Дияна Кемурджиева е ръководител "Недвижимости" в Лидл България. Тя отговаря за придобиването на собственост и наемането на нови обекти, които да се превърнат в магазини от веригата на Lidl.

Най-важната мисия на екипа, който тя ръководи, е да гарантира, че всеки нов Lidl магазин ще отговоря на всички високи стандарти за качество и удобство, които сме свикнали да асоциираме с компанията.

Само за първите два месеца от началото на 2024 година бяха открити нови 3 магазина - два в София и един в Бургас. Ето толкова активно се работи в Lidl.

Г-жо Кемурджиева, потребителите обикновено виждат крайния резултат от вашата работа - готовият вече магазин. Какво обаче остава скрито при откриването на магазина?

За мен като ръководител на екип, който е част от това ключово звено в Лидл България, отварянето на всеки нов магазин е поантата на повече от двегодишна усилена работа.

Като смарт дискаунтър умният подход следва всяко едно наше решение във всяка една фаза от развитието на проекта.

Ние се водим по строги стандарти, но към всяка нова локация подхождаме индивидуално, а проучванията са в най-малкия детайл и изцяло ориентирани към потребностите на потенциалните клиенти, за да отговорим на техните най-високи очаквания. Точно тези анализи целят да "измерят пулса" на клиента и остават скрити за външния свят. Когато започнем строителството на новия магазин, повече от половината ни работа вече е свършена.

По какви критерии избирате локациите на магазините?

Има една стара търговска поговорка, която гласи, че е най-добре магазинът ти да е на "кьоше" - да може да се вижда и да има добра достъпност. Всеки наблюдателен човек ще види, че магазините Lidl често наистина са на ъгъл, лесно достъпни - както с автомобил, така и пеша и много бързо стават част от ежедневието на хората.

Критериите за избор на локация, са много, стриктни и са в основата на максимата за трите "L" - локация, локация, локация, зад която стои детайлен анализ за потребителско поведение, конкурентна среда, демографско развитие и други макро- и микроикономически параметри. Не клиентите се съобразяват с нашето местоположение, а обратното.

Ще ви споделя и още един на пръв поглед малък детайл, който също е част от анализа - след като изберем локацията, правим щателни проучвания на самата почва за наличие на замърсители - така например, в миналото много често е използван азбест. Ако има такива, може да стигнем до там, че да се откажем от този имот, просто за да изключим дори и минимален риск за досег с хранителните продукти, които продаваме, колкото и обещаващ да е по другите показатели.

А след като вече сме избрали конкретен парцел, следваме ясни принципи, за да определим къде точно в парцела ще бъде разположена самата сграда на магазина. При стандартна концепция, магазинът е на един етаж, в правоъгълна форма. Винаги се стремим той да е разположен така, че да осигурим оптимално пространство за развитие на паркинг и зелени площи. Разбира се, предвиждаме и места за паркиране и на велосипеди в зоната на покрития вход на магазина. За максимален комфорт на клиентите проектираме централният вход към търговската зала да бъде обособен чрез отделно входно преддверие.

Разбира се, за нестандартните концепции в бъдещи и съществуващи сгради на специфични локации или ритейл паркове прилагаме индивидуални архитектурни и пространствени решения. Имаме и формат, който използваме при имоти с малка площ, с централни локации и в близост до хората. Този формат предвижда изграждането на умна и компактна сграда чрез допълнителен втори етаж, получавайки ново пространство във височина.

Изборът на локация ли е най-сложната част от изграждането на нов магазин?

Бих казала, че това е частта с най-много неизвестни. След това самият процес по строене на магазина е добре отработен и благодарение на ясно разписаните стандарти и екипната работа, магазинът е готов за няколко месеца. Преди отваряне на всеки магазин тестваме всички тези системи и за мен това е знак, че магазинът е започнал "да диша" и може да следва "пулса на клиента".

Един от любимите ми моменти след построяването на нашите "умни" сгради е тестването на автоматизираната система за сградно управление. Тя е невидимата сила, която прави нашите магазини наистина удобни и за клиентите, и за служителите.

Какво имам предвид: Всички параметри за комфорт и сигурност в магазина се управляват автоматично - има различни температурни зони в магазина, които трябва да гарантират свежестта и качеството на продуктите ни.

Имаме датчик за свеж въздух, който отчита промяна в нивото на въглероден диоксид според броя хора в магазина и пропуска свеж въздух през вентилационната система, когато се налага.

Електричеството също се управлява автоматично, както и щорите на витрините до касите. Когато слънцето започне да свети директно, щорите се спускат автоматично, за да подобрят комфорта на касиерите и клиентите.

Прилагаме устойчиви и щадящи околната среда стандарти не само в изпълнение на целите ни от стратегията за опазване на околната среда, а и да подсигурим комфорта и здравето на нашите клиенти и служители.

Нека и аз да ви задам един въпрос: Знаете ли защо през нощта логото на Lidl не свети? 

Не, но наистина - защо не светят през нощта логата на магазин Lidl?

Да изключваме осветлението през нощта е разбирането ни да правим бизнес по отговорен начин. То е в основата на ДНК-то на компанията - от устойчиво планиране, през устойчиво строителство, до устойчиво производство. Затова следвайки ангажимента ни за ефективна и разумна употреба на енергия, намалихме през годините времето за работа на рекламните елементи. Само заради това, че намалихме времето на включване на рекламните лога от 60 мин. на 10 мин. преди работа с клиенти и от 30 мин. на 15 мин. след приключване на работа с клиенти намалихме потреблението с повече 75 000 кW/h за период от една година.

Ще си позволя да дам и още един пример от успешно реализиран проект още през 2020 г., когато подменихме конвенционалното осветление в нашите магазини с LED осветление и само с тази мярка намалихме енергийното си потребление с 3 550 935 kW/h годишно.

И това са само част мерките, които сме предприели в разбирането ни за отговорен и устойчив бизнес.

Споменахте ритейл парковете - доколко те са фокус при експанзията ви през 2024 г.?

Развитието на ритейл парковете у нас беше забавено заради редица фактори, между които и пандемията, но сега се реализират все повече и повече такива дестинации за пазаруване. Различните ни концепции ни позволяват да интегрираме нашия магазин спрямо особеностите и спецификите на всеки проект. Именно тази гъвкавост, съчетана с изчистени и опростени процеси, ни прави предпочитан партньор и желан наемател не само в съществуващи сгради, а и в ритейл парковете. Бизнес моделът на Lidl е притегателна сила. Поканата от инвеститори да се включим още на етап "планиране" доказва, че това наше предимство се радва на огромен успех.

Те обаче не са основната част от нашето портфолио. В сърцевината на нашата стратегия за разширение продължават да са собствените търговски площи. Ние сме собственици на около 80% от обектите си и нашият траен ангажимент към бизнес в страната ни прави още по амбициозни в постигане на целите си.

По какво още можем да разпознаем един магазин Lidl?

Аз вече изброих доста от характеристиките на нашите магазини, но все пак има и още, които мога да добавя: стоковата подредба на магазините е също отличителна черта на нашия модел. В който и магазин от веригата да влезете, стоките ще бъдат разположени на едно и също място - и в друг град да пазарувате, ще откриете на същите места сиренето, колбасите и дрехите.

Друга характерна черта на всички наши магазини е, че паркоместата ни са по-широки с 20 см. от законоустановения минимум, с което улесняваме паркирането, слизането и качването на клиентите.

И това е част от стремежа ни да предоставим smart решения на клиентите си. Ние искаме да ги улесним максимално по време на пазаруването и започваме още от паркинга.

Друг невидим плюс е наклона на паркинга. Съобразяваме наклона на паркинга да е не повече от 2%, за да предотвратим "бягащите" по паркинга колички, докато слагате покупките в автомобила си.

И макар да не е точно в моята експертиза, друга характерна черта на нашите магазини е оптималното съотношение качество-цена на продуктите, които предлагаме. Това съотношение постигаме и благодарение на доброто планиране на изграждането на магазините и управлението им. Много отличително за нас е и предварително подбраният асортимент, който предлагаме - добър баланс между собствени и търговски марки, за да може потребителите да направят своя избор бързо и лесно.

Когато всеки елемент в процеса - от построяването и управлението на сградата до избора на подизпълнители и управление на доставките е максимално оптимизиран, тогава можем да отговорим на очакването на крайния клиент за бързо и удобно пазаруване на най-добра цена. 

След всички тези предимства, жителите на немалко градове в страната ще си кажат "Кога ще имаме Lidl и в нашия град"? Кои са точките на картата, на които ще забодете знаменце за първи път през 2024?

През 2024 г. нови Lidl магазини ще отворят врати в големи градове като София, Русе, Бургас, но и в по-малки като Лом, Каварна, Карнобат, където досега нямахме обекти.

Жителите на тези градове съвсем скоро ще се докоснат за пръв до преживяването, което ни отличава като търговска верига - подбран асортимент от качествени продукти на оптимална цена, подредени на ключова локация по удобен за хората начин. Така те могат да пазаруват бързо, лесно и удобно като по този начин спестяват и средства, и време, и усилия. Това ние наричаме "умно пазаруване" - защото процесът оптимизира ресурси от всякакъв аспект и в същото време оставя време и възможности за важните неща. Затова ключово е да сме близкият и удобен избор на възможно повече места.

Наблюденията ни показват, че имаме потенциал за разрастване на мрежата обекти и затова и тази година Лидл България продължава своята устойчива експанзия - планираме откриването на между 8 и 10 нови магазина.

Това е добра новина както за потребителите, така и за пазара на труда. Планираме с новите магазини да разкрием близо 200 нови постоянни работни места. Ще подсилим и екипите си в обектите ни в морските градове и курорти - там за летния сезон ще има други 90 временни работни места, защото традиционно натоварването ще се увеличи.

Ако трябва да обобщя, с веки нов магазин допринасяме за нашите клиенти - като още едно място за достъп до качествени и изгодни продукти и им помагаме да пазаруват умно, да пестят време и средства за важните неща и любимите хора. Допринасяме и за местната икономика и пазар на труда, партнираме си с местни български производители и помагаме на техния бизнес да расте и да се развива, което влияе позитивно на цялото общество.