След 10 месеца присъствие на българския пазар компанията за споделено пътуване Uber спря снощи работа, след като по-рано съдът определи, че нарушава правилата за конкуренция.

Реакцията на дружеството не закъсня и от там изпратиха писма до всичките си български клиенти, за да ги помолят за подкрепа чрез участие в електронна подписка.

Оказва се, че този подход никак не е нов за компанията, която често има проблеми с властите по света - най-вече от правно естество. И затова си има собствен подход към проблемите с властите.

Ето два разказа за лобизма на американския пазар - веднъж в полза на Uber, веднъж в полза на таксиметровите компании:

Едва 4 години след като започна работа на първия си пазар в Сан Франциско, Uber днес се простира по целия свят, а пазарната му оценка възлиза на 40 млрд. долара.

Част от успеха на компанията обаче се дължи на безмилостния подход да пречи на конкуренцията и да завладява който пазар си пожелае, дори и това да значи да се сблъсква с монопола на таксиметровите компании, пазен от правителствата.

Освен това, изглежда Uber напълно отстранява местни политици, които застанат на пътя му, разказва TheVerge.

Според информация на Washington Post компанията е наела частни лобисти в поне 50 американски града- поне 161 души, които да се грижат за интересите ѝ. Само в Сакраменто Uber е похарчила 475 000 долара за пет месеца, за да повлияе на законодателите в Калифорния.

В много случаи компанията използвала тактика, насочена към политически застъпници, за да генерира обществена подкрепа за бизнеса си. Изпращала е съобщения на потребителите в пазарите, където регулиращите органи заплашват дейността ѝ, молейки ги да се свържат с местните политици. Досега Uber е привлякла двупартиен интерес както от демократите, така и от републиканците в САЩ.

Случаят „Лас Вегас" - победа за такситата

Много труден пазар за пробиване на компанията се оказал американският град Лас Вегас, който е един от най-доходоносните в страната - с около 41,1 млн. посетители годишно. Таксиметровата индустрия е спечелила колосалните 290 354 312 долара от началото на годината там, разказва BuzzFeed.

През 2014 г., когато Uber набелязала пазара, той бил доминиран от таксита, черни коли и частни автобуси. Компанията видяла възможност да направи това, което може най-добре - да разтърси укрепналите местни таксиметрови династии и да увеличи драстично пазарния си дял.

Вегас разчита най-вече на туризма, а таксиметровите услуги са ключов момент от успеха на тази индустрия. Затова регионалните таксиметрови компании се радват на голямо политическо влияние. Държавните архиви сочат, че шефовете на такситата в щата Невада са допринесли значителни суми за кампаниите на държавни и местни длъжностни лица.

Uber трябвало да получи одобрение от регулаторния орган Nevada Transportation Authority, за да започне дейността си в Лас Вегас, но така и не подала заявление за това и започнала услугата си UberX на 24 октомври. Компанията признала, че не е мислела, че трябва да кандидатства за одобрение. Тя отдавна поддържа имиджа на технологична платформа, а не транспортна услуга, затова защо ще се нуждае от общия лиценз на превозвачите, както всички компании за таксита и лимузини?

Спорът продължил около месец. На 26 ноември 2014 г. било издадено предварително разпореждане срещу Uber, която напуснала Лас Вегас на същия ден.
Компанията навлязла във Вегас без разрешение, призовала местните да подпишат петиция към губернатора и наела над дузина от най-добрите лобисти в щата, за да се справят със случая.

Таксиметровият картел не седял безучастно по време на процеса. Когато станало ясно, че е загубила битката на държавно ниво, тя решила да я направи на местно ниво. Лобито на таксиметровите компании ударило Clark County Commission, която има пълномощието да издава лицензи в Лас Вегас. До началото на лятото агенцията обмисляла регулации, които биха спънали дейността на Uber. Ограниченията обаче така и не видели бял свят.

На 15 септември Nevada Transportation Authority одобрила заявленията на Uber и Lyft да оперират в Лас Вегас. Компаниите трябвало да започнат работа 30 дни след одобрението. Ако не спазят крайния срок, биха били правно задължени отново да представят заявления.

Uber и Lyft са по пътищата на Лас Вегас от около две седмици, но бе без инциденти. Към 22 септември техни шофьори са били цитирани от местната полиция за 87 случаи, в които са таксували до и от Международно летище МакКарън, без да имат бизнес лицензите за това. На 20 октомври е насрочено изслушване по въпроса.