Късно в понеделник вечерта рейтинговата агенция Moody's понижи кредитния рейтинг на автомобилния производител Ford от ниво Baa3 до Ba1, което е първото равнище на "боклук" или неинвестиционно спекулативно равнище, като прогнозата се запазва "стабилна". От Moody's посочват, че причината за решението са "значителните оперативни и пазарни предизвикателства пред Ford и вероятното понижение на приходите и паричните потоци в резултат на продължителния и скъп план за преструктуриране, който компанията следва". Самият план ще струва на автомобилния производител 11 млрд. долара в рамките на следващите между три и пет години, а част от мерките включват съкращаването на служители в Европа и понижаване на заплатите глобално. "Ford започват преструктурирането от слаба позиция, тъй като паричните потоци и маржа на печалбата на компанията са под нашите очаквания и под останалите автомобилни компании, чиито ценни книжа имат инвестиционен рейтинг", посочват още от Moody's.
Това е второто понижение на кредитния рейтинг на американската компания за последните две години, като през август 2018 г. той беше понижен от Baa2 до Baa3 с негативна прогноза. Тогава от рейтинговата агенция посочиха, че основната причина е текущата пазарна позиция на компанията и плана за преструктурирането ѝ. Малко преди това Standard and Poor's понижи прогнозата пред дълга на компанията от "стабилна" към "негативна", макар че рейтингът на Ford се запазва BBB, което е две нива над спекулативното равнище. Тъй като рейтинговите агенции често променят оценките на дълговете в близки времеви интервали обаче, е вероятно и Standard and Poor's също скоро да понижи рейтинга на Ford, особено в светлината на факта, че компанията сви прогнозираните си печалби за годината.
Понижаването на рейтинга на дълга на Ford до "боклук" идва след като през последните години компанията се радваше на рейтинг с инвестиционен статус. Понастоящем автомобилният гигант има дълг в размер на около 100 млрд. долара на глобално равнище, основно под формата на заеми и облигации. Почти четвърт от тази сума беше натрупана през 2006 г., когато Ford генерира дългове на стойност 23 млрд. долара, с които се спаси от банкрут, пред чийто падеж компанията е изправена в момента.
Все пак в доклада на Moody's се посочват някои позитивни тенденции пред Ford. От рейтинговата агенция прогнозират, че доходоносната продуктова линия от пикапи F ще спомогне за това маржът на приходите преди данъци и амортизации да се върне на равнище от 10%, след като през предишната финансова година спадна с 2 процентни пункта до 8%. Също така, от Moody's гледат с оптимизъм към колаборацията между Ford и немския автомобилен производител Volkswagen, която "ще доведе до дългосрочни ползи за позициите на Ford на пазарите на електромобили, автономни и транспортни средства." Очаква се обаче положителните ефекти от синергиите с Volkswagen да започнат да се усещат от американския производител едва след 2022 г.