Американският производител на електромобили Tesla отвори още две зарядни станции в България. Доскоро у нас имаше само една — в град Пловдив пред хотел "Империал", собственост на доскорошния кмет Иван Тотев.

От няколко дни две зарядни станции вече работят и в София, като и двете се намират в търговски центрове. Първата е в Paradise Center на бул. "Черни връх". Там могат да се зареждат едновременно шест автомобила. Мощността на т. нар. Supercharger е 250 kW, или 1 600 км/ч заряд в случая на Model 3, най-популярния модел на компанията.

Втората е от типа Destination Charging и се намира в Serdika Center на бул. "Ситняково". Там обаче могат да се зареждат само два автомобила едновременно, а скоростта е далеч по-ниска: едва 11 kW.

Засега не е ясно дали Tesla планира още зарядни станции в България.

По последни данни, в България има общо над 350 зарядни станции за електромобили, съобщи тази сутрин пред Bloomberg TV Bulgaria Илия Левков, председател на националната браншова организация "Индустриален клъстър Електромобили".

"Зарядната инфраструктура се развива доста ускорено в България. Интересът към електромобилите в България се увеличава въпреки малките абсолютни числа, като ръстът не е паднал под 50% ежегодно, а тази година е 60%, което означава, че те са 3 - 4 хиляди, 15 хиляди, заедно с хибридите, число, което ще започва все по-сериозно да влияе върху транспортната система на България. Това, че има различни форми на ползване на електрически превозни средства за мен е доказателство, че тази услуга стана реалност", заяви експертът.

Данните на отдел "Пътна полиция" към Министерство на вътрешните работи към края на първото полугодие на 2021 г. общият брой на електромобилите у нас е 2 408, или 0,085% от общия брой автомобили. Хибридните модели са още около 15 хил.

От електромобилите на Илън Мъск в България са регистрирани общо 196, като повече от половината от тях са сравнително нови — на възраст под пет години. През първото полугодие не е регистрирана нито една.

За първите шест месеца на годината има общо 13 нови електромобила, които вече се движат по пътищата. Седем от тях са Volkswagen, четири Hyundai и два Porsche.

Данните показват още, че през първото полугодие са регистрирани общо 107 496 автомобила в категория М1. От тях 13 203 (или 12,3%) са на възраст до 6 месеца. На възраст до 5 години са 6 001; до 10 години са 13 410, а над 10 години — 74 882 (69,7%).

Продажбите на електромобили свързани със стандарта на живот

Междувременно по-рано тази седмица доклад на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) доказа очевидното: продажбите на електромобили са свързани със стандарта на живот в дадена държава.

През миналата година електромобилите и плъгин хибридите представляват 10,5% от европейския пазар, но в 10 страни членки на ЕС този дял е под 3% — сред тях е и България.

Държавите с общ пазарен дял на електромобилите под 3% имат среден БВП на глава от населението под €17 хил. Нещо повече, казват от ACEA, петте държави в най-нисък дял имат и най-малко зарядни станции.

От друга страна, с пазарен дял над 15% за електромобилите могат да се похвалят само богатите държави в Северна Европа, където средният БВП на глава от населението е над €46 хил.

Top 5: държавите с най-НИСЪК дял на електромобилите + БВП на глава от населението (2020)

  1. Кипър: 0.5% - €23,580
  2. Литва: 1.1% - €17,460
  3. Естония: 1.8 % - €20,440
  4. Хърватия: 1.9% - €12,130
  5. Полша: 1.9% - €13,600

Top 5: държавите с най-ВИСОК дял на електромобилите + БВП на глава от населението (2020)

  1. Швеция: 32.2% - €45,610
  2. Нидерландия: 25.0% - €45,790
  3. Финландия: 18.1% - €42,940
  4. Дания: 16.4% - €53,470
  5. Германия: 13.5% - €40,070