В ход, който може да промени световната автомобилна индустрия, италианско-американският гигант Fiat Chrysler Automobiles (FCA) в понеделник изпрати предложение на френския си конкурент Renault за сливане. Обединената група ще се превърне в третия най-голям автомобилен производител с 8,7 милиона автомобила годишно и ще изостава само от Volkswagen и Toyota, пише Deutsche Welle.
Планът предвижда обединен бизнес, като 50% ще са собственост на акционерите на FCA, а останалите 50% - на акционерите в Renault. Новата компания ще има "широко и допълващо се портфолио", което ще ѝ помогне да достигне "пълно покритие на пазара", казват от FCA.
В предложението се посочва още, че сливане ще позволи на двата производителя да намалят разходите с около €5 милиарда годишно. Акциите на групата ще се търгуват в Париж, Ню Йорк и Милано. Сделката може да включва запазване на всички заводи, се казва в съобщението, но нищо не се споменава за броя на служителите. "Ако сливането получи одобрение, раждането на новата компания може да отнеме около година", казва главният изпълнителен директор на FCA Майк Менли в писмо до служителите.
Изучаване "с интерес"
Бордът на Renault посрещна радушно идеята в понеделник и заяви, че е проучи предложението "с интерес". Правителството на Франция, което има около 15% дял в Renault, също изрази подкрепа.
"Правителството подкрепя ... но правилата на сливането трябва да подкрепят икономическото развитие на Renault, както и на служителите", заяви говорител на компанията. "Има много големи компании, гиганти, които са създадени извън Европа, а днес се нуждаем от гиганти, създадени в Европа", допълни още тя.Експерти от индустрията посочват потенциалните синергии между двете компании. Fiat Chrysler е по-силна в Северна Америка и има експертиза в пикапите и SUV моделите.
Renault пък има силно присъствие в Европа и Евразийския регион, включително в страни като Русия и Турция. Но компанията, която продава около 50% от автомобилите си на Стария континент, не присъства на пазари като Северна Америка и Китай.
Fiat Chrysler пък изостава в разработването на електромобили, а сливане с Renault ще ѝ даде достъп до технологиите на френската компания в областта.
Експерти вярват, че консолидацията е нужна за автомобилните компании в следващото десетилетие, което ще е трудно за сектора. Новите технологии - електромобилите и автономното шофиране - ще променят изцяло начина, по който хората използват автомобилите и традиционните компании се изправят пред все по-голяма конкуренция от технологичните гиганти, които навлизат в сектора.
Проблеми в алианса
Офертата на Fiat Chrysler идва в ключов момент за двете компании. Самата Renault е в алианс с японския производител Nissan от 1999. Експерти посочват, че Карлос Гон, който днес е в ареста, е бил ключов за запазване на алианса, в който от 2017 г. влиза и Mitsubishi. Именно несигурното бъдеще на Гон носи и такова за обединението. Отношенията между двата основни партньора се охладиха и е нормално за Renault да търси начин да хеджира риска, смятат експерти.