Радослав Крумов, търговски директор на Спиди, разказва пред Money.bg за предизвикателствата през изминалата година и как ще се променят куриерските услуги в бъдеще

- Куриерският бизнес у нас изпрати вероятно най-натоварената година в историята си. Как изглеждаше тя?

- Да, миналата година определено може да се характеризира с увеличение на работата на куриерите. Ясно е, че към досегашните двигатели на бизнеса, се добави и ефектът на световната пандемия.

За мен лично обаче по-интересни са не конкретните данни и числа, а фактът че за нагласите на търговците и навиците на потребителите се промениха много бързо - за няколко месеца все едно минаха няколко години.

Сега е модерно да се говори за "нова нормалност". Трябва да се има предвид, че всъщност имаме нова реалност, а всяка нова реалност има нужда от време, за да се превърне в нормалност. И това според мен е основната поука от 2020 г.

- Как ще се промени куриерският бизнес у нас (и по света) в контекста на ефектите от пандемията?

При затварянето се наблюдаваха поне три феномена, които много натовариха структурата ни.

Единият е увеличение на дела на пратките до адрес. Ясно е какъв е ефектът от това - няма да влизам в подробности.

Вторият е намаление на средния брой пратки доставяни на един адрес. Причината е че доставяме повече на домашни, отколкото на служебни адреси. Ефектът също е ясен.

Третият е увеличеното средно време за доставка на една пратка на адрес. Отново резултат от това, че доставяме на множество частни жилищни адреси.

Всичко това доведе до допълнителни разходи за персонал и транспортни средства. Разбира се, всеки разход в съвременната икономическа логика, се калкулира в крайната цена. Затова, доставката до адрес се превръща в Премиум услуга и логично струва по-скъпо.

Спиди обаче има и осъзнава и социалната си отговорност като куриерска компания. Затова поддържаме ниски цени за доставка офис - офис/автомат, защото в този сегмент, по-ниските разходи ни го позволяват. И да, аз вярвам, че тази услуга и цената ѝ трябва да е такава, че всеки да може да има достъп до нея, не само на теория, но и на практика.

Снимка 517064

-Ще останат ли навиците и тенденциите, създадени от пандемията, дългосрочни?

- Не разбирам защо развитието на куриерския бизнес се свързва само с пандемията. Тя безспорно ускори процесите на нарастване на обемите, за които всички оператори не бяха подготвени, най-вече за пратки до адрес.

В същото време обаче, от гледна точка на технологиите и общия тренд на развитие на индустрията, в "Спиди" бяхме подготвени за бързо растящ пазар. Фактът е, че браншът се развиваше с бурни темпове и преди 2020-та година.

Моята лична визия, като търговски директор на "Спиди" и създател на "Рапидо" и е следната:

В близко и средно бъдеще ще наблюдаваме силна диверсификация и динамика в бизнеса. Със сигурност, подобна ситуация ще отвори врати за нови играчи, но и за нови услуги в обема на универсалните пощенски и на куриерските услуги. Трябва да отбележа и увеличаващото се търсене в сегменти, които бих нарекъл миниатюрни в момента - доставка на храни и доставка в рамките на същия работен ден. Вече наблюдаваме развитието на доставчиците на храна към "специализирани" градски доставки на покупки, например.

Допълнително, ще се появяват все повече "интегратори", които ще ползват съществуващите големи локални и международни мрежи, но ще се опитват да дават собствена добавена стойност на клиентите по отношение на разпределяне на трафика, клиентско обслужване, по-гъвкави софтуерни решения и др.

И, разбира се, развитие на трансграничната електронна търговия, която и без пандемията беше най-бързо развиващия се сегмент, а сега наблюдаваме и ускоряване.

Ако трябва да обобщя: от всичко описано по-горе: ще спечели клиентът - изпращач и получател.

Конкретно в "Спиди", в краткосрочен и средносрочен план, ние имаме приоритетната задача да задоволим търсенето на услугите и да обезпечим капацитетите и качеството. Разбира се, ако искаме да се впишем в бъдещия свят на доставките и продажбите на електронната търговия, освен в логистична мощ, ще трябва да инвестираме активно и в развитие на алтернативни мрежи за доставка и софтуерни решения за интегриране на най-разнообразни търговци.

Снимка 517066

- Какво получаваха и изпращаха най-често вашите клиенти?

- Преди да се отговори на този въпрос е редно да уточни, че за да говорим за статистика, е необходимо да имаме данни, включително за съдържание на пратките, а тази информация не винаги се предоставя от клиентите. Краткият отговор на този въпрос е: Клиентите изпращат всичко.

Това важи особено след първият lock-down, когато освен традиционните клиенти и продукти вече виждаме да се търгуват дистанционно и продукти, за които сме свикнали да се продават предимно в магазини.

Традиционно в България, над 75% от пратките, изпращани по куриер са до 3 кг. Точно този факт е причината да поддържаме ниска цена в единна теглова категория от 0 до 3 кг.

- Ще поскъпват ли куриерските услуги с оглед все по-голямата им натовареност?

Няма еднозначен отговор на това дали ще поскъпват или не куриерските услуги. Едно нещо струва толкова, за колкото можеш да го продадеш. Затова и ясно се вижда разликата на пазара в България. Компаниите сами определят цените си, спрямо вътрешни фактори и разчети, а клиентите имат избор и на услуги, и на качество, и на цени. Така или иначе, има фактори, които не могат да бъдат неглижирани, най-малкото поради инфлацията която съществува в момента и много по-голямата такава, която се задава зад ъгъла. През последните години, Спиди винаги се е придържал към няколко основни принципа на ценообразуване: прозрачност, достъпност и предсказуемост.

Говорейки за цени, трябва да се има предвид и разграничението на услугите, за което вече говорихме - на основни и Премиум.

Под "основна" услуга, разбирам доставка с минимално количество операции, използвайки възможно по-малка част от мрежата и възможно по-малко човешка намеса. Популярно, за публиката, това е доставка от офис до офис или автомат. В този сегмент, имаме по-малко разходи и можем да предоставим изключително изгодна цена, буквално крайна цена около 3 лева.

Останалите услуги, които предлагаме имат по-малка или по-голяма добавена стойност и съответно трябва да се плати повече за нея. Най-елементарното - ангажирането на служител за взимане от адрес или доставка до врата, носи допълнителни разходи.

- Наблюдавате ли повишен интерес към "Спиди" автоматите заради притесненията на част от клиентите да общуват с куриери?

Логистичната мрежа на "Спиди" покрива 100% от територията на страната със своите над 500 офиса и автоматични пощенски станции и тя постоянно се разраства - тоест, със сигурност мога да кажа, че опитът ни в тази посока е меродавен.

Автоматите са част от бъдещето на индустрията. В много държави в Европа, особено в Скандинавия, те са предпочитани пред офисите на куриерите. Използването на автомати е свързано с потребителски нагласи и поведение, което се променя трудно. На колегите ни във Франция, например, им отне 8 години, за да достигнат по-забележителни обеми на пратки във автомат. Освен горното, за да е успешна една мрежа от автомати, са нужни инвестиции и постоянство в развиването на мрежата.

Нашият план е през 2021 г. да имаме 100 работещи автомата. Тази бройка ни носи добро покритие на окръжните градове, но в никакъв случай няма да се ограничим при бъдещото развитие на мрежата, нито като инвестиции в машини, нито в прилежащото им обслужване.