Електрическите автомобили, регистрирани в България, са едва 170 броя, или 0,0047% от общия брой на колите в страната, съобщи БСК, позовавайки се на данни от Индустриален клъстер „Електромобили” (ИКЕМ).
Към октомври 2015 г. в България са регистрирани електрически ЕПС, както следва:
- Мотопеди - 31бр. ; Мотоциклети – 22 бр.; Триколесни – 3 бр. ; Четириколесни – 94 бр. Всичко - 444 бр. или 0.27% от общия брой мотоциклети в България.
- Леки автомобили – 134 бр.; Товарни автомобили – 34 бр. ; Автобуси – 2 бр. Всичко автомобили – 170 бр. или 0.0047% от общия брой автомобили в България.
- Водородни ЕПС към края на 2015г. няма регистрирани в България.
В страната са инсталирани общо около 30 зарядни колонки с CEE, ТИП1 и ТИП2 конектори, работещи с напрежение 220V или 380V и мощност между 3,7 – 22kW. Няма инсталирани зарядни колонки за бърз заряд на трифазен ток с напрежение 380V и мощност над 22 kW.
Водородни електрически превозни средства няма регистрирани в България към края на 2015 г. Няма и изградени зарядни станции за автомобили на водород.
Цените за конверсия от стандартни към електрически автомобили варират от 10 000 до 20 000 лева, уточняват от ИКЕМ. Запитвания за подобна услуга има всеки ден.
Всичко това показва , че изоставаме значително от Европа. Пазарът на електромоби в България на този етап е много малък. Единичните продажби са движени само от PR съображения.
Липсата на платежоспособно търсене, субсидии и зарядна инфраструктура лишава продажбите им от друга мотивация; технологията е млада и навлизането й е възможно само с държавна подкрепа – тя е основният двигател на световното електромобилно потребление в този му ранен етап.