Семейните помощи за деца да се разпределят от учителите, а не от родителите. За това настоя министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, който изнесе доклад на тема "Демография на необразоваността" по време на кръгла маса "Демография и образование", организирана от Софийски университет "Св. Климент Охридски".
Министър Вълчев заяви, че значителна част от необразованите родители са развили култура да живеят на социални помощи, без да им се налага да работят и да се грижат за образованието на децата си.
"Неотпускането на помощи в парична форма не означава лишаване на децата от подкрепа. Редица деца не посещават училище и детска градина поради социални причини, въпреки че родителите им получават семейни помощи за деца. Необходимо е в този случай подпомагането да минава през училището и детската градина като формата на помощта се определя от учителя. Учителят ще насочи помощта към това, от което има нужда детето, докато родителят може да изхарчи средствата за алкохол", заяви Вълчев. По думите му следва политиката на социално и семейно подпомагане да не бъде фокусирана само върху текущата подоходна подкрепа, а към подпомагането на децата.
Той отбеляза и значението на санкциите за родителите, чиито деца не посещават училище. "Такива съществуват в Закона за предучилищното и училищно образование, но за съжаление често не се прилагат напрактика". По думите му общините се въздържат да ги налагат поради месни и политически съображения и с аргумента родителите нямат пари. "Дори да нямат пари, родителите трябва да чувстват неотложността на санкцията", категоричен бе министър Вълчев. Така освен с глобата, родителите трябва да бъдат наказвани и с лишаване от социални права. По думите му, ако един родител осакати детето си физически, то ще му бъде отнето и ще се задейства целият механизъм за защита, включително родителят ще бъде съден, но ако родителят осакати детето си интелектуално - родителят не получава никакви наказания.
По думите на министъра основната причина за непосещаването на училище се оказва не икономическа, а културна и визира отношението на семейството към образованието. Така от разговорите на мултидисциплинарните екипи за пълен обхват на децата в училище ставало ясно, че най-честият отговор на родителите, чиито деца не посещават училище, е че " те не искат".
Просветният министър бе категоричен, че за да се справим със спиралата - необразовани родители раждат повече деца, които също на свой ред раждат необразовани деца ни трябват добри и мотивирани учители, които да образоват децата на необразованите родители.
Доц. Антоанета Христова от Института за изследване на населението и човека при БАН заяви, че всяка българска жена мечтае да има две деца. За да не реализира този си идеал - значи държавата нещо не прави за нея. Така според данни на НСИ в България жените с висше образование във фертилна възраст между 19 и 49 години раждат 1,2 деца, докато жените без образование изобщо раждат - 2,6 деца. Доц. Христова отчете като обща тенденцията за намаляване на раждаемостта. Така средно за Европа за жена във фертилна възраст коефициентът е 1,5 деца, докато у нас сега имаме намаляване на този коефициент, достигащ 1,3 средно за страна. По думите й 85% е броят на населението, самоопределило се към ромския етнос, 80,6% от тях посочват, че страдат от тежки материални лишения и не говорят български език вкъщи.
Като феномен задълбочаващ дезинтеграцията на ромите, доц. Христова изтъкна обособяването на ромски училища. Проблемът на сегрегираните училища водел до задълбаваме разединението и дезинтеграцията. Неграмотните у нас роми са 21,8%, турци са 7,5%, а българите са 0,9 %. От 1990 г. насам 31,9% от образованите българи са напуснали страната, 47,6% са напусналите със средно образование, а 4,8% са с начално.
Така според класацията на индекса на човешкия капитал от 140 държави европейски и извън европейски страни - ние сме на 87-мо място по несходство на уменията, които трябва да притежаваме спрямо необходимостта на работодателите, на 58 място - за потребност от обучение през целия живот. По думите й фокусът на мисленето следва да е словосъчетанието качество на живот. Вицепремиерът Валери Симеонов заяви, че държавата следва да бъде безкомпромисна и да влезе във всяко гето.
Сърбин
на 12.09.2017 в 01:26:00 #4Equinox Първо, циганите не могат да бъдат накарани да учат. В момента, в който ги засърбят половите органи - около 12 годишна възраст, няма сила, която да ги задържи в училище. Започват да се хакват и да правят деца. Това е традиция, кво да правиш... Второ, говориш за кмет на село, дето давал помощи дозирано. Знае ли тоя кмет какво ще преживее, ако под прозореца му се изтъпанчат 20-30 циганки и всички заедно се разкрещят? Всички смо чували крясъци на циганки. По-гадно нещо според мене няма. То направо да подлудееш, ако са повече. Много ще му е трудно на тоя кмет да овладее положението, ако всички дойдат да си искат помощите едновременно. Трето, няма сила, която да откъсне мъжете им от кръчмата. Който е свикнал по цял ден да пие, не вярвам да го откажеш. Просто забрави, че ще заработят съвестно. Само кражби, измами и далавери им се въртят в главите! Едно време, при Тодор живков, държавата им даваше професия със строителните войски. Сега обаче няма такова нещо.
ibl-ibl
на 11.09.2017 в 22:28:10 #3Този министър е с тежък идиотизъм. Всеки знае, че като спонсорираш неправилното поведение ще получиш само повече неправилно поведение. А не му ли минава през комсомолската тиква наум еъобще да се спрат помощите. Да се дава т пари за заплати на учителите и за база. Тогава те сами ще почнат да учат тези, които искат. А останалите - за тях има много работа. Образователен ценз за гласуване и ще почнем полека с правилните хора и стъпки.
Smeh
на 11.09.2017 в 21:25:52 #2Няма нормално решение на този въпрос. Не съм чувал за държава, която се е справила с подобен проблем. Частични решения с много пари има, но не цялостно. С нашия бюджет дори частичното е абсурдно. Има обаче други решения в рамките на закона, но никой няма топки за да ги приложи, защото Европа няма да ги хареса.
Equinox
на 11.09.2017 в 15:50:33 #1Докато на циганите се дават безвъзмездно пари, храни, дърва, въглища и пр.облаги само защото били многодетни и бедни, неграмотността и престъпността при тях ще продължават да растат. Най-правилният подход е - никакви пари, по никакъв повод. Държавата може да подпомага бедните с детски храни и детски дрешки, учебници и помагала - тоест точно на когото трябва, в количества точно колкото за съответното дете. Също и храни, дърва и въглища - отвреме-навреме и в малки количества, които да не се препродават. Тогава циганките сами ще натирят мъжете си да работят. Тази теория е видима на практика в едно познато село. Кметът държи изкъсо помощите и когато завряскат под прозореца, че си искат помощите, отговаря, примерно: Ти имаш четири деца. Ето ти 12 бурканчета детска храна. Утре ела пак. А защо мъжът ти не работи и по цял ден е в кръчмата?