От автобусите, задвижвани с водород, до схемите за споделяне на велосипеди и електрическите таксита, начинът, по който се придвижваме в градовете, бързо се развива.
Многобройните технологични разработки означават, че потенциалното масово използване на автономни автомобили вече не е част от научната фантастика.
Властите в шведския град Гьотеборг са наясно с това и се опитват да го превърнат в благоприятна среда за самоуправляващи се коли.
"Като специалисти по градско планиране осъзнахме, че по света се залага изключително много на новата технология за автономни превозни средства", каза пред CNBC Моника Винсентсон, урбанист в Органа за градско планиране на Гьотеборг.
По думите й все още няма "значително сътрудничество" между производителите на автомобили и експертите по градско развитие. "За да могат автономните превозни средства да работят добре, ние задължително трябва да работим заедно", твърди тя.
Пускането на автономни коли в Гьотеборг е предизвикателство, тъй като градът е вторият най-голям в Швеция и петият по големина в скандинавските държави. Жителите на Гьотеборг и околностите му са над 1 милион души.
Източник: iStock
Автономните превозни средства ще са предизвикателство за Гьотеборг
Винсентсон е с позитивна нагласа за ефекта, който автономните коли ще имат в града. "Смятаме, че ползите за града ще бъдат по-безопасен и сигурен транспорт, а трафикът ще бъде по-равномерен, гладък и ефективен", заяви експертът.
Въпреки това някои квартали имат опасения относно безопасността на автономните превозни средства - въпрос, на който Винсентсон иска да се обърне внимание.
"Безопасността както за пешеходците, така и за пътниците е важна и е необходимо цялостно тестване на технологията. Ще продължим да имаме правила за движение по пътищата за превозни средства и пешеходци", обясни тя.
А какво ще е бъдещето на електрическите коли? "Мисля, че се намираме в повратен момент за електрическите автомобили, като през следващите 2-3 години ще видим да се използват доста голямо количество батерии, което ще ги направи много по-евтини", казва Малкълм МакКълък, доцент по инженерство в Университета в Оксфорд.
Ученият е оптимист по въпроса за успешното интегриране на автономните автомобили в улиците на старите градове. "Мисля, че всъщност могат да се впишат много добре, автоматичните превозни средства са наистина добри във възприемането на обкръжаващата ги среда и старите сгради", заяви пред CNBC МакКълък.
Истинското предизвикателство ще бъде как автономните превозни средства взаимодействат с останалите участници в движението - мотоциклети, велосипеди и пешеходци.
"Тъй като често използваме човешките жестове, когато взаимодействаме ... това е тяхното истинско предизвикателство в момента: как да разбират малките знаци и жестове", обясни експертът.