Когато унгарският премиер Виктор Орбан мечтае, той мечтае мащабно. Будапеща е исторически съкровище, един град с 2 милиона души население, живеещи сред изобилие от архитектурни шедьоври. На този фон унгарската столица е на път да получи един нов "подарък" от своето правителство: чисто нов район, наречен "Малкият Дубай", с най-високия небостъргач в Европа, огромен търговски център, луксозни жилищни блокове и опияняваща атмосфера на богати и известни хора, пише Balkan Insight. Защо обаче този проект буди недоверие у местните?

Комплексът в луксозния 14-и район на Будапеща ще бъде построен от Мохамед Алабар, който е един от най-успешните арабски строителни предприемачи. Той е наричан "бащата" на 828-метровия Burj Khalifa в Дубай - най-високата сграда в света.

"Това ще бъде проект на хилядолетието", похвали се унгарският министър на строителството и транспорта Янош Лазар пред местните медии по време на пресконференция още в края на миналата година.

Все още няма ясни впечатления от дизайнерите и архитектите на новото строителство, но някои изображения вече са подложени на подигравки от различни медии и публикации, които показват как небостъргачи, извисяващи се над емблематичния "Площад на героите" в Будапеща и неговата 83-метрова статуя на Архангел Гавраил, биха променили напълно историческия силует на града .

Очевидно не всички споделят ентусиазма на властите. Дори кметът на Будапеща, който се смята за един от последните противници на партията на Орбан, обвинява правителството, че разпродава националното богатство на страната.

"Повече от 100 хектара земя ще бъдат предоставени на инвеститор без търг", заяви кметът по време на митинг, обещавайки яростна съпротива срещу застрояването на района.

"Има само едно нещо, което е по-силно от властта на Орбан и това е гласът на народа", добави той.

Безславният край на българската компания, която струваше 16 милиарда лева

Безславният край на българската компания, която струваше 16 милиарда лева

Тя трябваше да строи роден Лас Вегас край София

И все пак, от правна гледна точка той не може да направи много, за да спре булдозерите на правителството. Няколко десетки наематели на запуснатата, занемарена и буренясала територия на Будапеща, която в голяма част е заета от стара, занемарена товарна гара, вече са уведомени, че договорите им за наем се прекратяват с 30-дневно предизвестие.

Семейства, които са живели там от 20 години, сега са принудени да си съберат багажа и да напуснат. Продължават преговорите за алтернативни жилища, но намирането на достъпен наем в Будапеща е предизвикателство за мнозина. Строителството на района може да започне още тази година и да завърши около 2030-а.

Снимка 388282

Източник: iStock

Спасителен пояс 

Въпреки че има общо съгласие, че районът, който ще заеме този мини-Дубай, е национален позор и силно се нуждае от съживяване, мненията относно това какво и колко трябва да бъде построено там, са различни.  Проучване от миналата година показа, че 61 процента от унгарците не са съгласни с прокета "Малък Дубай", като дори 22 на сто от гласоподавателите на "Фидес" отхвърлят идеята. Като цяло, 59 процента от унгарците изобщо не искат да се строят небостъргачи в Будапеща, а 49 процента от гласоподавателите на "Фидес" са съгласни с това.

Урбанистите също са притеснени. Мелинда Бенко, доцент в Будапещенския университет по технологии и икономика, коментира пред BIRN, че макар да няма съмнение, че старата индустриална зона около полуразрушената жп гара, спомен от принудителната индустриализация от комунистическата епоха, трябва да бъде рехабилитирана, устойчивостта трябва да се вземе предвид.

"Изграждането на най-големия, най-високия комплекс, това е просто един медиен шум, който привлича аудитория, но буквално отнема пространство и въздух от жителите на града. А също и от по-малките предприятия", казва Бенко. 

Като архитект и урбанист Бенко не е фен на високите сгради или поне не в унгарската столица.

"Будапеща, за разлика от Виена или много други европейски столици, има много пространство, така че няма нужда от много високи сгради. Имаме нужда от екоквартали със зелени площи и жилищни сгради не по-високи от четири-пет етажа."

Докато Дубай е световен мегаполис, построен от нулата само за няколко десетилетия, Будапеща не е направила нищо забележително през последните 30 години. С тези думи строителният министър критикува сегашното ръководство на града, както и предишния либерален кмет, който ръководи Будапеща за десетилетие.

Междувременно различни източници, цитирани от BIRN, твърдят, че икономическите проблеми на Унгария играят роля в разпродажбата на тази част от центъра на града на арабски инвеститори. Тъй като фондовете на ЕС са до голяма степен са блокирани, поради спорове между правителството и Брюксел, строителните компании, близки до властите, изпитват недостиг на пари. По този начин проектът за мини-Дубай може да осигури паричен спасителен пояс и финансов тласък за местната икономика.

Плановете на инвеститора

Плановете за новия квартал все още не са официално публикувани, а Мохамад Алабар и неговата компания за недвижими имоти Eagle Hills все още не са отговорили на запитванията на унгарските медии относно проекта. Емирският бизнесмен, който днес е един от водещите архитекти на Дубай и главен съветник на монархията, активно ухажва лидерите на Западните Балкани от години.

Компанията на Алабар разработва противоречивия проект "Белградско крайбрежие", което повиши цените на имотите в сръбската столица до рекордни върхове от 5000 евро на квадратен метър. Въпреки че обещаваше да внесе космополитно усещане в Белград, кварталът не успя да се превърне в неразделна част от града, като същевременно предизвика въпроси относно финансовата прозрачност и устойчивото развитие.

Алабар обещава да построи в Албания най-голямото пристанище за суперяхти, "по-добро от Монако", в средиземноморското пристанище Дуръс за смайващата сума от 2 милиарда евро. Вече са проведени търгове за апартаменти по 1600 евро на квадратен метър, но строителството още не е започнало.

На този фон бизнесменът не успя да завърши бизнес начинанието си си в Загреб, където новият кмет спря амбициозния проект "Загреб Манхатън", който имаше за цел да даде на хърватската столица на брега на Сава силует в стил Манхатън.

Кметът на Будапеща сега използва примера на Белград, за да води кампания срещу проекта за мини-Дубай.

"Замърсяване, гигантски сгради, корупция и луксозни апартаменти, продавани на чужденци", така той описа районът в сръбската столица.

Кметът на Загреб застана на страната на своя колега.

Флагман или корабокрушенец?

Голямата разлика между Загреб и Будапеща е, че земята, предлагана на инвеститорите от ОАЕ, е държавна собственост, така че Виктор Орбан почти може да прави каквото си поиска. Точно по примера на сръбския президент Александър Вучич, унгарското правителство беше повече от щастливо да постлее червения килим за прочутите бизнесмени от Емирствата.

Наскоро беше подписано споразумение с ОАЕ за първоначална инвестиция от 5 милиарда евро, която в крайна сметка може да нарасне до 10 милиарда евро. Унгария също така се ангажира да инвестира най-малко 1 милиард евро в развитието на основната и транспортната инфраструктура в района.

Статистиката показва, че обемът на търговията между Унгария и ОАЕ се е увеличил повече от два пъти през последните десет години, достигайки 63 милиона евро внос и 360 милиона евро износ през 2023-а година. 

Инвестициите в недвижими имоти в Централна Европа и на Балканите будят все по-голям интерес от страна на ОАЕ, заедно с интереса към инвестиране в хранително-вкусовата промишленост, енергетиката и технологиите.

Повечето експерти смятат, че проектът за мини-Дубай в Будапеща всъщност е престижен проект, част от съзнателна глобална стратегия за изграждане на добър имидж от страна на ОАЕ. В същото време, по отношение на мащаба и стила, тези нови квартали често не са в крак с традиционните европейски градове. Затова и много от унгарците вече се шегуват, че отсега нататък новият район трябва да се нарича макси-Дубай.

Емблема на Югославия е на тезгяха: Струва най-малко 27 милиона евро

Емблема на Югославия е на тезгяха: Струва най-малко 27 милиона евро

Хотел Jugoslavija е собственост на фалиралата компания Danube Riverside