Месец след Yettel, и Vivacom обяви, че увеличава с до 2 лева с ДДС месечния абонамент за различни мобилни и интернет услуги. Промяната влиза в сила от 8 февруари.

"Промяната на цените се извършва поради продължаващото нарастване на разходите за труд, включително планираното увеличение на минималната работна заплата и увеличението на максималния осигурителен доход през 2025 година, както и поради увеличаващите се преки и непреки разходи за оборудване, наеми и услуги, необходими за предоставяне на телекомуникационни услуги", посочиха в позиция за Money.bg от Vivacom.

При частните клиенти промените са следните:

  • Увеличение от 1 лев с ДДС за фиксирани гласови и ТВ услуги;
  • Увеличение от 2 лева с ДДС за мобилни гласови услуги, мобилни услуги за мобилен интернет, фиксирани интернет услуги и интернет услуги Mobix и 5G Home Net.

За бизнес клиентите цените се променят по следния начин:

  • Увеличение от 1 лев без ДДС за фиксирани гласови и ТВ услуги;
  • Увеличение с до 2 лева без ДДС за мобилни гласови услуги, мобилни услуги за мобилен интернет, фиксирани интернет услуги, интернет услуги Mobix и 5G Home Net, както и услуги за обмен на данни.

Увеличението няма да се прилага за:

  • Социални абонаментни планове и планове за хора с увреждания за мобилни и фиксирани гласови услуги (Smart S+, Optima 250, Инвалиди 160, Инвалиди 300, Ограничен);
  • Предплатени мобилни услуги;
  • Фиксирани услуги по договори с придобитите от Vivаcom оператори - N3, Net1, Telnet, NetworX и Булсатком;
  • Сателитни ТВ услуги;
  • Всички текущи допълнителни пакети и услуги;
  • Лизинговите вноски на устройства на изплащане;
  • Услуги, предоставени по сключени договори за обществени поръчки;
  • Договори за нови услуги или преподписани услуги с нов срок на договор, подписани след 01 декември 2024 г. (включително), на който и да е план.

До 7 февруари 2025 г. включително засегнатите от промените клиенти могат да прекратят договорите си без допълнителни санкции. При това положение обаче ще дължат предоставените отстъпки за закупени в брой или на лизинг устройства.

Контекст

През последните години телекомите обявяваха индексации на таксите по вече сключени договори. Тогава те мотивираха промените с натрупаната инфлация през съответната година (или години - 2020 г. и 2021 г., когато за първи път се приложи индексацията).

През 2024 г. обаче се очертава средногодишната инфлация да е едва 2,6% - поне според последната прогноза на Министерството на финансите. Края на годината ще дойде при още по-ниските нива от 1,9%.

Ъпгрейд, индексация или поскъпване: Какво се случи с плановете на Yettel

Ъпгрейд, индексация или поскъпване: Какво се случи с плановете на Yettel

Ще има ли промяна на параметри и цени и при другите телекоми?

От Yettel и в края на миналата година посочиха, че промяната е нужна "за да продължаваме да предлагаме висококачествени продукти и услуги" - формулировка, подобна на използваната в предишни години. От телекома обаче бяха категорични, че индексация няма и срещу по-високата такса потребителите получават "ъпгрейд" - например повече мегабайти или по-висока скорост.

Последното стана повод от КЗП да определят решението на Yettel като "доставка на непоискани услуги": "Ако потребителите решат да се позоват на правото си да не заплащат увеличението на цената и операторът не склони да зачете това тяхно право, КЗП ще го отстоява правото им по съдебен ред".

Председателят на регулатора Мария Филипова излезе с позиция и след обявлението на Vivacom. "Ситуацията с ежегодното и почти едновременно увеличение на цените от страна на мобилните оператори е крайно обезпокоителна. С цел единствено по-голяма печалба, вдигането на цените поставят хората в безиходица и пълна невъзможност да имат достъп до услугите, предоставяни от мобилните оператори. На фона на тежката икономическа ситуация, считам това поведение за абсолютна незаинтересованост относно финансовото и физическото оцеляване на хората", заявява тя.

По думите ѝ регулаторът ще съдейства на Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията за защита на конкуренцията. Ако те установят "значително въздействие върху цените на дребно на пазара на електронни съобщителни услуги, КРС би могла да осъществява контрол върху цените на дребно, докато е необходимо".

Публикацията е обновена с позициите на Vivacom и на председателя на КЗП Мария Филипова.