Заплахата от нападение срещу танкери за втечнен природен газ (LNG) напоследък принуждава дори руския газов гигант "Газпром" да смени маршрута на превоз покрай Суецкия канал и Червено море, т.е. танкерите му да минават покрай африканския бряг и нос "Добра надежда". Това съобщи "Ведомости", позовавайки се на данни от компанията Kpler и системата за проследяване маршрутите на кораби MarineTraffic.

Причината за същественото удължаване на маршрута е заплахата от нападения от страна на йеменското движение Ансар Аллах (хути), което атакува преминаващите през Червено море кораби, в подкрепа на палестинското движение Хамас. Първоначално хутите твърдяха, че (ще) пречат на преминаването само на кораби, свързани с Израел, но по-късно започнаха да атакуват и неутрални кораби, включително и такива, свързани с Русия.

Кризата в Червено море прави световния пазар на втечнен газ все по-фрагментиран

Кризата в Червено море прави световния пазар на втечнен газ все по-фрагментиран

Какви са новите реалности и маршрути

Тъй като маршрутът, заобикалящ Африка, е с около 50% по-дълъг, "Газпром" губи пари от промяната на логистиката. Освен това, както подчертават анализатори, в условията на недостиг на този тип кораби в света, евентуална авария на танкер с втечнен газ (и последващо сериозно забавяне на доставката), може да струва на руската компания много повече.

По изчисления на финансовата група "Финам", в зависимост от капацитета на плавателния съд(танкера) и фрахтовата ставка, доставчикът плаща повече със 7-11 долара на 1000 кубически метра газ, заради промяната, удължаващата маршрута на танкерите.

От друга компания обаче, оценяват увеличението на транспортните разходи при заобикаляне на Африка на около 21 долара на 1000 кубически метра, като допълнителните разходи може да стигнат дори до 100 долара на 1000 кубически метра.

За "Газпром" първият танкер с втечнен природен газ, който премина по удължуния маршрут заобикаляйки Африка, беше "Псков" (плаващ под флага на Габон), превозващ 74,3 хил. тона втечнен природен газ. Тръгвайки от пристанището на 8 април, танкерът пристигна на китайския бряг чак на 21 май.

При спадащи темпове на производство в Русия, "Газпром" завърши на загуба 2023 година

При спадащи темпове на производство в Русия, "Газпром" завърши на загуба 2023 година

Това се случва за първи път от 25 години