От автобусите, задвижвани с водород, до схемите за споделяне на велосипеди и електрическите таксита, начинът, по който се придвижваме в градовете, бързо се развива.

Многобройните технологични разработки означават, че потенциалното масово използване на автономни автомобили вече не е част от научната фантастика.

Властите в шведския град Гьотеборг са наясно с това и се опитват да го превърнат в благоприятна среда за самоуправляващи се коли.

Япония пуска система от коли без шофьори до 2020 година

Водеща световна икономика пуска система от коли без шофьори до 2020 година

Властите разработват и виртуални електроцентрали

"Като специалисти по градско планиране осъзнахме, че по света се залага изключително много на новата технология за автономни превозни средства", каза пред CNBC Моника Винсентсон, урбанист в Органа за градско планиране на Гьотеборг.

По думите й все още няма "значително сътрудничество" между производителите на автомобили и експертите по градско развитие. "За да могат автономните превозни средства да работят добре, ние задължително трябва да работим заедно", твърди тя.

Пускането на автономни коли в Гьотеборг е предизвикателство, тъй като градът е вторият най-голям в Швеция и петият по големина в скандинавските държави. Жителите на Гьотеборг и околностите му са над 1 милион души.

Автономните превозни средства ще са предизвикателство за Гьотеборг

Източник: iStock

Автономните превозни средства ще са предизвикателство за Гьотеборг

Винсентсон е с позитивна нагласа за ефекта, който автономните коли ще имат в града. "Смятаме, че ползите за града ще бъдат по-безопасен и сигурен транспорт, а трафикът ще бъде по-равномерен, гладък и ефективен", заяви експертът.

Въпреки това някои квартали имат опасения относно безопасността на автономните превозни средства - въпрос, на който Винсентсон иска да се обърне внимание.

"Безопасността както за пешеходците, така и за пътниците е важна и е необходимо цялостно тестване на технологията. Ще продължим да имаме правила за движение по пътищата за превозни средства и пешеходци", обясни тя.

Автономните електромобили ще убият някои от нещата, които мразите и обичате

Автономните електромобили ще убият някои от нещата, които мразите и обичате

Те ще донесат редица промени в живота ни - какви?

А какво ще е бъдещето на електрическите коли? "Мисля, че се намираме в повратен момент за електрическите автомобили, като през следващите 2-3 години ще видим да се използват доста голямо количество батерии, което ще ги направи много по-евтини", казва Малкълм МакКълък, доцент по инженерство в Университета в Оксфорд.

Ученият е оптимист по въпроса за успешното интегриране на автономните автомобили в улиците на старите градове. "Мисля, че всъщност могат да се впишат много добре, автоматичните превозни средства са наистина добри във възприемането на обкръжаващата ги среда и старите сгради", заяви пред CNBC МакКълък.

Volvo започва уникална програма за автономни автомобили в Гьотеборг (ВИДЕО)

Volvo започва уникална програма за автономни автомобили в Гьотеборг (ВИДЕО)

Drive Me започва с SUV модела XC90

Истинското предизвикателство ще бъде как автономните превозни средства взаимодействат с останалите участници в движението - мотоциклети, велосипеди и пешеходци.

"Тъй като често използваме човешките жестове, когато взаимодействаме ... това е тяхното истинско предизвикателство в момента: как да разбират малките знаци и жестове", обясни експертът.