Глобалната авиоиндустрия е изправена пред лятна криза, като търсенето на пътувания се очаква да надхвърли нивата отпреди пандемията, докато доставките на самолети рязко намаляват поради производствени проблеми в Boeing и Airbus.

Въздушните превозвачи харчат милиарди за ремонти, за да продължат да летят с по-стари, по-малко ефективни самолети и плащат премия, за да осигурят самолети от лизингодателите. Но някои превозвачи все още са принудени да съкращават графиците си, за да се справят с липсата на налични самолети.

В същото време броят на пътуващите в световен мащаб се очаква да достигне исторически нива, като се прогнозира 4,7 милиарда души да пътуват през 2024 г. в сравнение с 4,5 милиарда през 2019 г., пише Reuters.

"Можем да очакваме силно представяне от авиокомпаниите през лятото с някои особено високи самолетни билети", каза за агенцията Джон Грант, старши анализатор във фирмата за данни за пътувания OAG.

Най-големият страх на Airbus: Да не станат като Boeing

Най-големият страх на Airbus: Да не станат като Boeing

Европейският авиопроизводител затяга контрола върху качеството

Миналия декември Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира 9% годишен ръст на глобалния капацитет на авиокомпаниите тази година. Тази оценка изглежда оптимистична след кризата с безопасността на Boeing.

Пътническите превозвачи ще получат 19% по-малко самолети тази година, отколкото очакваха, поради проблеми с производството на Boeing и Airbus, каза Марта Нойбауер, старши сътрудник в AeroDynamic Advisory.

Шефът на Ryanair: На Boeing им "липсава внимание към детайлите" при производството на самолети

Шефът на Ryanair: На Boeing им "липсава внимание към детайлите" при производството на самолети

Какви са проблемите със самолетите, от които се оплака Майкъл О'Лиъри?

Американските превозвачи ще получат 32% по-малко самолети от планираното преди година, тъй като няколко авиокомпании зависят от самолетите 737 MAX на Boeing, каза Нойбауер. Производството на Boeing беше ограничено след взривяване на панел във въздуха през януари.

Boeing се тресе от разрастваща се криза, която избухна след 5 януари Alaska Airlines с издухване на самолетна врата по време на полет. Регулаторите са поставили таван за производството на 737 MAX, но компанията не достига дори това ниво.

До 650 самолета Airbus A320neo може да бъдат спрени през първата половина на 2024 г. за инспекции за справяне с недостатък на RTX Corp Pratt & Whitney двигатели.

В Европа нискотарифната авиокомпания Ryanair съкрати някои маршрути . В Съединените щати United намалиха полетите и коригираха плановете за наемане и персонал.

Билетите на Ryanair може да поскъпнат заради... Boeing

Билетите на Ryanair може да поскъпнат заради... Boeing

Авиопроизводителят се бави с доставките на самолети

Бум на лизинговия пазар

Анализаторите очакват капацитетът на повечето американски превозвачи през второто тримесечие да нараства с по-бавни темпове, отколкото преди година. Авиокомпаниите ще актуализират своите планове за растеж и ще обяснят как ще компенсират ограниченията на капацитета, когато докладват тримесечни резултати, започвайки в сряда с Delta Air Lines.

Заради недостига на нови самолети пазарът за наемане на самолети процъфтява. Данните от Cirium Ascend Consultancy показват, че лизинговите ставки за нови самолети Airbus A320-200neo и Boeing 737-8 MAX са достигнали 400 000 долара на месец, най-високото ниво от средата на 2008 г.

Авиокомпаниите харчат 30% повече за лизинг на самолети, отколкото преди пандемията, каза Джон Хеймлих, главен икономист в Airlines for America (A4A), който представлява големите американски превозвачи.

Те също така държат самолети, които са с изтекъл полезен икономически живот и изискват тежка поддръжка, която сега отнема няколко месеца, каза Хаймлих. Разходи за ремонт в United, Delta и American Airlines Group са се увеличили с 40% миналата година спрямо 2019 г.