Чисто новият Трети блок на АЕЦ "Фламанвил" в Северозападна Франция претърпя "автоматично спиране" снощи - в деня след стартирането си, предаде "Франс прес". Екипите на държавната енергийна компания EDF извършват технически проверки и анализи, преди да могат да рестартират ядрената реакция.

Това е пореден удар по проекта, който изостава с години от графика си и погълна в пъти повече пари, отколкото първоначално се очакваше.

АЕЦ "Козлодуй" на 50: Какво се случи с Първа атомна и какво предстои

АЕЦ "Козлодуй" на 50: Какво се случи с Първа атомна и какво предстои

Електроцентралата е от ключово значение за българската енергетика и важността ѝ тепърва ще расте

Реакторът заработи във вторник. Той трябва да достигне 25 на сто мощност, за да бъде включен в електрическата мрежа, което трябва да стане "до края на есента", според държавната енергийна компания.

"Стартирането е дълъг и сложен процес, (който) изисква множество изпитания, тестове и това може да доведе до прекъсвания. Това доказва, че системата за сигурност работи добре. Според първите данни от техническата диагностика, спирането (снощи) може да бъде свързано с неподходяща конфигурация на инсталацията ", подчерта пред агенцията говорител на EDF.

Снимка 681492

Източник: GettyImages

Реакторът на нормандското крайбрежие е модел EPR (съкратено от "Европейски реактор под налягане") и е съвместна разработка на Framatome и Siemens. Той в момента е единственият, който се строи в страната и е най-мощният във Франция (1600 мегавата). Той трябва да доставя електричество на около 3 милиона домакинства във Франция.

Колко ще струва строителството на първата АЕЦ в Полша

Колко ще струва строителството на първата АЕЦ в Полша

Строителството е поверено на американските компании Westinghouse и Bechtel

Досега три такива реактора вече са пуснати в експлоатация по света - два в Тайшан, Китай и един във Финландия.

Строителството на Трети блок на АЕЦ "Фамавил" започна през 2007 г. с очакването той да стане готов през 2012 г. и целият проект да излезе 3,3 млрд. евро. Вместо това, работата още не е напълно приключена след години на най-разнообразни технически проблеми, а изхарчените средства се очаква да достигнат 12 милиарда евро.