Европейската комисия (ЕК) започва разследване около фалита на румънската нискотарифна авиокомпания Blue Air Aviation. По-конкретно Брюксел ще направи оценка затова дали мерките за подкрепа, предприети от Румъния в полза на Blue Air Aviation, по-специално гаранциите за спасителен заем от 34 милиона евро, удължен през август 2020 г. и неговото подновяване, отговарят на правилата за държавна помощ на ЕС, съобщи G4media.ro.
Разследването ще трябва да установи дали е имало вероятност закъсалото дружество да стане жизнеспособно след плана за преструктуриране, както е уведомена Комисията.
Румънската държава придоби 75% дял в Blue Air в замяна на изплащане на 62 милиона евро банкови заеми, гарантирани преди това по схемите за държавна помощ. Но вместо активи държавата се оказа с повече задължения (около 200 млн. евро), което вероятно не е било част от плана за преструктуриране, отбелязва Romania Insider. В крайна сметка държавата подаде молба за фалит на компанията през март 2023 г.
Разследването също така оценява подкрепата, която целевата компания получава от свободния пазар (банки, други инвеститори) като част от плана за преструктуриране и дали мерките за подпомагане, предоставени от държавата, нарушават конкуренцията на пазара. И двата елемента са далеч от класическата схема за държавна помощ.
През август 2020 г. ЕК одобри две мерки за публична подкрепа за Blue Air, а именно гаранции за заем от 28 милиона евро за компенсиране на ефектите, генерирани от кризата с Covid-19, и спасителен заем от 34 милиона евро.
След шест месеца държавата трябва или да е докладвала прекратяването на гаранциите, или да е изготвила ликвидация или цялостен план за преструктуриране.
През април 2021 г. Румъния съобщи за първи път на Комисията за плана за преструктуриране на Blue Air за периода август 2020 г. - септември 2025 г. Планът, актуализиран няколко пъти, включва удължаване на гаранцията по спасителния заем до шест години, като по този начин позволява изплащането на помощта до 2026 г., предвижда мерки за преструктуриране и предвижда частно финансиране. През ноември 2022 г. румънската държава прие 75% дял в Blue Air в замяна на заемите, гарантирани за компанията.
Източник: Blue Air
Самолет на Blue Air
Фалитът
Трибуналът в Букурещ приел искането на компанията за обявяване в несъстоятелност на 21 март, според официалното съобщение на уебсайта на съда, цитирано от Ziarul Financiar.
Няколко имена са в списъка на кредиторите, включително Румънската администрация за обслужване на въздушното движение - ROMATSA, Air Claim, международното летище Avram Iancu в Клуж и няколко физически лица.
Air Claim обяви в началото на март, че е поискала откриване на производство по несъстоятелност срещу Blue Air, заявявайки, че все още има 85 000 евро за възстановяване от авиокомпанията.
Blue Air спря полетите в началото на септември 2022 г. и не успя да възобнови операциите. Тогава компанията заяви, че е била принудена да вземе това решение, след като местното министерство на околната среда е блокирало всичките й банкови сметки. Според Ziarul Financiar компанията е натрупала дългове от 230 милиона евро през септември миналата година, което не включва парите, които трябва да върне на клиенти, чиито полети са били отменени през същия месец.
Припомняме, че тогава Румънската агенция за защита на потребителите обяви, че е уведомила частната авиокомпания за глоба в размер на 10 милиона леи (2 милиона евро), издадена за полетите, отменени от 15 юни до септември. По-конкретно, засегнати били над 150 000 потребители от 23 страни членки на Европейския съюз.
Президентът на румънската КЗП, Хория Константинеску, разкритикува авиокомпанията за провеждането на промоционални кампании въпреки проблемите, с които се сблъсква, съобщи Bursa.ro.
Blue Air е най-голямата румънска авиокомпания по брой превозени пътници, с ултранискотарифен (ULC) бизнес модел и с подход, фокусиран върху нуждите на пътниците.
Компанията управлява самолети Boeing 737. За своите 16 години работа Blue Air е превозила повече от 32 милиона пътници и е прелетяла над 340 милиона километра. Авиокомпанията е сертифицирана от IATA Operational Safety Audit (IOSA) от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за изключителни оперативни стандарти и е пълноправен член на IATA.