развият "тайната" с пневматичен ударен гайковерт, с който може да повредят кодовия елемент.
Източник: iStock
Почистете повърхностите и внимателно с болтовете
Преди да монтирате колелата на колата, трябва да почистите съвпадащите повърхности на диска и главината от замърсяване. Върху главината трябва да се нанесе медна грес. Попадането дори на малки чужди предмети или парчета мръсотия ще доведе до вибрация на колелото - затягането на крепежните елементи може да се разхлаби.
Не забравяйте (ако е необходимо) да инсталирате дистанционни пръстени между главината и централния отвор на диска.
Гайките или болтовете трябва да се поставят внимателно на ръка, за да се избегне повреждането на резбите. След това можете да затегнете по всякакъв начин - от стандартен ключ до пневматичен или електрически гайковерт. Но силно се препоръчва окончателното затягане да се извърши с динамометричен ключ.
Кога да балансираме гумите?
Ако имате един комплект джанти и двата вида гуми, то след всяко смяна колелата със сигурност трябва да бъдат балансирани. Но ако имате два пълни комплекта колела, това можете да си го спестите. Ако колелата не са "биели" миналия сезон (виждате, че няма следи от загуба на балансиращи тежести, гумата не е била спукана), те може да не се балансират. В противен случай ще трябва да се минете през сервиза за балансиране.
Още един полезен съвет
Ако имате само четири джанти и два комплекта гуми, тогава, за да спестите пари, ви съветвам да закупите още един комплект евтини джанти (може би стоманени). На тях е необходимо да се монтират зимни гуми и да се оставят алуминиевите за лятото. Така ще можете значително да спестите от смяна и баланса на гумите, а и от въздейстието върху тях на монтажното устройсто.